Hybridbarlind Hilli, klippe eller ikke?

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
asaf_p

Hybridbarlind Hilli, klippe eller ikke?

Post by asaf_p »

Hei

Hageland som solgte buskene ifjor sa vi ikke skulle klippe før vi var fornøyd med høyden. Andre steder sier at de må stusses for å bli kraftigere. Hva er riktig?

Hvor mye vokser de i året? Synes de er like slik de var når vi plantet. Bør de kanskje gjødsles med noe? Har lagt duk og bark på
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Hybridbarlind Hilli, klippe eller ikke?

Post by Nienna »

Du bør gjødsle dem. Min erfaring med barlind er at de busker seg helt fint uten klipping. Men de er trege, særlig de første årene. Til gjengjeld får du en fin hekk som krever lite klipping når den har nådd ønsket høyde og bredde. Og den bryter godt på gammel ved, så det er ingen krise om man ikke rekker å klippe den et år eller to :)
Inger E

Post by Inger E »

Eg har ikkje nokon erfaring med barlind som hekk, men har eit eksemplar i ein skråning. Veit heller ikkje kva sort det er. Men den voks seg meir ut til sida enn opp, og la seg utover, Det var og berre nokre få greiner. Så eg starta å klippe den, og no er han ganske så tett, og eg er fri desse lange greinene som låg i vegen for andre busker,
Nienna

Post by Nienna »

Det er ingen ting i veien for at sidene kan klippes hvis buskene vokser ujevnt. Litt trimming skader ikke. Men jeg ville ventet med toppene til ønsket høyde er nådd. Det er sannsynligvis ikke noe must det heller, men barlind kan være litt av en tålmodighetsprøve når man venter på at den skal skjerme for vind, eller dekke for innsyn. Mine sto omtrent på stedet hvil i tre år, men gjorde nok en større innsats med rotsystemet :)
Mikrohagen
Herdighetssone: H3

Post by Mikrohagen »

Hei! Jeg er ny her og absolutt ingen ekspert, men tenkte jeg kunne dele mine erfaringer likevel :) Vi plantet barlindhekk ( Hilli) for akkurat to år siden. Den vokste over 20 cm første året, og på våren i fjor stusset vi den litt i toppen siden vi ønsker at den skal bli tett og fin. Dette ble vi også anbefalt å gjøre på Hageland da vi kjøpte dem. I fjor sommer vokste de igjen i alle fall 20 cm, og vi tenker å klippe litt i toppen igjen nå snart. De ble plantet med godt med kugjødselkompost og vannet MYE første året ( da det var så varmt). Har vel blitt gjødslet to ganger i løpet av sommersesongen. Dette har i alle fall funket fint her, og hekken har vokst seg tett og fin :)
Nienna

Post by Nienna »

Så bra, Mikrohagen :D Det høres ut som du har gjort alt riktig. Regelmessig vanning og gjødsling er viktig, og mikroklimaet i de forskjellige hager har mye å si. Jeg har brukt barlind som levegger flere steder i hagen, og de har derfor blitt utsatt for sterk vind, Så de har nok skjønt at de måtte klore seg godt fast i jorden før de kunne tenke på å vokse i høyde og bredde :D
asaf_p

Post by asaf_p »

Takk! Hva anbefales som gjødsel?
Martin

Post by Martin »

Min Hilli-hekk med barlind ser ut som den trenger klipping,
men den er faktisk nyklippet fra høyde ca 2,2m til 1,6m (eller1,7m).
Det er like mye avklipp på begge sider.
Barlind hekk 11. mai 2019
Barlind hekk 11. mai 2019
Den begynner å bli gammel, og er klippet bare en gang tidligere.
Ved å lete tilbake på Hagepraten ser jeg at det ble gjort for fem år siden. :)
Det er det eneste stell den har fått noensinne.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Martin

Post by Martin »

Jeg tok vare på noen av de avklipte kvistene, og etter to år er de blitt små planter på egen rot. :)
To potter helt til venstre på bildet er ikke barlind. Det er koreagran som er frøsådd.

Barlind Hilli.jpeg
Barlind.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply