Nybrott

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Nybrott

Post by Erik N »

Jeg har visst om det, sett det komme, i mange år, men hadde altså ikke tenkt at det skulle skje akkurat der, og nå. På den annen side har både svært mange instanser felt mye skog i området i det siste, slik at furuene mine blir stående mer og mer utsatt. De må nok ned, opptil ti av dem. Det er ikke bare vinden, stormen, orkanen, som gjør at trær faller. Mye skyldes uvettige tiltak. Nå kan det være greit å få innkjørsel og litt mer luft. Vi har beholdt tomta bilfri, uten betongsteiner og flate bortsprengte flater, men utviklinga krever sitt. Slutt på særpreget. Får skjøtte det som er att av skog og fylle opp skogsbunnen med steinbed og slikt. Det går nok vekk litt rom om jeg skal gjøre det enkelt, men har en del utrom, som sjøl om det ikke er mitt, med fordel kan pyntes med ymse bed og småhauger nedover mot sjøen.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Inger E

Post by Inger E »

Om furuene må ned fordi du er redd dei vil måtte gje etter for vind og ver, så kanskje du kan la nokre stammar stå att som klatrestativ for Clematis m.m.? Eg har klatrehortensia på ein slik furustamme. Den er vel berre eit par meter høg. Engelskmennene som hogg treet, tykte det var smart.
Erik N

Post by Erik N »

Jeg har allerede to slike lange stubber som klematisoppheng, Inger! Mulig jeg lar ei til stå slik, mer av det samme blir nesten groteskt. Nei, de store trærne langs vegen må nok ned uansett, bl.a.av hensyn til sikt. Men så blir det vanskelig å la trær som har stått bak noen andre trær, stå ytterst. Det blåser ikke mindre og mindre med mer og mer vær, større og større temperaturforskjeller, varmere fjordvann, og alt slikt. Med nyvegen er vi pålagt å ha ordentlig innkjørsel, og kan ikke lenger bare slenge fra oss bilene i veikanten. Nå har jeg tenkt til å få saga dem på ei lokal sag, eller ei sag på Osterøy. Hadde vært fint å kunne bruke borda både til uthus, til vøling av strandebarmeren og dorryen, altså båten mine. Furuskogen skal stå nordafor, der den er lavere og tettere, og nedafor mot fjorden. Der har jeg tatt ut noen sjøl, for å slippe inn sollys, og slippe til utsikt. Det blåste ned ei furu (bergflettekledd) i østavindsstormen i romjula. Den la seg oppover i brattlia, og hvilte på ei skamfert selje. Under vestavindsstormen Tor blåste treet utover att og la seg tilrette nedi lia. Verre om det hadde skjedd på flatmark oppe ved huset! Alle vassmengdene gjør, sammen med ganske mye røss og blader fra trær og busker at jorda får et helt anna hold enn det furuene er vant til, utvikla i forhold til.
Furufellinga kommer nok til å forandre plassen vår aller mest, men sånn er livet! Får se stort på det og glede seg over mange flere solbelyste felter å plante i. Muligens vil det bli enkelt å flytte på den jorda som er her, slik at jeg slipper å hente enda mer av den sneglebefengte?
oppheng.JPG
Evert Taube
nopsis
Herdighetssone: H3

Post by nopsis »

Nå får du muligheten til å sortere bort de plantene som oppfører seg som ugress,begynne på nytt med al den ballasten du har erfart deg på din spesielle Edens hage.Lykke til !!
Erik N

Post by Erik N »

Det kan du godt si, nopsis! Det har grodd på ganske mye mose oppi bedene også, og er jeg lur nå, så kan jeg lage det litt mindre kronglete, litt mer lett stelt i neste runde. Nå skal de nok mye til at jeg klarer å gjenskape denne "tørre" knausen. Forutsetningene for å dyrke en god del planter er nok mindre vann enn det som er vanlig. Kan hende jeg må prøve å få en gravemaskin til å skrape av all vegetasjon og jordsmonn nedi bakkene?
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Dessverre har jeg tusenvis av minner. Først fra "Haugen"
Haugen i juni.JPG
Haugen.JPG
Asal.1.JPG
Asal.2.JPG
Asal.3.JPG
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Hele haugen skal vekk:
Hele haugen.JPG
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Det verste er nok allikevel hele beplantninga mot veien. Gjerdet må ned, og grasbakken må senkes slik at det kan overskues ved 70 centimeters høyde 70meter nedover veien fra omlag nordhjørnet (til venstre) av huset (4m inn). Er det rart vi har vegra oss for å ha innkjørsel, gårdsplass og slikt?
Mot veien1.JPG
Mot veien2.JPG
Mot veien3.JPG
Mot veien4.JPG
Evert Taube
nopsis
Herdighetssone: H3

Post by nopsis »

Bir det støyskjerm fra veivesnet mot bebyggelsen din?
Erik N

Post by Erik N »

Nei, da kunne jo gjerdet stått. Og buskene...
Kommer nok til å plante til med lave stauder og anna gjennomsiktig, kanskje en mur mellom huset og siktelinja. Støyveggen blir i så tilfelle altfor tett oppmot huset. Veien blir omtrent der veien er, kanskje til og med litt lenger ut.
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Støyen er ikke så farlig, dessuten har vi skifta til triple glass, super-vinduer. Innsynet, intimiteten, lukketheten, privatsfæren, er det som rammes. Dette å få dandert busker og småtrær i forskjellige høyder og skikt har tatt omlag 20år, og så brått blir det helt skrapa. Nå skal jeg prøve å lage sperreskikt innover slik at det blir enda mer
hagete ut mot sjøen.
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Jaja. Så har jeg endelig klart det! Hva da? Få hagegreiene så langt ut av fokus at hagearbeidet heller blir et ork enn en lise. Jeg har konsentrert meg om andre ting, latt hage og planter være hage og planter. Nå går resten av skogen - alle trærne, veien kommer snart, og naboen The Landlord, har bestemt seg for å ta das gesamte Wald. Altso kan ikke jeg sitte med en vindutsatt lund. Alle furuer som står opp, altså ikke de buskete nedover mot sjøen, skal felles. Her blir det totalomkalfatring. I disse dager skal trærne i "Nybrott" vekk, og jeg må til med spade for å få flytta unna det meste. Jeg skal bruke trærne til garasje og uthus i Grindbygg, og trenger derfor å få skåret dem så langt ned som mulig. Den nederste delen er mest solid, og brukes til staver (de vertikale stokkene). Hele hagen må legges om. Jeg får nok flytta busker fra vestsida (veien) og mot de sidene, nord og sør, som blir åpne. Frukttrær, klatrere, roser, stauder, knoller, løker, må flyttes. Jord. Steiner. Murer.
Samtidig har jeg båten på land - på tredje året -, og den må altså ut rundt påsketider.
Godt en har god tid.
Jeg arbeider ikke lenger, har havna i ei gråsone, der jeg skal følge legens råd etter punkt og prikke, og forbli hage- båt- hus-ettelleranna (nisse?) forever.
Siste utvikling er overfølsomhet for kulde, og det passer altså så dårlig.
Nå skal jeg se om jeg kan klare å få dokumentert de neste åra utvikling av tomta. Ikke et rødt hus i skogen lenger, men snarere et lite rødt hus omgitt av hageplanter. Kan bli fint det også!
Nordhagen.JPG
Alle furuene skal bort. De langs veien må vi vente med til veien kommer, altså til de får tatt ned ledningsnettet.
Nordhagen3.JPG
Alle buskene langs veien skal flyttes
Nordhagen2.JPG
Nesten alt som er i "Nybrott" må flyttes, men ettersom jeg ikke aner hva de skal gjøre den ytterste bremmen mot veien (4meter inn), og der vi få innkjørsel, må jeg sette planter til lagring ett eller annet sted...
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Jeg har klart å spare ett tre, ei fin gammal furu, mot nord. Den står uttafor tomta mi, men er spart av sentimentale grunner. Det blir fryktelig rart når en hundreår gammal skog forsvinner og det blir seende slik ut som det så ut før huset vårt ble bygget (i -25).
Ny utsikt nordover, mot Frekhaug og Knarvik, Nordhordlandsbrua og alt oppi der.
Ny utsikt nordover, mot Frekhaug og Knarvik, Nordhordlandsbrua og alt oppi der.
Evert Taube
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Litt trist med sånne omrokkeringer, som en er påtvunget. Men kjenner jeg deg rett, får du det til! :)
H3/H4 i hyttehagen
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Kjenner jeg blir trist på dine vegne, Erik. Men jeg liker den siste setningen i det første innlegget : "Kan bli fint det også".
Ære være alle som klarer å fokusere positivt tross motgang og smerte. Det er en kunst! :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Post Reply