Nybegynnerhjelp med plenen

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
Lathans
Herdighetssone: H2

Nybegynnerhjelp med plenen

Post by Lathans »

Har ganske nylig flyttet ut av blokk og inn i hus med hage. Det nærmeste jeg har kommet hagearbeid tidligere er å registrere at vaktmester har klippet plenen.. Nå viser det seg at jeg liker å klippe plenen, men denne ser ikke ut. Den er full av det jeg har funnet ut er groblad. Disse er lette å rive opp, men etterlater seg da søkk. Jeg hadde noe mose, men gjødsling med hønemøkk ser ut til å ha fjernet den. Plenen er fryktelig ujevn med dumper, hull og større ujevnheter noe jeg gjerne skulle ha planert ut. Har lest at noen mener dette skal gjøres med sand iblandet jord og andre sier ren sand? Dette skal dras ut med 1cm dybde hvorpå gresset vil gro igjennom, men hva der hvor jeg må fylle opp 10cm?
Vil sand også løse problemet med at bakken er så myk at jeg må klippe på høyeste nivå ettersom gressklipperen synker godt ned i bakken (den veier 31kg). Grunden her er, ifølge en eldre nabo, myr på fjell. De stedene jeg har gravd rundt om kring på tomta så møter jeg fjell ca 40cm under torva.
Skulle gjerne hatt en flott, kraftig kløverplen neste år og ikke grobladplen. Det ser ut til at brunsneglene liker groblader da jeg alltid finner udyra under bladene der..
Ingeborg Hald

Re: Nybegynnerhjelp med plenen

Post by Ingeborg Hald »

Siden du vil ha kløver i plenen foreslår jeg at du kjøper en pakke kløverfrø og sår etter hvert som du luker bort groblad. Hvis du ikke gjør det vil plenen reparere seg selv etter hvert. Så vidt jeg vet holder det å fylle på sand for å jevne ut plenen, men hvis du vil blande inn jord, eller har jord til overs andre steder i hagen kan du godt bruke det. Jeg tror plenen fint klarer å vokse gjennom 10 cm sand, men du kan jo også så kløver her hvis du vil. Eller gressfrø. Tusenfryd er også fint i plenen. Har du tilgang på kløver fra andre steder kan du jo flytte planter. Vær oppmerksom på at hvis du har bed kryper kløver fort inn her. Sand kan hjelpe på fukt i jorden, men jeg syns det høres rart ut at plenklipperen synker sånn nedi jorden - klipper du når det regner/nettopp har regnet? Syns også det høres rart ut med myr på fjell, men det kan jo være at det er groper i fjellet som gjør at vann blir liggende? Hvor gammel er plenen? Kan det være at den ikke har blitt tromlet når den ble laget? Høres allikevel litt rart ut. Du må kanskje prøve deg litt frem, kanskje må det drenering til?

Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot com - som forresten liker mose i plenen...
phantom blot

Post by phantom blot »

Du må kanskje ha en sekk med dolomittkalk eller skjellsand annet eller tredje hvert år, det kommer an på hva forrige eiere har gjort opp gjennom årene. Kalk litt hvert år om det ikke har vært kalket før. Gammel torvmyr stabiliserer seg etter den blir drenert, kalket og gjødslet. Etterhvert som annet begynner å trives, dukker nye røtter opp (der det tidligere kanskje var blåbærlyng, røsslyng pors og lignede) og det endres gradvis. Det tar i grunnen mange år før man er der man vil være. Plenen din har sikkert stabilisert seg for lengst, den første fasen er at det hele synker litt og blir fastere. Du må nok finne en rutine og gjødsle to ganger i året med naturgjødsel, det tar tid å forbedre slikt jordsmonn, den typen jord har veldig lite å gå på i utgangspunktet; gress og kløver trenger hjelpen for å etableres og trives. Når du ser godt med meitemark i jorden har du komt ganske langt.

Jeg pleier å regne med mist 15 centimeter jorddybde for plen, den trenger det for å holde på fuktigheten i tørrværsperioder. Med bare sand er man avhening av daglig vanning i fin vær. Trikset blir å grave seg litt ned, fylle på med sand og dekke med 15 centimeter jord oppå (helst ikke bare torvjord fra sekk, den smuldrer bort alt for fort). Du kan enkelt strø en pakke med kløverfrø over plenen og det vil etablere seg gjenvt i gresset.

Det skal ikke gjøre noe at gressklipperen er tung, bare den ruller greit over plenen uten å kjøre seg fast eller lage hjulspor langt ned i jorden. Jo mer plenen blir slått og brukt jo mer stabil blir den etter hvert, man gjevner ut etter som dumpene dukker opp. Til slutt har man slett fin stabil plen.
SÅN
Herdighetssone: H5

Post by SÅN »

Om det er sådan eller sådan, hvis din gressklipper synker ned i "jorden" får du aldri en fin gress plene. Underlaget må kunne bære klippe-ren
Du siger at du har meget groblad i gress plenen, det kan du gjøre noe med med ugressfjerner ( et middel til at vanne ut over gress plenen, som tar livet av al 2 kim bladet ugress, løvetann ,groblad men også kløver.
Det virker i tillegg som om at du har en art dreneringproblem.
Ideen med at rive et lag sand ned i gress plenen er ikke dårlig, det er sådan de laver grenene på golfbanen.
Man river et lag i hvert . år. man får en plene som bliver tørre i overflaten, og derfor bedre tåler bruk.
Post Reply