Hageprat 2021

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Martin

Re: Hageprat 2021

Post by Martin »

Gentiana nivalis wrote: 26 Mar 2021, 13:16 men så kom jeg inn i huset en dag, og da hadde flere av laene rasa (så de var nok ikke så fine).
Så nå bare hiver vi inn de kløyvde kubbene i en haug.
Det spørs hvordan vedskjulet er utformet, men hos meg passer det bra med sikring på denne måten.

vedskjul.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Gentiana nivalis
Herdighetssone: H4

Post by Gentiana nivalis »

Det så greit ut! Da får du støtte og du kan få luft mellom laene. For det var det vi passa på og da fikk de ikke støtte hverandre... Vi kan få til noe sånt vi også!
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Martin

Post by Martin »

Sterk farge i drivhuset.

Rød cestrum .jpeg
Cestrum red.jpeg
orm

Post by orm »

Fin farge, ja! Du har jo mye å vise fram.For oss som driver i mindre målestokk kan vi se at det begynner å røre seg litt mer i drivhuset. Noe viser igjen grønt og noe må kastes.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Fin og fargerik :) Men hva heter den?
Martin

Post by Martin »

Det er Cestrum elegans Nienna.
Flott og blomstervillig plante som tåler vind og regn ute i hagen hos meg om sommeren.
Men må inn om vinteren
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Takk for svar. Den ser ikke ut som den har mistet så mye som et blad i vinter. Jeg har aldri hatt en inn og ut plante som har sett så frisk og fin ut på denne årstiden:-) Lys og litt varme må tydeligvis til. Og ikke minst godt stell.
Martin

Post by Martin »

Planta på nederste bildet var avlegger tidlig om våren i fjor, og ble ikke ferdig som salgsplante om sommeren.
Men i år blir den fin. Det er mange som faller for disse plantene.

Planta på øverste bildet er eldre, og den har jeg selv som et blikkfang for å vise frem.
Den blomstrer jo veldig mye allerede nå. :)
Martin

Post by Martin »

Jeg fikk bare lyst til å kjøpe noe nytt til hagen.
I går ble det dette. :)

Hostra.jpeg
Phlox.jpeg
Martin

Post by Martin »

Nå er jeg skikkelig lei av snøen for i år.
Men keiserkrona tåler det.

Keiserens nye klær
Keiserens nye klær
Gentiana nivalis

Det er fint med kald vår for da går det sakte så en rekker å få det med seg, men snø og hagl trenger vi ikke, syns jeg. Mine keiserkroner er ikke kommet riktig så langt ennå i varm solvegg, men innlandet henger vel litt etter dere langs kysten om våren selv om jeg bor lenger sør.
Martin

Post by Martin »

Dette er den eldste keiserkrona mi, og den står i en lun krok ved husveggen.
Den kommer veldig tidlig hvert år.

Et annet sted i hagen, og mere værutsatt, er keiserkrona bare ca 15 cm høy enda.
Dårlig blomstring er det på den også selv om de får samme stell.
Siri K

Post by Siri K »

Etter å ha mislykkes totalt med å frøså japansk blodlønn, kjøpte jeg en i dag. 250 penger på Mester Grønn var overkommelig.

Her i Oslo er hagesenterne stengt, pga Corona. Men blomsterbutikkene har åpent. Så det var en liten lykke å finne noe sånt sammen med avskårne blomster og stueplanter.

Edit: Bilde kan muligens komme når jeg får installert Photoshop etter siste PC-crash.
H3/H4 i hyttehagen
Gentiana nivalis

Det hadde jeg ikke tenkt på at Mester Grønn skulle ha sånt! Så bra - kanskje de tar inn mer sånt når hagesenterne er stengt?
Siri K

Post by Siri K »

Jeg tror blomsterbutikkene og kolonialforretningene har omtrent samme utvalg nå som tidligere. Noe er egnet til hagebruk, men det meste er beregnet på stue eller i potter ute. Blodlønnen min er liten, og passer til en terrassepotte.

I dag fant jeg spansk margeritt som var ordentlig, ekte rød, på Meny! Altså helt mørk bringebærrød. Jeg synes de rødlilla er fine også, men denne var spesiell.

Dessverre mangler jeg fremdeles litt på å få Photoshop til å funke med mitt Canon G12 kamera, så får ikke lagt inn bilder ennå. Av en eller annen grunn er det forferdelig vanskelig å få Photoshop til å koble seg opp mot akkurat dette kameraet (og det er nokså krøkkete å gå via Canons programvare). Jeg er nødt til å laste opp en gammel versjon av Photoshop som nå ikke lenger finnes tilgjengelig på nettet, i kombinasjon med min kjøpte programvare. Og da må jeg gå via Adobe support. De har vært behjelpelige før, så det er bare dørstokkmila - pluss å forklare at jeg faktisk har kjøpt fire versjoner av Photoshop siden 2006 (noe som er dokumenterbart på nettet), og at jeg altså ikke bruker en piratkopi. Ikke spør meg hvorfor det ikke bare går an å finne en driver til kameraet (finnes ikke på nett, men må jo på en eller annen måte være inkludert i den originale programvaren som fulgte kameraet). Jeg har et speilreflekskamera også (faktisk tre), men det er G12'en som er med meg ut hvor jeg enn går, og jeg SKAL ha det til å virke med PS!

Edit: Nå har jeg satt batteriet til speilrefleksen til lading, så det blir vel bilde i morgen, i alle fall. Jeg finner ikke noe bilde av den dyprøde Ospeospermum'en på nett, selv ved googling på sortsnavn (Osteospermum ecklonis 'Dixie', Schrader Gartneri). Men den ligner på denne. Bortsett fra at jeg ikke ser noen lillatoner. Ikke oransje heller, for den del.
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply