Hvordan anlegge jordvoll?

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
Post Reply
12345
Herdighetssone: H3

Hvordan anlegge jordvoll?

Post by 12345 »

Ønsker å anlegge en liten jordvoll som avgrensing mot nabotomt, men vet ikke hvordan bygge den. Tenker å dekke jordvollen med en bunndekkende plante som det allerede finnes mye av i hagen. Den vokser på fjell, så tenker at jordvollen kanskje ikke nødvendigvis må fylles med kun jord men kanskje kjernen kan være steiner av litt ulik størrelse? Da blir det litt rimeligere også. Men vil vollen holde seg på plass, f.eks. ved kraftig regnskyll? Vollen skal anlegges på en ellers flat plen, så er ingen fare for at den vil være farlig for noen hvis den raser ut, men vil jo gjerne bygge noe som er holdbart.
Tenker å prøve å lage vollen ca. 70-80 cm høy. Den skal bare være 5-6 meter lang. Ingen skal gå oppå vollen. Naboen er forresten enig i at det blir bra med en jordvoll.
Har dere noen råd til ting jeg bør tenke på? Jeg er langt fra noen ingeniør og har liten erfaring med å bygge slikt, så er veldig usikker på om ideen om å først bygge vollen med steiner og så fylle på med jord oppå der før jeg til slutt dekker med den bunndekkende, er en god idé eller ei. Tror dere det kan fungere? Eller er det bedre å mure opp en god mur av leca eller noe sånt, og så fylle jord oppå der? Har dere bedre ideer? Er takknemlig for alle råd!
orm
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan anlegge jordvoll?

Post by orm »

Har heller ikke peiling, men å bygge underlaget m. Leca vil nok være enklere og antagelig stødigere. Leca kan trappes av mot toppen, men jeg ville nok forhøre meg med kyndige vedr. underlaget (kanskje armeringsnett) slik at vollen ikke siger ujevnt. Mulig man også burde ha noe som holder jorda på plass - netting?
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg har ofte observert store jordhauger som bare har fått ligge og gro igjen med alle slags ugress. Kjører forbi et sted hvor en slik stor jordhaug har ligget i flere år. Og regnskyll har det vært nok av i samme tidsrom. Jeg antar at siden haugen er helt tilvokst av planter, vil røttene binde jorden. Jeg tror du kan ha stein i jordvollen, men du må ha planter som tåler tørke, såvel som fuktighet. Men jorden i en slik haug vil aldri bli for våt i lengden. Vollen vil være som et stort opphøyd bed med god drenering.
Martin

Post by Martin »

Steiner fra spregningsarbeider er fint i en sånn jordvoll.
Den har gjerne mange skarpe kanter, og hoder jorda på plass.
Runde og fine steiner kan du jo heller ha som pynt oppe på toppen ved planter.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Martin

Post by Martin »

Drivhuset mitt står på et sted hvor spregningstein ble lempet da gårdsvei ble laget.
Det er en bakkeheldning, og øverkanten går ut i null.
På nedsiden av drivhuset er det en litt bratte bakke, og der har jeg plantet flere rhododendron.
Jeg prøvde med en rhododendron først for å se om den klarte seg, og den har vokst seg mye større.
Men jeg bor i et område med mye regn.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply