Blomstrende reisemål

Emner om alt som har med saker og ting som en har i hagen å gjøre, men som ikke hører hjemme under noen andre fora i denne kategorien.
guest

Post by guest »

Hei alle reiselystne! Hva er din favoritt blant Norge's/Europa's blomstrende reisemål? Min favoritt er definitivt Madeira, og i Norge er det først og fremst Arktisk botanisk hage i Tromsø og Ravnedalen i Kristiansand. Men Madeira er bare helt utrolig! De stueplantene vi "plages" med her til lands vokser i veikanten og i midtrabatten på motorveiene der nede. Jeg har en drøm om å oppleve Toscana om våren, og Irland og Wales om sommeren. Hva synes du? Gisle, Bodø.
guest

Post by guest »

Helt med, Gisle! Madeira er min absolutte favoritt, (men jeg drømmer om de andre stedene du nevner også, men har ikke vært der enda.) Nå har jeg bare vært på Madaira sommers tid, kan du anbefale øya til andre tider også? For eksempel påsketider (jeg vil gjerne ha litt soling og bading i tillegg til floraen), hva med sen-høst, vinter? Jeg haddde tenkt å ta en uke for eksempel nå, eller i januar, februar, har du noe å foreslå?
Hilsen Randi E
guest

Post by guest »

Hvorfor bare drømme om Madeira ?

Jeg (vi) har allerede sørget for å komme på lista til Hageselskapets tematur til Madeira i mars neste år.

Men det gjelder å være tidlig ute. Turen blir overtegnet hvert år.

Hilsen Kåre
guest

Post by guest »

Hvilket nr. av Hagetidend stod det om denne turen da? Kanskje jeg kan rekke å være med.
Randi E
guest

Post by guest »

Jeg ser på Allt om Trädgårds (Alt om hagen)hjemmeside at neste nummer skal inneholde omtale av Trädgårdar som inspiration och resmål.
Mvh Hild
guest

Post by guest »

Jeg meldte meg på turen for 1 år siden ved å ringe Hageselskapet. Årets tur (mars 2000) var da allerede fulltegnet.
Opplysninger om marstur 2001 skal komme i første nummer (nov/des), men da kan det nesten være for seint. Bennetts reisebyrå pleier å være reisearrangør.

Kåre
guest

Post by guest »

Jeg har vært på Madeira både i februar og i påsken. Begge deler kan anbefales. I slutten av februar er det også karnevalsfeiring i Funchal, noe som er litt av en opplevelse å være tilskuer til. I februar er det kanskje for kaldt til å bade i sjøen, men det er jo flotte bassenger overalt. Jeg tror Madeira kan nytes hele året rundt!
Når det gjelder botaniske hager kan jeg anbefale et besøk i Palmengarten midt i sentrum av Frankfurt am Main. Jeg hadde ikke hørt om hagen før jeg var der i april i år, og ble svært positivt overrasket. Det var et fantastisk rhododendronområde der og et HAV av løkblomster. En nydelig oase!
Hilsen Merethe
guest

Post by guest »

Var i Skotland i sommer og bodde et par dager i Pitlochry. Byen ble kåret til Scotlands blomsterby 2000. Gikk rundt i den lille byen og nøt synet av alle de skjønne blomstene.....

Ellers drømmer også jeg om en tur til Madeira + å få oppleve tulipanblomstringen i Nederland :-)))
guest

Post by guest »

Jeg skal dit i mai neste år og skal også prøve å få til et besøk på Wisley. Er det noen andre som har vært på Wisley ? Er det noen som skal på showet ? Da kan vi jo møtes hvis vi skal den samme dagen. Er den noen som har noen tips om hvor i London det er bra å gå, når en er interessert i hagebøker, frø og utstyr ? All info mottas med takk.
guest

Post by guest »

Jeg var på Madeira i månedsskiftet april-mai 1997, med tanke på å oppleve blomsterfestivalen, som pleier å bli arrangert siste uke av april hvert år. Dessverre hadde arrangørene av festivalen dette året flyttet den fram ett par uker (av uvisse årsaker), så den gikk vi glipp av. Ei venninne av meg feirer hvert år jule- og nyttårshelgen der, og sier at det er eventyrlig. Det tror jeg nok, for da vi var der hang ennå lyspærene i trærne. Men det vakreste med hele turen var at vi fikk oppleve Jacaranda-blomstringen. Hele hovedgaten (flere kilometer) er beplantet med Jacaranda-trær på begge sider. Den blomstrer på bar kvist. Mens vi var der så vi utviklingen fra knopp - gjennom den blå blomstringen - til gata var blå av falne kronblader. Det var ikke så dyrt heller. Vi var to personer, som bodde i en to-roms 'apartementos', i to uker. Vi betalte tilsammen om lag 12 000,-, og da er tilknytningsbilletten Bodø-Oslo-Bodø, samt overnatting på Gardermoem Gjestegård (både tur og retur) inkludert. Vi reiser gjerne tilbake når som helst. jeg savner sårt levada-vandringene...Gisle, Bodø.
guest

Post by guest »

For de som har tenkt seg til England.
Brosjyren "Britain`s Gardens er å anbefalle. 100 hager avmerket på
kart og en beskrivelse av hver hage.
og en del med bilder. Fåes på det
britiske turiskontor i Oslo
Tlf 22 39 68 39.
guest

Post by guest »

Hvis noen har Frankrike-planer kan jeg anbefale Monets hage i Giverny(gå i lunsjtida, så er det ikke fullstappet med turistbuss-folk) som er akkurat så vidunderlig som man hadde tenkt seg. En fantastisk hage - totalt forskjellig fra Monets, er renessansehagen Villandry. Mye flottere i virkeligheten enn på bilder.
I Bordeaux er det en flott botanisk hage. Forøvrig imponerte Frankrike meg med flotte offentlige beplantninger. Alt fra store trafikkøyer til blomsterkasser i hovedgatene holdt svært høy kvalitet.
guest

Post by guest »

Skal du til Wisley, hvilket jeg sterkt anbefaler (!!!), fraråder jeg å bo i Woking, som er nærmeste stasjonsby.
Dyrt og dårlig. Woking er en by man bor i, ikke et sted man besøker, og i såfall har man bil, for å sitere Ståle. Nesten en mil unna Wisley (for langt å gå), dårlig med busser og ikke noe sykkelutleie, og dyre og tvilsomme drosjer (du vet ikke om det er en pirat eller ikke). Hvis du tør, bør du heller ha leiebil, men obs de kjører fort på smale veier, og som kjent på venstre side. Woking er en trasig by med uvennlig atmosfære. Men du kan prøve å få rom i Weir Cottage, tlf. (01483) 760176 - et enkelt, hyggelig pensjonat seks-syv kilometer fra Wisley og kanskje får du verten til å bringe og hente deg.
Når det gjelder hagelitteratur, er det neppe noen som overgår butikken i Wisley Gardens.
Etter å ha sagt så mye stygt om byen Woking skylder jeg å nevne at Wisley er vidunderlig, skyhøyt over alle forventninger. Reis dit, alle sammen - og bruk flere dager der.
guest

Post by guest »

Ønsker meg en blomstertur til Skottland en vår....
guest

Post by guest »

Det vakreste jeg har opplevd om våren er Taormina på Sicilia. Landskapet bestod av hvite klipper som var dekt med blomster. Blomstringen er der er bare utrolig skjønn. Det bugnet av blomster og farger. Ellers har jeg hørt om parkene i Sevilla om våren. Jeg har vært der på sommeren,og kan bare forestille meg hvor vakkert det vil er om våren. Garden generalife i Granada er også et unikum. Den er bevart slik den var da maurerne bodde der. Det er kjempeinteresant å se gammel arabisk vitenskap og hagekunst så godt bevart.
Når det gjelder Norge, er urtehagen på Domkirkeodden på Hamar, verdt et besøk.
Den er kjempespennende.
Marit

Marit.
Post Reply