Blomstrende reisemål
Det er alltid fascinerende å komme til nye steder og - blant annet - se på vegetasjonen. Madeira er jo i en særstilling fordi det er så mye, og så frodig overalt, både viltvoksende og i dyrkede former. Jeg husker blant annet en gang vi kjørte på nordsiden av øya og hele fjellveggen, som er ganske vertikal var fullstendig dekket av sukkulenter - jeg mener det er en spesiell art Aeonium - som satt klistret inntil fjellveggen, omtrent som sjøstjerner eller noe under vann. Og alle de feite aloene og agavene… Fra Samos husker jeg spesielt enorme utgaver av Albizia julibrissin i blomst, en hel allé av dem ett sted. De dufter. Fra et nedlagt tempel på Bali husker jeg svære buskas med Pointiana cisalpina som blomstret i skarpt oransje og gult. Hva mer? Alt Venushåret (Adiantum) som vokser som ugress på skygge- og hemmelighetsfulle steder i middelhavsområdet. For ett år (i desember) siden så jeg et lite eksemplar - stadig Adiantum - som hadde tatt tilflukt i et sluk i en gate i Antwerpen av alle steder, og hang der opp ned. Temperaturen var på rundt null. I det romerske ruinkomplekset i Baia utenfor Napoli henger et enormt fikentre, også opp ned, inne i en nisje. Jeg regner ikke med at dere tror meg, men det er bare å reise ned og se. Der er også spor av en antikk kjøkkenhage. Den rosmarinen som står der må ha stått der siden Caracallas tid. Men nå er det heller ikke snakk om blomstring lengre. De hengende balkonghagene…. I rest my case.
Re: Blomstrende reisemål
Etter en særdeles våt og hustrig septemberdag, drar jeg frem denne tråden.
Jeg gruer for mangelen på dagslys, men drømmer om blomsteropplevelser midt på svarte vinteren.
Kansje er flere på forumet moden for denne tråden igjen ?
Jeg kombinerer gjerne reisa med strandopplevelser. Snorkling ute bak revet i bakgrunnen, er en vitaminpille i mørketiden. Allverdens akvariefisker i sitt rette element. Kanoen med mannskap tar deg dit.
Jeg gruer for mangelen på dagslys, men drømmer om blomsteropplevelser midt på svarte vinteren.
Kansje er flere på forumet moden for denne tråden igjen ?
Jeg kombinerer gjerne reisa med strandopplevelser. Snorkling ute bak revet i bakgrunnen, er en vitaminpille i mørketiden. Allverdens akvariefisker i sitt rette element. Kanoen med mannskap tar deg dit.
Ja, er lov og drømme seg bort
Er flink å reise du Martin, det er ikke jeg..

Er flink å reise du Martin, det er ikke jeg..
Jeg gleder meg som en tiåring. Bare noen få uker igjen. Den daglige rytmen, påjobb-hjemfrajobb, brytes totalt. Til og med den slitsomme flyreisa virker helt grei (akkurat nå).
Det er gjerne denne turistsiden som lokker oss med Det Indiske hav i bakgrunnen. Men jeg prøver å ferdes utenom turistløypa. Det er helst da jeg får minneverdige opplevelser.
I bakgården vokste denne bladplanta som jeg tror blir solgt som potteplante her hjemme.
Jeg mener jeg har sett den på Plantasjen.
Det er gjerne denne turistsiden som lokker oss med Det Indiske hav i bakgrunnen. Men jeg prøver å ferdes utenom turistløypa. Det er helst da jeg får minneverdige opplevelser.
I bakgården vokste denne bladplanta som jeg tror blir solgt som potteplante her hjemme.
Jeg mener jeg har sett den på Plantasjen.
Dette er eksotisk, ja. Eg får nok greie meg med kortare reiser. Tykkjer fem-seks timar på fly er i meste laget, men vonar eg får strekke på beina. Elles går det gale, det veit eg. Men eg gled meg verkeleg i år som det har vore så inderleg grått i mange veker.
Gler meg gjer også eg, og eg "kortar" ned ein lang vinter ved å sjå fram til dette:
24.mars til 4.april 2010
Men Inger E, det tek 7 timar etter ein lang beinstrekk i Helsinki.
24.mars til 4.april 2010
Men Inger E, det tek 7 timar etter ein lang beinstrekk i Helsinki.

Fred-Arild
Kinaturen din frister veldig Fred-Arild. Det ser skikkelig interessant ut. Men jeg må være realistisk og gjøre unna denne turen først. Den ble kjøpt allerede i sommer, og to ferieuker blir brukt opp.
Til Kina vil det gå med seks feriedager.
Til Kina vil det gå med seks feriedager.
I fyrste omgang vert det julestjernedyrking på Gran Canaria for meg
. Skal reise åleine for fyrste gong (så lang tur), men har ei kusine som tek seg av meg der sør.
Skulle gjerne vore med til Kina, men trur at både kropp og innsida av hovudet vil bli stressa og utsliten. Slikt burde eg nok ha gjort den tid sømn ikkje var eit problem

Skulle gjerne vore med til Kina, men trur at både kropp og innsida av hovudet vil bli stressa og utsliten. Slikt burde eg nok ha gjort den tid sømn ikkje var eit problem

Last edited by Inger E on 24 Nov 2009, 22:23, edited 1 time in total.
Heldigvis har jeg ikke problemer med det, og jeg sitter og "fyrer opp" med tidligere ferieminner.Inger E wrote:trur at både kropp og innsida av hovudet vil bli stressa og utsliten. Slikt burde eg nok ha gjort den tid sømn ikkje var eit problem
Sol, strender, blomster, kruttsterke smaksopplevelser og en helt annen kultur med smilende mennesker.
Jeg tilpasser meg temmelig fort. Kan hende er tidligere yrke en fordel sånn sett.
------og vi andre kan jo drømme over bildene dine Martin
Ja vi skulle hatt en drømme smily her 

Mvh.Anne
Torer eg spørje kor desse paradisiske bilda er henta frå, Martin?
Eia var eg der, no når vinteren riv og slit i kroppen
Eia var eg der, no når vinteren riv og slit i kroppen

Fred-Arild
De tre øverste bildene er fra Zanzibar, og de tre nederste er fra Sri Lanka.fragro wrote:Torer eg spørje kor desse paradisiske bilda er henta frå, Martin?
Mye har som kjent skjedd i Sri Lanka, og den singalesiske hæren har nedkjempet de tamilske tigrene. Nå er det ventet at turismen vil ta seg kraftig opp.
Norges rolle i fredsforhandlingene er omstridt. Det er ikke lurt å gå rundt med norsk flagg-merke eller lignende.
Jeg har sakset ut hva jeg skrev om Sri Lanka i en annen tråd for et par år siden.
"Et fantastisk ferieland som er glemt av norske turister. Det skyldes at media kun fokuserer på den negative konflikten der nede. Såvidt jeg vet har enda ingen turister blitt skadet. I motsetning til svært mange andre steder. Jeg er igrunnet mere bekymret ved å måtte passere storflyplasser i Europa under veis.
Når du kommer tid, så reiser du helst sydover. Da er det sånn som dette.
Blir du lei av å de vakre strendene, kan du dra opp i høylandet å se på teplantasjer, dra inn i et naturreservat å se på ville elefanter i sitt rette miljø, eller besøke den gamle hovedstaden Kandy.
Et alltid smilende og vennlig folkeslag gjør hva de kan for at du skal ha det bra.
Det er et av Asias aller billigste ferieland. Kansje det billigste. Dermed blir den lange reisa ikke så dyr heller. Uansett hvor billig det er på salg her hjemme, så kommer ikke prisene i nærheten av hva du betaler der nede. Klær du kjøper her er jo ofte laget der nede uansett. Gull og smykkestener er også svært gunstig priset.
Jeg har aldri opplevet noe negativt der nede. Dette var min syvende ferie der.
Det eneste skremmende jeg klarer å erindre, var da jeg reiste hjem bare noen dager før tsunamien vasket bort den lille bungaloven jeg bodde i. Jeg satt helt fjetret og fulgte med på TV. Men året etter var jeg tilbake igjen."
Desse er nok spennande og eksotiske reisemål og verdt eit besøk begge to, men det er nok Zanzibar som freistar meg mest. Har vore inne på fastlandet eit par gonger, men høvet har aldri bydd seg til å besøkje Zanzibar. Ser for meg at det har vore ein smeltedigel av kultururar og folkeslag gjennom farne tider og at det gjer det ekstra spennande i dag. Veit du om det er botanisk veldig ulikt fastlandet forresten?
Fred-Arild
Det er kansje urettferdig ovenfor Zanzibar, men jeg sammenlignet automatisk med Sri Lankas bugnende overdådighet med frodige fjell og daler.fragro wrote:Veit du om det er botanisk veldig ulikt fastlandet ?
Zanzibar opplevde jeg som ei lita tørrsvidd og flat pannekake. På diverse overnattinger rund omkring på øya, kom jeg dog over små oaser. Som her.
Jeg har lagt inn flere blomsteropplevelser herfra tidligere. Eks. disse:
viewtopic.php?f=3&t=20122
viewtopic.php?f=3&t=20133&p=93216#p93216
Prisnivået er høyt i forhold til fastlandet. Det opereres helt åpenlyst med turistpriser eller "daylight robbery"

Hovedstaden Stone Town kommer du ikke utenom. Den er absolutt verdt et besøk. Noe helt for seg selv med forvirrende og svært smale gater. Men dessverre opplevdes det nærmest som å gå i ei kø med turister.
På landsbygda er gatebildet helt anderledes.
Maten er grei, men ikke noe mere enn det. På Sri Lanka er maten en del av opplevelsen. Det er greit å ha vært på Zanzibar, men jeg reiser nok ikke dit igjen. Jeg opplevde øya som ei turistmaskin. Men jeg er vel bare så bortskjemt med mi favorittøy. Det er der det ligger antagelig.