Pølser-hjemmelagde-

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
island monkey

Re: Pølser-hjemmelagde-

Post by island monkey »

morsomt at det er liv i min gamle tråd!
Du er en farlig man, Arne! Jeg er skrubbsulten nå..;)
Bondebønna
Herdighetssone: H4

Post by Bondebønna »

salvia wrote:
For å lage slike oppskrifter som står her, forstår jeg godt at et pølsehorn er en vesentlig ting.

...og stappet massen inn i tarm med en téskje.
Uff, det hørtes trasig og tidkrevende ut. Pølsestapping er jo egentlig tidkrevende nok det selv om man har horn.
Angående pølsehorn så fulgte det med Kenwooden vi kjøpte for et par år siden. Den lille skatten lå godt skjult inni "stapperen" til kjøttkverna.

Enn du da Arne i Skien? Har det blitt flere pølser på deg etter at du startet denne tråden?
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Pølsehorn skal ikke være nødvendig :roll: I boka MAT OG DRIKKE av Tom Victor Gausdal og Ole Martin Alfsen skriver de: "Ha i en sprøytepose, tre på tarmen og sprøyt ut til pølser", - og det er all mulig grunn til å tro på disse gutta, når det gjelder matlaging!
Selv er jeg så heldig å ha et pølsehorn, så akkurat den del av oppskriften fulgte vi ikke. Men ellers er oppskrifta deres på krydderpølse kjempegod! Pølsa ligger i fryseren sammen med dansk medisterpølse, og venter på julaften... Heldigvis bare 18 dager igjen :D
Jette
blomsterprakt

Post by blomsterprakt »

Jeg har en som ønsker seg pølse-stapper til jul. Hvor får jeg kjøpt det??

Jeg håper dere som har laget pølser kan hjelpe meg.

Hilsen Tove
Bondebønna

Post by Bondebønna »

http://nessemaskin.no selger de ihvertfall det. Se under kategorien "matproduksjon-utstyr", og velg pølse-utstyr. Men det er mulig at du ikke kan handle der som privatperson, det er jeg litt usikker på. Hvis du ikke har en bedrift, får du gå til nærmeste bonde og spørre. Har inntrykk av at de fleste bønder handler der i ny og ne.
blomsterprakt

Post by blomsterprakt »

Bondebønna, takk for svar og adresse. Jeg sendte min sønn den. Han kom tilbake og sa han hadde oppdaget at de hadde utstyr på kjøkkenmaskinen så han ønsket seg vekkerklokke isteden. Men han ville gjerne ha oppskrifter.

Nå har jeg sendt ham 3 fra Arne, reinsdyr, lam og svin. Har dere flere blir han og jeg glade.

Tove
Bondebønna

Post by Bondebønna »

Vi prøvde disse oppskriftene http://www.diggmat.com/2009/01/hjemmela ... oppskrift/ , og syns begge ble kjempegode. Dette er i tillegg en ypperlig side for å lære framgangsmåten, med masse illustrasjoner.
blomsterprakt

Post by blomsterprakt »

Bondebønna, takk igjen. Din oppskriftsanbefaling er videresendt. Jeg lurer tilogmed på om jeg skal forsøke også.

Tove
Bondebønna

Post by Bondebønna »

Da ble det fårepølser her i gården! Og denne gangen gjorde jeg alt helt alene. Ikke bare bare å både stappe kverna og ta imot pølsa samtidig! Men alt i alt var prosjektet vellykket. Jeg gjorde meg ekstra flid med kjøttet denne gangen, og skar bort alt fettet (sauefett er visstnok ikke godt i pølse) og det meste av "sølvskinnet". Lagde tre porsjoner med diverse variasjoner. Ikke helt fornøyd med de to første, den ene ble for tørr (for lite fett) og begge de to første ble litt for smakløse pga for lite krydder. Men den tredje derimot! 8) Det ble en ølpølse, med masse gode krydder i. Skikkelig snadder! :mrgreen:
Jeg har fortsatt masse kjøttdeig og spekk i fryseren, men jeg er tom for tarmer. Så jeg skal fortsette eksprimenteringa så snart jeg har vært på bytur og skaffet mer. Skal kjøpe rikelig denne gangen, og få dem til å vacuumpakke dem i porsjoner på 2-3 meter, så jeg kan ha noen meter liggende i fryseren.
Tror jeg må prøve meg på ei rødvinspølse neste gang. Eller kanskje ei vørterølpølse...? :)
emlang

Post by emlang »

Vedr. pølsestapper, du kan skjære bort bunnen i en tomflaske og stappe deigen oppi flasken. Tarmen trees på flasketuten. Greit og enkelt, og ikke minst billig.
Post Reply