Pølser-hjemmelagde-

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Lammepølse:
1 kg lammekjøtt
0,5 kg malt spekk
2 hvitløksfedd
1 ss salt
1 ts tørket rosmarin
1 ts tørket timian
1 ts tørket salvie
1 ts pepper 1 dl hvitvin 4 ss potetmel
3,5 meter fåretarm(er ikke tillatt solgt lenger,bruk svinetarm!)
Hakk hvitløk og bland allle ingredienser i en kjøkkenmaskin.Rør med eltekrok eller grind i 5 minutter eller bruk gummihandske og bland med hånd 10 minutter.Fyll farsen i tarmen til passe store pølser og knyt på begge sider.Oppbevar kaldt over natten.Egner seg godt på grill på indirekte varme - i 15 minutter.Eller på panna på svak varme 4 - 5 minutter på hver side.
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Takk for hyggelig lesing. Det er viktig å ha noe annet å kose seg med nå når hagen ligger brakk :)

Selv gleder jeg meg over at lutefisksesongen er begynt, og at jeg igår så at det nå går an å få kjøpt råvarer til svineleverpostei, og at det fortsatt er mulig å kjøpe alle aktuelle melsorter for å bake sitt eget brød slik man selv vil, uten å være henvist til ferdiglagede blandinger. Det blir en trist dag når man ikke lenger får kjøpt sammalt hvete og rug. Siktet hvete og siktet rug er det antagelig ingen fare med, foreløpig.

Pølser har jeg aldri prøvd å lage selv, men det er sikkert gøy :D
tove

Post by tove »

Hvor kjøper du pølsetarmer? Fårepølser ville nok blitt populært her.

Er det slik at du kan bare bestille f.eks i enhver kjøtt-disk (Coop Mega el.lign.??

For oss som har tid og lyst er det morro m. hjemmelaget. Vi har stort sett alltid vår egen leverpostei i fryseren.

Nå har jeg også laget min første elg-paté.

Tove
tove

Post by tove »

Jeg glemte å spørre:

Hvordan får jeg stappet pølseskinnene? Må jeg kjøpe utstyr, eller finnes der en hjemmelaget løsning?

Det kunne være gøy. Jeg har aldri laget pølser før.

Hilsen Tove
Pølsemakerlærlling
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Jeg bestilte på Meny,men det er kun svinetarmer som er tillatt solgt.
Jeg er på utkikk etter "pølsehorn"(der trer man tarmen på og sveiver iveg med farsen i kverna) som er tillegsutstyr til den gamle handdrevene kjøttkverna,men det blir ikke laget lenger.Ellers så er det kjøkkenmaskiner med det rette utstyret å få kjøpt.Skal legge ut flere oppskrifter med tiden,[:p]Får jeg ikke tak i pølsehorn vil jeg bruke tyll+sprøytepose....
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Jeg har slik pølsestapper til min kjøkken maskin men har foreløbig ikke brukt den. Mulig att en kan bruke Aburøk til å røyke pølser med. Ellers er vel medisterpølse mest aktuelt nå.
tove

Post by tove »

Jeg er i undersøkelsesfasen. Kjøpte for noen måneder siden en stor Bosch kjøkkenmaskin. Skal forsøke å se hvor jeg kan få tak i pølsehorn. Snakk om spenningshistorie for en detektiv.
Min mor hadde jo gammel kjøttkvern m.pølsehorn. Dessverre tok vi ikke vare på det.
Helst må det jo fåes til hus innen kort tid.
Tove
Kanskje pølsemakerlærling neste uke
tove

Post by tove »

Undersøkelsen ferdig.
Imorgen skal jeg til Lefdal i Sandvika og bestille pølsehorn.Ja, forresten, telefon kan jo også brukes.

Så til Mega og bestille tarmer.

Kanskje jeg kan rapportere etterhvert om pølsene.

Det vil jo være noe fra haven vår i dem, tross alt. Timian og noen andre krydder.

Hilsen Tove
tove

Post by tove »

Jeg må jo fortsette fortellingen, selv om det ikke egentlig er haging:
Lefdal er kontaktet, de har ikke pølsehorn til sin fine Bosch kjøkkenmaskin. Anbefalte å kontakte Bosch. Kontaktet Bosch, som fortsatt ikke har kommet med noe svar om hvor jeg kan få kjøpt deres pølsehorn. Det skal ikke være enkelt.
Tove
Pølsemakerlærling uten redskap
Inger E

Post by Inger E »

Eg kan ikkje hugse anna enn at mor laga pølser (kurv, kalla vi det) utan ekstra utstyr. Tarmane vart vaska og vrengde, eller ein brukte vel utsida inn, kanskje. Eine enden vart knytt att og dytta litt inn i tarmen (som ein skal snu ein vrangsydd sele, for dei av dykk som har sydd litt).Så stappa ho innmat inn i den enden som var knytt for, og tamen bretta seg innover etterkvart som den vart fylt. Til slutt sat ein att med ein vrengd tarm med innmat i. Då var det berre å knyte for siste enden. Klart dette tok tid, men som sagt, eg kan ikkje hugse å ha sett anna enn kjøtkverna. (No var ikkje eg den som trakka mest på kjøkenet, så eg kan husge feil).

Og ang. pølsehorn. Prøv: fikser@nrk.no
Dei finn fram det meste.
tove

Post by tove »

Hei Inger, jeg tror nok din mor har hatt den erfaringen og det håndlaget jeg mangler til å stappe pølser. Jeg kan huske bestemor gjorde det. Der var det ikke noen kjøkkenmaskin med utstyr til, nei. Men jeg tror hun hadde pølsehorn/stapper (og gris) Jeg kan tilogmed huske de siste pølsene som kom derfra. Dette var i 1953.
Tove
tove

Post by tove »

Bosch har nå svart på spørsmålet om pølsestapper: Leverandørene skal være istand til å skaffe. Ja, ja, hva sier du Lefdal?
Men Bosch vil også kunne sende meg.
Da var det bare å sjekke pølseskinn leverandører.
Snakk om spennende føljetong.
Tove
Detektiv
Janne

Post by Janne »

Dette må jeg også prøve, men "spekk", får man det på "meny" også? Kan man bytte ut krydder med litt annet?

Janne
-en nyskjerrig nysgjerrig (H4)
Janne

Vestfold (H4)
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Spekk er reint svinefett(fettranda på koteletten)selges normalt frossent i juletida.Prøv gjerne å bytte ut noen av krydret,men dette er tilpasset lammekjøttet:)
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Spekk (svinefett skåret av fra ribbe eller skinke) får man både på Meny og andre bedre forretninger. Brukes vel oftest sammen med lever til leverpostei, og ligger derfor ofte sammen med lever i frysedisken.

Dette er LANGT fra hagen, men moro likevel :)
Av krydder finnes noen nordiske kryddervekster, f.eks krusmynte og persille som passer godt sammen med lammekjøtt. Gå til denne linken og søk på Lammkrydda special. Det er nydelig på lammestek, både til steking og som bordkrydder. Kanskje passer det i pølser også?
http://www.krusmynta.se/butik/index.html
Post Reply