Pølser-hjemmelagde-

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Jeg peronlig er veldig i mot all krydderblanding som inneholder
smakforsterker (E621).I Asia er det like vanlig som salt her hjemme og den størst folkesykdommen er nyrelidelser forårsaket av det stoffet.Her fins det i alt av suppe/sausposer og ferdig mat,ikke å forglemme buljong terninger/pulver.Et alternativ til buljong er Vitam kørning som er å få kjøpt i helsekostbutikker det inneholder ikke E621.:)
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Pølsene blir sikkert veldig gode, men det skumle med sånne oppskrifter er at en får se hvor mye fett som er i pølser...

Siri i Oslo
H3/H4 i hyttehagen
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Det er ikke min mening å gå god for bruk av Natriumglutamat i krydderblandinger. For mange år siden kan jeg huske at jeg brukte dette stoffet ved matlaging til en større anledning sammen med min mor. Vi fant at vi ikke likte smaken, og brukte det aldri senere.

Jeg har oversett at E621 Natyriumglutamat er listet opp som en av ingrediensene i Krusmyntagårdens Lammkrydda Special. Det er synd, for blandingen er nemlig god. Hos oss brukes den ved de helt store anledninger anledninger, dvs servering av lammestek.

Forøvrig brukes ikke ferdigmat eller suppeposer i vårt hus. Det også med få unntak. Hovedbegrunnelsen er at all slik mat inneholder alt for mye salt :)
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Løpstikke (forsiktig) kan til en viss grad erstatte E621.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Løpstikke er ypperlig til det bruk.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Idag fant jeg pølseutstyr til kjøttkverna mi på Jernia:"Porkert"(produsenten) i plast fra Czekh Republic - gleder meg til å lage julepølser -:D
tove

Post by tove »

Så heldig du, Arne, var som fant pølsehorn.
Idag fikk vi svar fra Bosch. Et horn kostet kr.250,- , men det var ikke til vår modell. Til vår modell koster pølsehornet kr.1100,-:x
Med den prisen må jeg nok glemme mine hjemmelagde. Men når du Arne sier pølsehorn til din kjøttkvern, er det noe som kan passe hvilken som helst maskin, tror du?

Hilsener fra Tove
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Arne i Skien
<br />Idag fant jeg pølseutstyr til kjøttkverna mi på Jernia:"Porkert"(produsenten) i plast fra Czekh Republic - gleder meg til å lage julepølser -:D
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Gratulerer med funnet :).

Siri i Oslo
H3/H4 i hyttehagen
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Diameteren på pølsehornet er 7,5 cm - det er innsatsen som skal i fronten av kverna.Så da er det bare å måle Tove:)
Den kosta under 60 kroner.
Hadde det ikke vært for at jeg har en avtale i Oslo kl 0800 i morgen tidlig hadde jeg satt i gang med pølseproduksjon i kveld;)
Det klør i fingrene...og smaksløkene;)
tove

Post by tove »

hvordan gikk det med pølselaging? (jeg misunnelig[:(!]
Idag spurte jeg Bosch om et pølsehorn virkelig kostet kr.1100. Og det gjorde det.Det er jo like billig å kjøpe en ny maskin. Jeg har kastet mors gamle hånd-drevne, selvfølgelig.
Har vært rundtomkring (bl.a. Jernia) og sett etter et P.Horn som kan brukes, men nei.
Neste skritt, hvis jeg fortsatt orker, er å gå på bygda og låne hele stasen. Det kunne jo vært gøy.
Tove
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Onsdag eller torsdag blir det pølser...:D
Prema

Post by Prema »

Sjekk hos Hannu Sarenström folkens. Han har anskaffet seg en skikkelig "korvstoppargrei".
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Fant ingenting om utstyr til pølselaging ,men søkte på korvstoppar og fant ut at det er ett vanlig ord i dagligtale der øst:mrgreen:
Og at han Hannu har en veldig fin hage ;)
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Julepølser :
1,7 kg svinekjøtt(blanding av kjøtt og flesk) males med
2ss salt.Bland i
2ts pepper
3/4 ts muskat og (litt allehånde er også godt i og knust tørket salvie)
3 ss potetmel
Rør godt og spe med
6 - 7 dl melk
Bland godt og stappes i pølseskinn(svinetarm)
Trekkes i god buljong ved 80 grader i ca 45 minutter
Håper det smaker [:p]
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Da er jeg i gang med pølsemakeriet!!8)
Kom litt skjevt ut:massen var ferdig i går,men jeg tok tarmene noget seint fra frysa - de skulle nemlig ligge 2 timer i lunket vann etter at de var behørlig skylt for salt.:mrgreen:
Nå er vel en meter pølse ferdig etter å ha løst opp floker på tarmen:mrgreen:Det skal vær 5 meter i pakken,men det er kun 3:evil:og da i 3 deler ikke i ett stykke som jeg trodde...MEN moro er det...måtte bare ha en kaffepause;)
Post Reply