Pølser-hjemmelagde-

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Nå er jeg ferdig,og ene halvdel står å trekker ved 80 grader.
Det var kjempegøy!!!:D
Nå skal jeg ut å kjøpe lammelår og lage pølser av det[:p]
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Spennende! Var det ikke vanskelig å lage pølser?

Pølser basert på lammelår blir eksklusiv vare, men det er vel uansett jobben som er det mest kostnadskrevende. Du får sende en smaksprøve [:p].

Siri i Oslo
H3/H4 i hyttehagen
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Jobben gikk raskt unna og det var gøy.Farsen egner seg også til grove medisterkaker for de som ikke har mulighet til å lage pølser,magert er det også, brukte tynnribbe til 28 kr pr kg.Svor og ben ble til buljong som pølsene ble trukket i;)
Når det gjelder lammepølsene må jeg ut på leting etter spekk for det var det dårlig med på den lokale Meny.:(Kanskje kan jeg ha noen pølser på lur til hagevisningen Siri K!?[:p]
tove

Post by tove »

Arne, det hørtes deilig ut. Oppskriften din er notert og skal brukes, som du sier, til medisterkaker hos meg, som ikke har fått tak i utstyr til pølser. Men jeg har ikke gitt opp tanken å gå på bygda for å låne pølsehorn.
Tove
Prema

Post by Prema »

Fortsatt trøbbel med korvstoppargreien! Hannu har faktisk 46 sider i gjesteboken, og selv under den heteste pølsediskusjonen kom det vel ikke frem HVOR han hadde skaffet utstyr, og ikke prisen heller. Men prøv å spørre direkte på http://www.hannusarenstrom.com altså klikk på gästbok. Kanskje må dere til Göteborg, men hva gjør vel ikke en ekte pølsemakerlærling?!!?
Hannu har greie på mer enn korv også. Har vi noen med et slikt gudommelig øye for foto her i landet? Han har også arbeidet med Ulf Nordfjell i Chelsea. One of Europe´s most accomplished garden designers, tok gullet. Hvor var normennene (og kvinnene)? Jeg vet det er enklere å kreve av andre enn å gjøre noe selv, men jeg er helt ny i hagekunsten. Og selv om en forbløffende lidenskap er tent, så er vel ikke rabarbra, jordbær og påskeliljer det mest imponerende.....Hilsen fra Prema.
Siri K

Post by Siri K »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Arne i Skien
<br />Kanskje kan jeg ha noen pølser på lur til hagevisningen Siri K!?[:p]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hmm - det er et stykke herfra og til Skien, men jeg skal tenke på det ;).

Ultra pleier å ha spekk sammen med svineleveren i førjulstider, kanskje det er en Ultra i Skien også? Ellers går det vel an å bestille spekk i en kjøttdisk.

Jeg tror sannelig at jeg må forsøke meg på pølselaging selv...

Siri i Oslo
H3/H4 i hyttehagen
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Skal ikke blande meg inn i "farsen" men ett tips kan komme godt med: Alle ingredienser må være kalde om en da ikke "fryser litt" melken. Det er lett å få varmgang i farsen.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Helt enig:alt må være kjøleskapskaldt,men blandes det for hånd som jeg gjør går det ikke særlg varmt.Brukes det matmølle derimot er det å anbefalle lett fryst melk eller knust is om det brukes vann.
Og la pølsene ligge natten over i kjøleskap før man trekker dem.:);)
Janne

Post by Janne »

Jeg tror jeg ikke begynner på pølser på denne siden av jul, men i janaur skal jeg prøve meg!!! Noen som har prøvd med rådyrkjøtt?

Janne
-en nyskjerrig nysgjerrig (H4)
Janne

Vestfold (H4)
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

fant denne på tradisjoner.no:
Reinkorv

1 1/2 kg reinkjøtt
1 kg fleskekjøtt
1/2 vann
1 1/2 dl potetmel
salt etter smak

Skjær kjøttet i biter og mal det med salt flerre ganger i kjøttkvern. Spe med vann og ha i mel litt etter litt og bearbeid massen godt mellom hver speing. Stapp til slutt massen i godt rengjorte kroktarmer. Pølsene kokes i lettsaltet vann og kan spises med poteter eller brød.
Skulle tro du kan bruke rådyrskjøtt i denne oppskriften,og krydder etter smak[:p]
Bondebønna

Re: Pølser-hjemmelagde-

Post by Bondebønna »

Måtte bare dra fram den tråden her, for jeg har lagd masse pølser i år! Vi både jakter og slakter selv, så det har blitt både hjortepølse og svinepølse. Har planer om å lage fårepølse før 2010 blir 2011 også. Kjøttbutikken i nærmeste by selger heldigvis tarmer, for å skylle tarmer selv, nei der går grensa. Forskjellige krydder har gjort at det ble forskjellige typer pølser. For eksempel ble grisen både spansk pølse, italiensk pølse og julepølse. Dette var moro! Og det passer så bra i år, for jeg hadde sådd MYE grønnkål, og med barfrosten kan den fortsatt høstes og brukes. I tillegg til at fryseren er full av den. Vi foretrekker å spise grønnkålen kokt og most sammen med poteter, og servert med pølse. Og aller helst hjemmelaget pølse :mrgreen:
salvia

Post by salvia »

Kul tråd!

For å lage slike oppskrifter som står her, forstår jeg godt at et pølsehorn er en vesentlig ting. Mon tro om jeg finner et sånt til min kjøttkvern..

Selv har jeg lagd pølser én eneste gang, og det foregikk uten.

En gang for lenge siden våknet jeg av en uvanlig lukt og stod opp for å se. Da jeg kom opp på kjøkkenet og løftet på grytelokket åpenbarte det seg en diger kulunge! Den ble jeg sittende og skjære opp i fyrstikk-hode store - dvs. små - biter. Tok sin tid! Og så blandet vi dem med hakket løk, hvitløk, persille, urter, pepper og ris og stappet massen inn i tarm med en téskje. Kveilet pølsa oppi en langpanne og stappet potetbåter og tomater rundtomkring, helte over litt olivenolje og bakte hele stasen i ovnen.

Det ble veldig godt, og hadde jeg ikke vært med selv hadde jeg aldri verden forstått at det var kulunge jeg spiste.
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

morsomt at det er liv i min gamle tråd! :wink:
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

Litt krise i heimen i dag. Kjøttet er malt, bestemors oppskrift på morrpølse(mårpølse) er forlagt, og min gamle far må melde pass sidan det no er to år sidan vi laga pølser saman.
Har nokon ei god oppskrift til meg, så er eg takksam. :D :D
Fred-Arild
Post Reply