God oppskrift på surkål?

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg har aldri fått ordentlig dreisen på å lage god surkål, og lurer på om noen kan hjelpe. Jeg har brukt oppskriften som står i juleheftet fra Opplysningskontoret for kjøtt, men resultatet synes jeg blir nokså smakløst.

Hvor fint skal forresten kålen skjæres, med ostehøvel eller litt grovere?

Siri i Oslo
H3/H4 i hyttehagen
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Jeg må innrømme at jeg bare varmer opp pose .:oops:
Har hørt at den selvlaga skal være så mye bedre så det hadde været moro å prøve .
Sender deg en oppskrift jeg fant på nettet .
http://tradisjoner.no/oppskrift1657.html
Det er en til der , men den skal gjære så den er ikke slik jeg er vant med .
Andre har kanskje oppskrifter de har prøvd og kan anbefale .
Lykke til !
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Arne i Skien

Post by Arne i Skien »

Hei Siri K
Her i huset lager vi etter den oppskriften Kaaust refferere til.
Men jeg strimler kålen med en skarp kniv i fyrstikktynne strimler(noen blir litt grovere:oops:)synes det er raskere enn å bruke ostehøvel..
Lykke til og Godt Nyttår!!!
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Oppskriften er grei. Jeg synes det er lettere å få smak ved å bruke brun edikk på 35%. En annen ting: å koke kål på tid er ikke noe god måte. Sommerkål trenger bare kort tid, høstkål noe lenger og vinterkål ganske lang tid. Kok til kølen er mør. Espelid kokte fårekjøtt på tid. Min erfaring er att det kan ta alt fra 1t30 min til 5 timer. Det er lettere å skjære kål med kniv en noe annet, også maskin. Bruk skarp kniv.
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Jeg laget årets surkål i går, sammen med ribbe. Jeg lager alltid så mye som det er plass til i kjelen, og fryser overskuddet i pakninger for 1 middag. Jeg lager 2 slag, både rød og grønn. Fremgangsmåten er den samme: Skjære opp kålen med en god og stor kniv, så smale strimler som det går, men det gjør ikke noe at bredden varierer. Jeg skjærer ut stilken. Til 3 kg kål bruker jeg 1 liter vann, til 1,5 kg kål bruker jeg 1/2 liter vann. Koker opp på full guffe og lar det deretter koke under lokk på laveste varme like lenge som ribba steker, 2-3 timer etter størrelsen på ribba. Når ribba er nesten ferdig, rører jeg en god skvett ribbefett inn i surkålen. Skyen inneholder det som trengs av salt. Jeg tilsetter sukker, karve, edikk og vann før jeg begynner å koke, og rører ikke rundt før surkålen begynner å nærme seg ferdig og ribbefettet er tilsatt. Det skal være såpass mye fett at surkålen blir blank.

Jeg bruker atskillig mer karve enn det som står i oppskriften i linken foran. Jeg bruker mindre sukker enn i kjøpesurkålen. Jeg synes det er viktig å ha i karven og edikken fra starten, hvis det skal tilsettes mer, skal det gjøres i god tid før surkålen er ferdig.

Jeg bruker vanlig husholdningsedikk, 7%, eller evt 35% + vann.

Det aller viktigste er å ikke tilsette for lite eller for mye vann. Lite vann gir brent surkål (Æsj [:(!]) og mye vann gir vassen surkål :D.

Koking av surkål og steking av ribbe er noe av det hyggeligste med jula :)

I noen oppskifter står det at du skal koke opp kålen i vann, og skifte vann etter at kålen er kokt mør. Det er bare tull. Det står også ofte at du ikke skal røre. Det er ikke fullt så tullete, for hvis du rører før kålen er mør, vil karven drysse til bunns. Men mot slutten er det helt greit å røre.
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Karvene er ikke bare til smak. Den fjerner også en del av gassen som kål lager.
hans i søgne

Post by hans i søgne »

Jeg bodde et år i Tyskland. Der brukte de den surkålen som var satt på surdeig, og den likte jeg veldig godt. Fikk oppskriften på den, og lagde noen liter av den tidligere på høsten når kål og grønnsaker var ferske. Jeg har ikke lagd den de 4 siste år på grunn av flyttingen. En bekjent av meg fortalte meg at den økte bakteriafloren i magen, med de fordeler det har.
Hans
Siri K

Post by Siri K »

Oppskriften jeg har brukt, lyder:

750g hvit eller rød kål
1ts salt
1-2ts karve
2.5dl kraft
ca. 2ts eddik
ca. 2ts sukker

Det kan nok stemme at mengden eddik og sukker bør dobles, pluss at jeg synes det ble lite karvesmak, selv med 2ts karve i denne oppskriften. Men jeg må innrømme at jeg rørte i gryta fra et tidlig stadium, så det er mulig at all karvesmaken samlet seg i væsken i bunnen av gryta...

Tusen takk for nyttige tips! :)

Annemarta Borgen anbefaler i Urtehagen på Knatten litt einerbær i surkålen, det har jeg forsøkt tidligere (men ikke i år), og synes vel at kålen ble bedre av det.

Siri i Oslo
H3/H4 i hyttehagen
Kirsten

Post by Kirsten »

Sauerkraut/choucroute, eller gjæret kål på norsk, er rik på melkesyrebakterier og skal være mer næringsrik enn fersk kål (den eneste konserveringmåten jeg vet om som øker næringsinnholdet). I tillegg er den snill mot magen og smaker nydelig. Mitt eneste forsøk på å lage den selv, mislyktes dessverre, så jeg kjøper ferdig på glass eller boks. Den er ofte litt sur (adskillig surere enn den jeg får på restaurant i Frankrike) så jeg heller av laken og tilsetter vann når jeg varmer opp.

Kirsten
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Hva slags kraft bruker du, Siri K? Jeg har aldri hørt om å bruke annet enn vann som væske :)

Hvis jeg skal lage ordentlig oppskrift på min surkål, blir det noe sånt: (ss betyr strøken spiseskje!)

1,5 kg hodekål
1 ss karve
5 dl vann
2 ss eddik
2 ss farin
ca 1/4 dl ribbefett og sjy

Dette er sammenliknbart med Siris oppskrift, men uten salt, vann og ikke kraft, og altså ribbefett og sjy, som også inneholder salt, sukker, tørrsennep og pepper (Jeg bruker ikke annet krydder på ribba).
Når man lager stor porsjon, er det mindre risiko for å tørrkoke. Dessuten er det flott å ha surkål fra jul i fryseren :)
hans i søgne

Post by hans i søgne »

Hvis noen er interesert av min oppskrift på sauerkraut so kan jeg legge den ut på forumet.
Men det kan ta noen dager. Jeg må først finne den.
Hans
Siri K

Post by Siri K »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Einar i Horten
<br />Hva slags kraft bruker du, Siri K? Jeg har aldri hørt om å bruke annet enn vann som væske :)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jeg har i år brukt buljongterning, og sløyfet saltet i oppskriften. Tidliger har jeg brukt svinekraft fra knoke, og det ble bedre. Da brukte jeg også litt einerbær.

Siri i Oslo
H3/H4 i hyttehagen
Kirsten

Post by Kirsten »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av hans i søgne
<br />Hvis noen er interesert av min oppskrift på sauerkraut so kan jeg legge den ut på forumet.
Hans

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ja, takk! Mitt første, mislykkede forsøk kan forhåpentligvis etterfølges av suksess :D

Kirsten
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Arendal

Re: God oppskrift på surkål?

Post by Arendal »

hans i søgne wrote:Hvis noen er interesert av min oppskrift på sauerkraut so kan jeg legge den ut på forumet.
Hans

Hei kan du legge ut oppskriften hvis du har den?
Post Reply