Har noen oppskrifter med nyper?

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
kaiam

Har noen oppskrifter med nyper?

Post by kaiam »

Er helt ny her i kveld..... :? men er veldig glad for at jeg fant hagepraten! Kommer helt sikkert til å bruke
dette forumet mye! :lol: Kan jo likegjerne hive meg ut i det med en gang...

Er det noen som har oppskrifter med nyper? Ha tilgang til en del nyper,men vet ikke helt hva jeg skal bruke de til...

På forhånd takk for svar!

Mvh
kaiam
Inger E

Re: Har noen oppskrifter med nyper?

Post by Inger E »

Eg såg litt i mi gamle kokebok, og der såg det ut til at nyper kan brukast til syltetøy og saft på same måte som andre bær eller frukter. Til syltetøy burde ein bruke litt vatn (1/2 dl til ein liter). Sukkermengde og framgansmåte var den same for alt, såg det ut til. Nypene må delast i to og ta ut steinane. Kok dei mjuke.
Dei kan og brukast til suppe (nam, nam med litt krem og hakka mandlar på), saus eller graut. Rensing som før. Kok opp i vatn og mos det gjennom eit dørslag. Ha i potetmjøl (hargløymt mengden, men det går an å prøve seg fram).
Nyper kan og turkast i steikeomnen. Del dei i to og steik ved svak varme. Det stod at ein kunne starte ved 70 grader, og så minke til 20. Døra må vere på gløtt. Har du varmluft, er det best. Her kunne ein riste ut steinane når nypene var turre. Kor lang tid det tek, er uråd å sei. Det kjem an på mengde og fukt og omn og slike ting. Ei urtetørke ville sikkert gjort jobben. Turka nyper kan brukast til saus, suppe og graut. Alt etter mi gamle bok.
Ein kan og lage nypepure, (eller male dei tørka nypene til pulver). Det fins og oppskrifter på nyper i barnemat.

Forresten, velkomen til Hagepraten!
Last edited by Inger E on 03 Sep 2008, 10:51, edited 1 time in total.
Janne

Post by Janne »

Har jo masse nyper rundt her jeg bor! Har ikke tenkt på å bruke de. Nå skal jeg ut og lage nypegrøt til dessert i morgen :D

Man får masse bra tips her inne!!
Janne

Vestfold (H4)
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Her er verdens beste og mest ekte te:
Plukk inn massevis av nyper, legg dem i en langpanne og la dem tørke litt inn på 100 - 150 grader.
Legg dem i en stor plastpose og frys dem ned. Om det ligger ved litt stilker eller blader, gjør det ingen ting :mrgreen: Når du skal lage te, tar du bare en passe mengde nyper og legger dem i kokende vann og lar dem trekke i inntil 20 minutter. Bare trekke. Og så - kos deg med vitaminrik og sunn te!
Så enkelt :)
Dag
Kirsten

Post by Kirsten »

På Hydros tidligere kurssted Brattrein på Notodden ble det før i tiden servert hjemmelaget nypemarmelade. Den var laget av Rosa rugosa-nyper som var delt i to og kokt med sukker. Om den var tilsatt noe mer i form av pektin e.l., vet jeg ikke, men den smakte himmelsk - særlig med hjemmebakte havrekjeks som også var fast følge til frokost og lunch.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
kaiam

Post by kaiam »

Takk for gode tilbakemeldinger! Gleder meg til å prøve disse oppskriftene! :)
kaiam
boemann

Post by boemann »

Legg vin!
Se fex: http://www.vinlegging.net for oppskrifter.
B. R.

Post by B. R. »

Det er et forferdelig arbeid å dele nyper og skrape ut lusa (frøene) for hånd. Men det finnes et fabelaktig apparat som gjør jobben for den som vil koke deilig nypemos! Kjøpte det i en jernvarehandel for ca. 10 år siden, det består av noen få deler som monteres til kjøttkverna. Vi legger først nypene i bløt et døgns tid. Deretter gir vi dem et oppkok og lar dem småkoke seg møre. (Finnes det mark i nypene, flyter de nå til overflaten og kan skummes vekk...) Så setter vi i gang kjøttkverna og øser de bløtkokte nypene opp i apparatet. Prima nypemos drypper ut av en sil, mens lusa kommer ut i enden av apparatet! (Ergo trengs to oppsamlingsboller.) Har plukket nyper og laget mos på denne måten hver høst siden apparatet kom i hus.
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Noen som vet om nyper fra doggbladrose/rosa glauca kan benyttes til mat på samme måte som nyper fra villroser?

Aud Berit
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
B. R.

Post by B. R. »

Ja, også nypene fra hageroser er spiselige. Smaken kan variere fra sort til sort, noen er kjempegode.
island monkey

Post by island monkey »

nyper.JPG
Tror det er Danskere som er i ferd med å tjene godt med nyper i det siste, ved å overbevise folk at de hjelper godt mot alt slags av skjelett og autoimmune trøbler. De selger Rosa Canina pulver hos oss, tørket ifølge en spesiell og særskilt prosess, så mystiske og mistenkt virksomme "GOPO" ikke blir ødelagt. Jeg er ikke særlig plaget av skjelettet mitt, men det kan godt hende at nypene inneholder godsaker som en koker bort, vanligvis. Og siden de behøver ikke kokes for å fjerne noe giftig, går det vel an å ekperimentere litt, selv om jeg ikke har den danske hemmelige oppskriften, og heller ikke Rosa Canina (ennå), men bare Rugosa.
nypelaks.JPG
Det er ikke laks, men tørket nype-sukker blanding. Forferdelig vellykket. Om det ikke tok noen døgn eller om jeg hadde et tørkeapparat, så ville jeg lagt mye mer, men et par lapper må rekke.
nypesylt.JPG
Ukokt syltetøy. Eller rørte nyper, om dere vil. Bortsatt fra at en kan ikke røre, men trenger stavmikseren. Nyper og sukker etter smak, men det funker vel med stevia eller noe og, enda en må da kanskje tilsette litt vann. Jeg er glad i kokt nypemos/syltetøy, men den er enda bedre! Langvarig oppbevaring i fryseren, selvsagt.

(ja, ved siden av er en cherrytomat. Jeg har så få iår at alle må fotograferes)
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Utrolig stilig nypeplate, I.M. :D :D :D
Du renser ferske nyper, moser dem, blander mosen med sukker, stryker det tynt utover et stykke matpapir og lar herligheten tørke???

Håper ikke du er blitt så mistenksom overfor kombinasjonen nyper og dansker, at du ikke vil dele hemmeligheten din med meg :wink:
Jette
island monkey

Post by island monkey »

Jeg er så mistenksom overfor dansker at jeg imiterer det de gjør.. ;)
Ja, det er helt korrekt. Skjelettsnop, det er virkelig veldig deilig. Jeg er fristet å hente mye flere nyper. Det er bare at det å ta ut frøene er så fantastisk kjedelig. Og i syltetøyet var det litt sitronsaft til, men bare en sitron i mer enn 3 kilo nyper (og omkring 1,5 kilo sukker).
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Takk! Da blir det nypeplukking på meg i dag :D
Jette
sangofe

Post by sangofe »

Hei! Vet jeg gir liv til gammel tråd nå, men jeg skulle så gjerne ha funnet en oppskrift til nypeekstrakt! Det er tonnevis av ville nyper rundt meg jeg gjerne skulle hatt c-vitaminene til :)
Post Reply