Tomatsyltetøy

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
orchis

Tomatsyltetøy

Post by orchis »

Noe som ofte lages her i landet er doce de tomate, tomatsyltetøy. Jeg var litt i tvil første gang en nabo bød på det, men bevares så godt! Her er en oppskrift:

2 kg modne tomater
1 kg sukker - de liker det søtt her i landet! Bruk gjerne mindre.
1 kanelstang
Revet skall av en liten sitron
2 nellikspiker

Fjern skall og frø fra tomatene. Grovhakk dem og legg dem i en gryte av rustfritt stål. Ha i resten av ingrediensene og kok forsiktig opp. Senk varmen og la det småkoke til det tykner. Ha det varme syltetøyet over i sterile, tette glass. La glassene kjølne og lagre så i kjøleskap.
"Never go to a doctor whose office plants have died."

Haltepinkens hage
raell
Herdighetssone: H3

Re: Tomatsyltetøy

Post by raell »

Jeg kan bekrefte at tomatsyltetøy er veldig godt.
På Reiselivsmessen for noen år siden var det smaksprøver på dette syltetøyet.
Fikk også oppskriften (finner den ikke) som inneholdt omtrent de samme ingredienser,
men mener det ikke var fullt så mye sukker.
Kanskje noen fra Haugesundsområdet kan komme med den oppskriften?
De hadde stand fra det de kalte tomatkommunen.
Ragnhild
island monkey

Post by island monkey »

Hva gjør dere med dette syltetøyet, Orchis? Mer enn bare smøre den på brødskiver, antakelig?
Skal huske denne oppskriften når tomatbølgen kommer!
Tomat er veldig godt med nyper, rips og litt solbær også (som syltetøy eller saft), så jeg tror øyeblikkelig at den er veldig godt da.
Lobelia

Post by Lobelia »

Er man nødt til å fjerne frøene i tomatene; jeg synes frøene og det som omgir dem er det beste på tomatene.
orchis

Post by orchis »

Island monkey, jeg bruker det på brødskiva, ofte med en skive mild gulost. Nam! Men det smaker også godt som "chutney" ved siden av kjøttretter, men da bør man ha i mindre sukker.

Lobelia, man behøver egentlig ikke fjerne frøene i tomatene. Og jeg må innrømme at jeg heller ikke er så nøye med å få av alt skallet (latskap fra min side...). Det smaker like godt, men ser kanskje ikke like pent ut. Er det ikke fiber i skallet? Det er jo sunt.... :D

For de som liker litt "varme", prøv en eller to finhakkede chilier oppi!

Haltepinkens hage
Hanegal

Post by Hanegal »

Skrev av oppskriften, for det høres utrolig godt ut med nellik og kanel i, og skal prøve den så fort det begynner å rødme der ute blandt tomatene - eventuelle skall og utkjernede frø har man så klart i pastasausen (er planen - men det finnes flere latsabber blant oss!). :D

Endring: PS. Kan det fryses, forresten?
orchis

Post by orchis »

Har aldri prøvd å fryse det. Men kan ikke de fleste kokte eller forvellede produkter fryses?

(Hanegal, det er en trøst å vite at det ikke bare er jeg som er lat... :D )

Haltepinkens hage
Hanegal

Post by Hanegal »

Er vel bare å prøve, da! :)

Når jeg tenker meg riktig godt om heter det vel egentlig ikke lat, Orchis - jeg foretrekker å kalle det praktisk! ;)

Så forresten noen som kjernet ut tomater med en slik dings som man kjerner ut epler med på TV her om dagen. Det var i et program på NRK om en mann som hadde satt seg fore å selge tomatsaus laget av fullt spiselige tomater som butikkene nektet å ta imot, og som ellers ble kastet på fyllinga - virkelig et beundringsverdt tiltak! :)
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

Jeg fant denne tråden da jeg var på jakt etter tomatsyltetøy. Oppskriften skal prøves!
Men er det mulig at tomater blir kastet på fyllinga? Hvis de er fullt spiselige? Er de stygge, eller hva? :?
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Så greit det er når noen drar gamle tråder frem fra glemselen igjen! Særlig for oss som er litt nyere her inne. Tomatsyltetøy skal ABSOLUTT prøves!! Spennende!! Men jeg bare lurer på - kokes "til det tykner" - hvor lenge er det, sånn cirka...?? Ti minutter, en time, flere timer...??? Vet at jeg kommer til å lure på det når de første fem minuttene av kokingen er overstått, så jeg spør like godt med en gang!
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

dengladeamatør wrote:Så greit det er når noen drar gamle tråder frem fra glemselen igjen! Særlig for oss som er litt nyere her inne. Tomatsyltetøy skal ABSOLUTT prøves!! Spennende!! Men jeg bare lurer på - kokes "til det tykner" - hvor lenge er det, sånn cirka...?? Ti minutter, en time, flere timer...??? Vet at jeg kommer til å lure på det når de første fem minuttene av kokingen er overstått, så jeg spør like godt med en gang!
Sier som du Tomatsyltetøy skal ABSOLUTT prøves!! . Som du skjønner så har ikke jeg prøvd oppskriften men vet av erfaring at når man tilfører tomatpurre i saus går det kun få minutter før den tykner så jeg tenker det ikke trengs mer en 15 - 30 min på denne oppskriften. Det er kansje noen har på "praten" som har prøvd ?
Hilsen
Brynhildur
ElisabethH
Herdighetssone: H3

Post by ElisabethH »

Jeg har en litt annen variant av tomatsyltetøy oppskrift. Denne skal være fra Finnøy, og den smaker fantastisk.
Den lyder:

Tomatsyltetøy:
1 kg tomater

½ kg sukker

1 vaniljestang

2 sitroner

1 appelsin

litt chilipulver

Slik gjør du:

Skrell sitroner og appelsin. Hakk opp tomater, sitroner og appelsin i biter. Vaniljestangen splittes på langs. Hiv både frø og stang oppi. Bland alt sammen med sukker i en kjele. Kok i 15 minutter. Avkjøl. Smak til med chili.

Oppskrift: Marian Vignes Flesjå/Gastronomisk Institutt Stavanger
island monkey

Post by island monkey »

Det er kansje noen har på "praten" som har prøvd ?
Nå er det ja, nøye. Og jeg kan melde at det tar mye lengre enn 15 minutter, med mindre noen har masse av disse veldig faste tomater, ikke vet jeg. Men tomater inneholder masse vann, så det må vel betydelig koking til uansett. Heldigvis er tomat en av grønnsakene hvor det gjelder jo lengre koking, jo sunnere. Jeg lot det bare småsmåkoke forresten, uten supervisjon og brukte en blanding av all slags:
tomater til sylting.jpg
og tilsatt nesten hele mengden sukker. Av 2 kilo tomat endte jeg med 4 småpotter som veide nesten 3,5 kilo inkludert glass, og det kan ses at det er fremdeles ganske flyttende. Om en går utfra at det ikke forsvandt mye sukker, så var det altså masse vann fra tomatene som ble borte.
doce de tomate.jpg
Jeg havner vel i trøbbel over det, men dette er 'syltetøy for mannfolk'! Mange lag av smaksoppleving, veldig søtt men veldig komplisert. Det stemmer at det er kjempegodt med litt på en brødskive med ost. Med ost uansett forøvrig. Eneste ulempe er at vår vanlige bringebær/jordbær og hvilken slags annen vanlig nordvesteuropeisk bær - kanskje unntatt multebær, men bare kanskje - smaker som ingenting lenger.

Jeg letet litt omkring etter portugisisk sylt, og fant at de har også en med gresskar. Det har jeg jo litt av, så jeg laget noe av det også. Doce de Abóbora, det finnes mange oppskrift på nettet.
doce de abóbora.jpg
På en eller annen grunn er den emmen smaken til gresskar løftet til noe veldig interessant, det er kjempegodt også. I Brasil lager de det med kokos til, det har jeg ikke hatt tid til å forsøke.
Så tusen takk Vidar Raudajoki for oppskriften, og selv om jeg bør vel unnskylde meg for at det tok så lenge, så var det egentlig veldig fint å ha spart på opplevelsen. For et arv å få oppdaget det nå.

Dere er advart altså. Portugisisk syltetøy for mannfolk. Også for kvinner..;)
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Nå har jeg prøvd meg på den nederste syltetøyoppskrifta her. (klarte ikke å vente til mine egne tomater ble sylteklare, så jeg måtte tyvstarte litt!) Og jeg er enig med Island Monkey - dette må da ta betydelig mye mer tid enn 15 minutter!!! Nå har "syltetøyet" mitt kokt i mer enn en halvtime, og det er suppe. Hva har jeg gjort galt da? Det stod ikke at frø skulle fjernes i denne oppskrifta, så det gjorde jeg ikke, men kanskje det var inneforstått...?? Nå tilsetter jeg litt pektin - vet ikke hvor lurt det er - og håper noen kan fortelle meg hvor det gikk galt. Jeg kan jo koke det helt inn - men ikke på 15 minutter...???
island monkey

Post by island monkey »

Stå på Glade, jeg husker ikke helt, men etter en stund satt jeg det på lav, lav varme og etterlot det i flere timer, innen jeg kokte det hardt og helte det i glassene. Til slutt tykner det. Portugisisk tomat pleier vel være fastere enn de vi har her kanskje. Men jeg vet at jeg hadde mye mindre volum igjen. Til trøst så konsentrerer du smaken også, så det er verdt det.
Post Reply