Stikkelsbær

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
B. R.

Stikkelsbær

Post by B. R. »

... er friskt og godt i diverse salater. Jeg snitter friske stikkelsbær i to og blander inn, slik vi gjerne også gjør med druer. Og hele, tørre stikkelsbær er ypperlig å fryse ned til bruk i middagsmaten. (Bare klipp av de visne "snutene" først.) Med en boks frosne stikkelsbær i kjøleskapets fryseboks, er det lettvint å riste ut en neve "klinkekuler" ved behov. Jeg snitter også de frosne i to før jeg blander dem i wok-panna, i gryterett eller suppe - like før maten er ferdig. Blir en kjempegod, saftig og sursøt smakstilsetning.
kaaust
Herdighetssone: H5

Re: Stikkelsbær

Post by kaaust »

Dette hørtes godt ut . :D
Tenkte med en gang du skrev hvordan du brukte dem , at de ble sånn sur-søt smak. Dette må prøves.
Tusen takk for ideen ! :D
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Beetle
Herdighetssone: H5

Post by Beetle »

Gode tips, har lurt litt på hva jeg kan bruke stikkelsbærene til :) Må huske dette til neste år, da jeg plutselig så tidligere i uka at det ikke var noen bær igjen :? Jeg var ikke klar over at sesongen var ferdig så tidlig i august. Men da har jeg hvertfall noe og bruke dem til neste sommer :)
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Stilig :D
Synes friske stikkelsbær er kjempegodt, men det er begrenset hvor mange jeg får spist slik. Bæra på busken er røde og gode nå, og jeg tenkte at de måtte i fryseren til de andre (fra i fjor), i håp om engang å finne noe fornuftig å bruke dem til... Stikkelsbærgrøt og marmelade har jeg aldri vært begeistret for, men idéen din høres veldig bra ut :D
Jette
Post Reply