Hjelp- jeg trenger grønnsaker til lammestek

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
blomsterprakt
Herdighetssone: H4

Hjelp- jeg trenger grønnsaker til lammestek

Post by blomsterprakt »

Jeg skal ha middagsgjester og skal servere lammestek.

Jeg er så dum til å lage frisk salat. Derfor: Hvis jeg skal servere noe lekkert, kokt , har dere noen forslag?

Hilsen Tove
salvia

Re: Hjelp- jeg trenger grønnsaker til lammestek

Post by salvia »

Ratatouille?

En miks av noen av disse, eller alle: persillerot, sellerirot, gulrot, kålrot, squash, pastinakk, jordskokk, løk skåret i bit-størrelser etter antatt baketid og snudd i olivenolje, timian, salt og pepper og inn i ovnen?

Erter med litt mynte i?
salvia

Post by salvia »

Godt avrent spinat stekt i stor panne med oliveolje og hvitløk? Evt også med på forhånd oppbløtte rosiner.Evt. dandert ytterligere med noen ristede pinjekjerner eller mandler og brødkrutonger?
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg støtter absolutt ratatouille. Rosenkål, broccoli, aspargesbønner eller selskapserter er også godt til lammestek. Jeg serverer i tillegg gjerne kokte gulerotstaver - det gir fin farge sammen med grønne grønnsaker. Dessuten er ovnsstekte tomater godt ved siden av. Ikke aktuelt nå, men i sesongen er også nykål deilig til lammestek.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
blomsterprakt

Post by blomsterprakt »

Kjære begge to, tusen takk for ideer. Nå må jeg bare summe meg, begge var fristende.

Hilsen Tove
Bondebønna

Post by Bondebønna »

Hva med smørdampet rosenkål, glasert med ei stor spiseskje honning over? Eller bare lettkokte vanlige grønnsaker? Som for eksempel broccoli. Kok opp vannet først, og slipp grønnsaksbitene oppi. Vær NØYE med koketida. Broccoli blir best på 2-3 minutter, ihvertfall ikke mer enn 4. Noen grønnsaker trenger litt lenger tid, men det skal som regel kortere tid til enn hva folk tror.
blomsterprakt

Post by blomsterprakt »

Nam, nam, deilige grønnsakrettforslag.

Jeg skal ha 14 til bords om noen dager. Saken er at jeg må også tenke på at jeg må ikke bli for sliten, med nåværende vond rygg. Referat følger nok senere.

Hilsen Tove
SiljaV
Herdighetssone: H2

Post by SiljaV »

Foreslår sellerirotpurè, det er nydelig til lam :)
(Brukte tidligere nicket Marosa)
blomsterprakt

Post by blomsterprakt »

Igår hadde jeg kje-stek, som min datter kom med. Grønnsaken var spinat, hvitløk og ristede pinjekjerner. Rosiner hadde jeg glemt. Men det var kjempegodt. Og greitt å lage. Men det er tydeligvis lenge siden jeg har kjøpt spinat. Jeg kjøpte frossen på Mega. Trodde grønnsaken var løsfrossen. I posen var der "opphugde spinat-pinner".

Lammesteken har en uke til før den skal serveres.
Hilsen Tove
salvia

Post by salvia »

Hyggelig du likte spinaten!

Det virker som du ikke har bestemt deg for hva det skal bli til lammesteken. En gresk-aktig salat, kanskje? Den kan ihvertfall gjøres i stand før folk kommer.

Ett eller to fat med godt avrent ruccola i bunnen, de beste tomatene du kan oppdrive i biter over, sammen med grønn paprika i ringer eller strimler, agurkbiter, rød løk i halvmåner over. Et lite strø med havsalt og så noen skiver fetaost på toppen og generøst strødd med tørr oregano og svarte oliven. Ringle over med god olivenolje, og evt. en liten skvett eddik. Ikke for mye, det skal ikke bli vått. Vakkert og godt!
Kirsten

Post by Kirsten »

Mmmm!
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
blomsterprakt

Post by blomsterprakt »

I går var her lammestek og 12 gjester.

Det ble skrelte poteter og grønnsaker stekt sammen med steken i siste timen. Benyttet meg av tipsene fra dere. De sa det var supert. Men jeg liker saus også og det blir litt vanskeligere med grønnsaker i stekeformen så jeg fikk skåret av halebein m. kjøtt ( 2 steker hadde jeg) Biter og bein ble stekt krydret i formen, deretter tatt ut og kokt i vann og tilslutt sauselaging med det jeg kunne (tilslutt rødvin i )

Hilsen Tove
Post Reply