Koke poteter

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Bondebønna
Herdighetssone: H4

Koke poteter

Post by Bondebønna »

Koker dere potetene med skallet på?
Trinek
Herdighetssone: H3

Re: Koke poteter

Post by Trinek »

Ja, med mindre jeg skal ha selskap/gjester, koker jeg alltid potetene med skallet på.
magnolia

Post by magnolia »

Det gjør jeg også. Vitaminene sitter like innenfor skallet, derfor er det sunnest å la skallet sitte på, til hverdags.
sveinv
Herdighetssone: H7

Post by sveinv »

For å være sikker både koker jeg og spiser de med skallet på :lol:
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Kirsten

Post by Kirsten »

Vi bruker stort sett mandelpoteter som kokes, serveres og spises med skallet på - også når vi har gjester. Noen gjester skreller potetene selv ved bordet, men flere og flere har vendt seg til våre særegenheter og spiser dem med skallet på. I hvert fall når de er på besøk hos oss :wink:

Min kjære mener bestemt at poteter er best kokt med skallet på, og påstår at det går ikke an å servere gjester råskrelte poteter ...
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Apuginthegarden

Post by Apuginthegarden »

Jeg skreller poteten (og deler i 2-4) før jeg koker. Hvertfall så lenge det er bare til meg sjøl. Etter snørrogførti forsøk på å koke poteter med skallet på og så sitte der med kjøttkaker, brun saus, gulrot og potet som er ekkel i midten så får sunt være sunt. Koker jeg mange poteter er det greit, men så lenge det bare er til meg (dvs til vanlig) skreller jeg.
MonicaU

Post by MonicaU »

Skreller stort sett aldri potetene før koking,og spiser de nesten alltid med skallet.En sjelden gang skreller jeg de,for det hender at noen poteter har litt sur smak på skallet,eller hvis skallet er veldig stygt.Det er egentlig ikke noen ideologisk grunn til "uskrellingen" min,det bunner vel egentlig i latskap :lol: Så får jeg ta den positive siden med ekstra vitaminer og slikt som en bonus :)
calypso

Post by calypso »

Poteter inneholder lite vitaminer, med norsk normalkosthold i våre dager har poteten fullstendig utspilt sin rolle som vitamintilskudd, med eller uten skall. Å bruke potetvannet til sausen, er det vel heller ingen som snakker om lenger.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Jeg syns poteter er godt. Og når den ligger og koser seg i god mineralrik jord, blir den som omgivelsene og fyller seg med sunne og gode mineraler. Tenker jeg. Og søker på Wikipedia. Og aldri har jeg sett så mange rare bokstaver og språk som det som åpenbarer seg til venstre. Alle verdens folk digger pottiter. Norge, det gamle potittlandet er sikkert det eneste landet i verden der jordeplet har utspilt sin rolle som mineral- og vitamindonator. Her får vi vitaminbjørner til frokost og proteinpulver til lunsj. Og i melka er det hverken fett eller protein, og de vitaminene som forsvant med fettet er sikkert satt syntetisk tilbake. Eller er jeg helt på jordet nå? Helt uti potetåkeren?
Jeg har vært så heldig å måtte være lenge i fjella i Søramerika. Der spiser de (også) kokte poteter. Med og uten skall. Med og uten saus. Tidligpoteter er gode med skall. Mandelpoteter gidder jeg ikke skrelle. Å, som jeg gleder meg til potetsesongen. Med smør og nytrukket pale. Eller lettsalta torsk der muskelskivene legger seg sakte over på sida og det skinner perlemor. Og potetene er gulaktige og litt vonde å skrelle. Jada, jada...
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Bondebønna

Post by Bondebønna »

Jeg er fra jeg var lita vant til at potetene skal kokes med skallet på for å bevare vitaminene bedre. Men min bedre halvdel er vant til at potetene skrelles, med mandelpoteter som eneste unntak. Etter at vi giftet oss har jeg stort sett skrellet potetene, men lagt merke til at gubben spiste skall og hele greia de gangene jeg kokte med skallet på. Så da kom diskusjonen opp, og jeg påsto at de fleste husmødre (og husfedre) koker potetene med skallet på, noe han egentlig ikke ville tro helt på, og mente at det isåfall var av latskap. Dette måtte jeg så klart (forhåpentligvis) motbevise. Derfor spurte jeg her... 8)
Martin

Post by Martin »

Jeg skreller. Selv om jeg vet at det ikke er så lurt pga vitaminene.

Men det er så kjedelig å måtte pirke bort skallet etterpå.
Så jeg gjør det først. Så er det gjort.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K

Post by Siri K »

Enig med Martin. :)
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply