Løpstikke for nybegynnere

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
island monkey

Løpstikke for nybegynnere

Post by island monkey »

Image
skuddene helt nedover som er lysere er utmerket til å spises rå

Smaken minner sterk om sellerirot, men løpstikke kan være mye sterkere. Løpstikke er ikke et subtil urt, den er stor, frekk og dominerer lett, så den må ofte temmes litt. Jo senere i sommeren, jo sterkere smaken blir.
Rå: bare ta unge, lyse skuter, ikke de harde, mørke, og kutt dem veldig fin. Om selleri(rot) ville passe i en salat (epler!), passer løpstikke, men vær litt forsiktig, ikke kast i masse uten å prøve. Easy does it..
En brødskive med tykk smør, finhakket ung løpstikke (og tomat) er ikke dårlig heller. En omelett med ung, finhakket løpstikke er god (med eller uten ost), så lenge det er ikke så mye løpstikke i omeletten at en smaker ikke eggen lenger.

Kokt: Ikke noen linser uten løpstikke! Det er veldig godt i ertesuppe også, begge tåler særlig mye løpstikke.
Nesten hver gang en nytter (eller kunne nyttet) buljong(terninger) kan retten ha det godt av løpstikke også, sakene blir ofte litt ‘friskere’ da, uten at man smaker løpstikke tydelig. Sikt mot et slags je ne sais quoi. Kast i et stykke og fjern det hele senere. Potet kokt slik er deilig! Tyskere stapper masse kokt løpstikke i potetstappen. Ikke subtilt, men det er godt med f.eks gulrot og fisk eller ost.
Mange supper, lapskaus, ragu og grytteretter blir finere med noe løpstikke, men ikke overdriv med det første og kok med, ikke tilsett den i det siste øyeblikket.
Antakelig funker frøet bra i brød (som carom/ajwain i nan), men det har jeg ikke prøvd.

Siden løpstikke er tilhenger av filosofien “If you’re gonna be there, be there big” i alle meninger, funker den utmerket i alt slags indisk, gresk osv. mat. Løpstikke kan gå i kampen med tungvekter som hvitløk, koriander, spisskummen og chili m mye m.
Søk på lovage recipe.
Løpstikke fryser veldig bra, bare hakk og frys.

Øst møter vest kjøtt- (eller ikke-kjøtt)boller:

Kjøttdeig (~750 g)
2-3 løk, i det minste 1 helt hode hvitløk, løpstikke (~en gryte full av bare blad)
Buljongterninger
Hvetemel
Litt soyasaus, helst ketjap manis

Hakk løk, hvitløk og løpstikke veldig fin (jeg nytter stavblenderen, selv om ulempen er at det blir litt fuktigere).
Miks kjøttdeigen, løk-hvitløk-løpstikke, knuste buljongterninger og litt soyasaus.
Nå er det hele alt for våt til å lage kjøttboller av, så hvetemel må blandes i. En litt grisete prosess, og en trenger mer hvetemel enn en ville tro. Men det er viktig å fortsette opptill en har en ‘normal’ kjøttdeig, ellers faller bollene i stykker når de blir stekt.
Lag bollene, størrelse omtrent en pingpongball.
Stek bollene i planteolje. Det tar ikke lenge, men test om de blir brune og kokt på innsiden. Jeg foretrekker å nytte en frityrgryte og gjøre det ute i hagen, for lukten er særlig sterk!
Stor jubel her når de bli servert med ris, salat (epler funker bra i den) og masse saus: yoghurt, majones, ketjap manis, sukker, litt knust hvitløk og pepper. Bare bland og tilset til du liker den. Om den blir veldig tykk, tilsett litt vann eller sitronsaft. Konsistensen burde være den til vaniljesaus.

Kan godt lages med soya eller noe, istedet av kjøttdeig, men da trenger en ofte egg i tillegg for å binde det hele, for soyaen tar opp i seg vannet fra løk/løpestikke.
Noe mais i miksen er deilig også.

Felle: tilset nok buljongterninger. Ikke nok salt funker dårlig i denne retten.
Dere er kanskje interessert i at bollene uten videre er fantastisk turmat. Til og med kjøtdeigversjonen er nemlig veldig lang holdbar, ved romtemperatur eller høyere.
Mulig at en ‘meatloaf’ funker bra også, da slipper man alt steking og trenger man nok ikke å tilsette mye hvetemel.. Skal prøve det neste gang..
jette
Herdighetssone: H3

Re: Løpstikke for nybegynnere

Post by jette »

Disse kjøttbollene skal jeg virkelig prøve :D

Ellers vil jeg på det varmeste anbefale rikelig med løpstikke til varmrøkt fisk som fx laks eller ørret. Det er bare å fylle på med løpstikke under rista, og la den blir der gjennom røykeprosessen.
Jette
island monkey

Post by island monkey »

Uff, jeg blir sulten!

Det var flere emner med løpstikke allerede, beklager, jeg burde ha søkt.."
løpstikkesuppe
pastasaus med løpstikke
Arnes pølser
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

M-hm, kjøttbollemåltidet skal prøves (med løpstikke fra naboens plante).
salvia

Post by salvia »

Har akkurat vært i naboens hage og smakt på de første løpstikkebladene som stikker opp. Sterkt, kjempesterkt, ikke godt!

Men skal fortsatt prøve kjøttbolleoppskriften når det blir nok blader å høste til den. Om den slår an, får planten innpass.
B. R.

Post by B. R. »

Kan hende løpstikkesmak er en tilvenningssak. Husker jeg syntes smaken var i kraftigste laget i starten. Nå er jeg forlengst "avhengig". Spiser løpstikke hver dag, året rundt (frø om vinteren) til omtrent all slags mat. Koriander, derimot, er en urt jeg har måttet gi opp. Synes den lukter tåfis og smaker deretter :x Men det blir en annen tråd ...
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Salvia skrev: "Har akkurat vært i naboens hage og smakt på de første løpstikkebladene som stikker opp. Sterkt, kjempesterkt, ikke godt!"

Ja, Salvia, løpstikke både lukter og smaker kraftig, noe som er blitt utnyttet til alle tider:
I tidligere tidere brukte ungersvennene å gni seg inn i løpstikke, før de skulle ut for å kurtisere de unge damene. Jeg er blitt fortalt at løpstikke ble regnet som et afrodisikum, men heller vel mer til den tanke, at løpstikke overdøvet lukten av svette og dyremøkk :wink:
Afrodisikum eller maskulin parfyme går vel ut på et, det er jo resultatet som teller :lol:
Jette
salvia

Post by salvia »

Hva er en ungersvenn, Jette, en unggutt?

I alle fall, jeg laget løpstikke-kjøttbollene i dag. Med 500 gr kjøttdeig og 17-18-19 kvaster løpstikke som nå var blitt som nå var blitt alt fra 15-35 cm høye(minus stengelen). En gryte løpstikke kunne jo være så mangt, men jeg forstod det slik at det skulle være mye. Og mye hvitløk. Tok etter min smak litt for mye buljongerninger (2 store, sånne som skal lage en halvliter) , mindre neste gang. De ble veldig saftige. Servert som foreslått med ris, yoghurtsausen (uten salt), og en salat av spinat, bladsalat, revet gulrot, revet eple, bladkoriander, vårløk og en dressing av limesaft med litt hvitløk i.

Alt dette i kominasjon ble godt, synes jeg. Med salaten og yoghurtsausen virket også kjøttbollene mindre salte.

Mannen min hilser og sier han elsket det.

Sønnen min spiste med god apetitt, men syntes det skulle være mindre løpstikke i neste gang.

Naboen som eier løpstikkeplanten fikk en tallerken kjøttboller og syntes de var kjempegode.

Naboen som eier planten syntes kjøttbollene var nydelige.
island monkey

Post by island monkey »

Hehe, ikke så verst for én som egentlig ikke er en naturlig elsker av løpstikke Salvia! ;) Jo, oppskriften er særlig vag, men løpstikke varierer, og smakene nok enda mer. Men når en har laget det én gang, kjenner man hvor man skal med disse bollene. Salaten høres veldig godt ut!
Men så dum jeg er. Det ville jo vært noe godt å mate sultne motorsyklister med. Men nå får de det hjemme.. ;)

Jada, tror det var liknende vaner hos oss Jette, som ville antakelig forklare det engelske navnet “lovage”.. Om det ville vært en panacium, ikke vet jeg. Kanskje det var bra at mannen til Salvia sannsynligvis ikke tygde løpstikke da han gikk på frierføtter..
Kirsten

Post by Kirsten »

salvia wrote:Hva er en ungersvenn, Jette, en unggutt?
Ja, en ungersvenn er en ung, ugift mann.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Post Reply