Pærer, og hva nå?

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
island monkey

Pærer, og hva nå?

Post by island monkey »

I fjør var det nesten ingen pærer i det hele tatt, i år er det rikelig overflod. Motsatt til hos oss finnes det pærebrus og pæreis i Norge, så dere er vel skikkelig glade i og flinke med pærer? Jeg har så mange, noe må gjøres for å oppbevare dem utenom å legge de på et kjølig sted. Har noen et godt oppskrift? Jeg skal lage Jettes tyttebær & pærer, men så har jeg vel kasser igjen. Den norske pæreisen jeg spiste var himmelsk!
Inger E

Re: Pærer, og hva nå?

Post by Inger E »

I gamle dagar vart pærer hermetiserte, og brukt som dessert om vinteren. Nam ,nam. Spør meg ikkje om oppskrift, har ingen erfaring anna enn å ete det då eg var liten :lol:
magnolia

Post by magnolia »

Pæremos eller -syltetøy er godt, gjerne blandet med litt eple. Kan brukes både til pålegg og fryses ned til bruk i pærepai eller pærekompott.
calypso

Post by calypso »

Pærebrusen er i hvertfall "brus med pæresmak"
Pæresmak er oftest syntetisk, (f.eks.: Pentyletanat eller amylester) - les deklarasjonen nøye. Pære alene har så lite egensmak at det er vanskelig å bruke denne i matvarer uten å "fikse den opp litt"
magnolia

Post by magnolia »

Gråpærer har mye smak, det har jeg selv brukt.
Kirsten

Post by Kirsten »

Egenhermetisert frukt er deilig :D I fjor hermetiserte jeg epler av min store overflod. De lever jeg godt på fortsatt ettersom treet mitt bærer rikt bare annet hvert år - og dette er ikke året. Pærer er en mer klassisk frukt til hermetisering i det norske kjøkken, sammen med plommer og kirsebær.

Jeg brukte en oppskrift omtrent som denne. Til pærer vil det helt sikkert være godt å koke hel ingefær eller vanilje sammen med laken. Er pærene lite syrlige, ville jeg også vurdert å tilsette litt sitronsyre.

I tillegg til det som er beskrevet i oppskriften, satte jeg de ferdige glassene i stekovnen etterpå. Jeg vil anta at jeg lot dem stå ved 100 grader i rundt 20 minutter. Hold øye med glassene - innholdet må ikke begynne å koke!

Jeg skar eplene i båter og lot skallet sitte på. De er like gode nå som da de var nyhermetisert. Eplebåter med skall fryser jeg for øvrig ned for bruk til eplekake vinteren igjennom. Samme metode kan sikkert brukes for pærer også. Rødvinsdampet pære er nydelig både til dessert (med krem, iskrem eller creme fraiche) og som tilbehør til vilt, og jeg antar det er mulig å lage også av frossen frukt.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
island monkey

Post by island monkey »

Mange takk for alle tipsene! Nå er det bare noen få pærer igjen som ikke har modnet ennå, de klarer jeg meg med.

Det er mange pærer i fryseren.
pærer1.jpg
pærer1.jpg (33.55 KiB) Viewed 3070 times
Siden jeg hadde så mange for å hermetisere, hadde jeg en stor kjele med lake som skulle helles over fruktene i glass, og en små med lake for å varme pærere. Det handlet om flere kasser med pær som ikke ble modne samtidig, så jeg sparte den siste laken til neste gang. Pæreisen hadde jeg glemt, for Calypso har vel rett at det fleste er ikke bare basert på ekte pærer. Men den mange-pære-laken viste seg etter hvert usedvannlig pærlig, fantastisk deilig. Så ble den brukt flere ganger til, og til sist blitzet jeg overmodne pærer inn i og testfryste den til ‘pæreis’. Absolut utmerket, til og med i istilstand utmerktet pæresmak! Så flaskene inneholder pæreisen in spe..
pær2.jpg
pær2.jpg (47.27 KiB) Viewed 3070 times
Og dansk tyttebær + pæresyltetøy, tja..

Rødvinsdampete pærer er nydelige da, men denne nisjen er allerede beslaglagt av kvedene, som holder seg lengre. Det finnes grenser til det til og med jeg kan spise..;(
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Fantastisk produksjon, Island Monkey :D

Hermetiserte pærer er godt til desserter og kaker.
Selv er jeg også vant til å bruke dem som tilbehør til middag. Ikke så mange jeg kjenner her omkring, som bruker dem slik, så tillater meg å komme med et lite tips: La pærene renne av seg og skjær bort litt av bunnen, slik at de står støtt på et fat. Fyll hullet med rørte (eller syltede) tyttebær eller rips, og det var det (eller legg et mynteblad på hver, for å gjøre det ekstra fint). Fatet blir pent og pynter godt på bordet, samtidig som blandinga av søtt og syrlig er deilig til fx. svinesteik.
Jette
Post Reply