Helstekt hane.

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
KirstenHansen
Herdighetssone: H4

Helstekt hane.

Post by KirstenHansen »

Tidligere har jeg bare krydret maten under tilberedningen, og tidligst under marineringen. Men nå prøver jeg noe nytt. Jeg slipper ut hønene i hagen og de spiser hva de vil, så blir han krydret mens han ennå har fjærene på, og spankulerer i hagen og spiser timian, mynte, solbær, blomster og alskens snadder han finner selv. Han er så lykkelig at han må bli aldeles nydelig bare av det. Det ble altfor mange haner, for det var visst ikke så lett å vite forskjell når de var små. Høner er flokkdyr og holder sammen så det er ikke så vanskelig å la dem gå løs, men når hanene blir voksne blir det bare slossing så vi må spise dem.
fiolina
Herdighetssone: H5

Re: Helstekt hane.

Post by fiolina »

Eggene blir i alle fall gode av en sånn fri livsstil, men de sparker jo så forferdelig opp alle steder. Under busker og trær, i bed og alle steder de ikke skal sparke og grave. Et stort pluss er at de tar all snegl. :)
Kirsten

Post by Kirsten »

Kjøttet blir aldeles nydelig av et lykkelig hanekyllingliv! Jeg kommer aldri til å glemme første gangen jeg fikk servert en hagekylling. Jørgen het han og hadde et kort og lykkelig liv til han en dag mistet livet så raskt at han ikke rakk å bli redd. En bedre kyllingopplevelse har jeg vel aldri hatt til middag, og den lærte meg å smake forskjell på industrikylling og lykkelig kylling - og for den saks skyld på industriegg og økologiske egg.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Aasta

Post by Aasta »

Så koselig! Ønsker meg høner i hagen, men er usikker på om det er plass nok. Dette innlegget fikk meg til å tenke litt mer på det. Vi får se… :-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Flott navn, Jørgen på menyen. Jeg kaller dem for Hanefar, Svarten, Spragle (som er min) og så har vi Denstorehvite som hermer etter hønene så jeg vet ikke riktig hva jeg skal tro - kanskje han er en veldig stor høne likevel?Jeg kan bekrefte at eggene er svært gode. Det er tre høner som leverer trofast hver dag. Senere i vinter tar de en pause - og da begynner nyhønene å legge sine. Naturlig avlastning altså.
Hanen er viktig når de går løse slik, for han passer på alle og følger med når alle er opptatt med å spise. Særlig rovfugl er en reell trussel her. Og han vil helst at flokken skal holde seg nær ham. Unghanene er like store som han, men veldig lekne ennå, de flyr etter hverandre og tøffer seg. Det er helt tydelig at de morer seg, det høres på lydene og ses på paraden når de øver seg å spankulere som hanefar. Det er klart at de roter litt, og det er ikke så lurt å gå barbent så det er litt å ordne opp etterhvert. Må feie trappen for jord avogtil. Men hagen er svært stor og ingenting har blitt skadet, og snart har vi høststormer som pusser og skyller bort hønsedritten. De er svært tamme og må stenges inn når jeg vil vaske bussen i fred. De løper imot meg når jeg kommer hjem, og følger gjerne etter meg når jeg er i hagen. Plantene som de spiser sitter godt fast i jorden, så om de skulle snaue en staude så kommer den igjen til våren. Det verste er om de finner tørr sandjord, da liker de å "bade" i det og pusser fjærene - de står i kø og kan bølle bort den som somler for mye. Åtte høner som vil bade kan grave et betydelig "basseng". Men i denne hagen har vi ikke kommet til prydstadiet ennå, så slikt kan tåles nå.
Kirsten

Post by Kirsten »

Fantastisk!

I min tørre sandjord er det andre fugler som bader. Og aller best liker fuglene å bade i furunålene jeg legger i surjordsbedene. Da jeg var barn var badesalt med furunålsduft veldig populært, og fuglene trives fortsatt med det :wink:
Kirsten

KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Det er morsomt med høner, og med praktiske løsninger så er stellet ikke så voldsomt krevende. Jeg har lært underveis, med god hjelp av en enkel bok om hønsehold fra biblioteket. Hønsehuset kan være så mangt, men jeg anbefaler å ha vanningen i tankene når det settes i stand. Hønene mine klarte seg godt om det var kaldt, men vannet frøs hele tiden, så jeg måtte ha en varmelampe over vanningsdunken. De drikker mye. Jeg har brukt hønsefor fra felleskjøpet i en slags foringsdunk som kunne fylles opp, den kunne rekke i flere dager. Og jeg synes høy som strø var greit. Og hønene likte å spise av det når jeg la inn nytt. Jeg hadde som mest 13 høner, men 4-6 er nok egentlig. Og så må de ha vagl, de liker å sove slik. Jeg brukte gamle nattbord som jeg fant på skroten som rugekasse. Det ble mus under hønsehuset, men jeg så dem aldri før jeg skulle flytte på det. Men jeg bodde jo attmed en skog, så jeg ville jo hatt mus i nærheten iallefall. Hønene hadde en stor utegård dekket med netting, for ørna stjal flere høner. Jeg var veldig nyskilt og sinna da, så derfor hadde jeg ikke hane heller. Om jeg lager nytt hønsehus igjen, vil jeg ha et som kan lettere flyttes på og vanntilkobling som ikke fryser så lett.
Rdyhre
Herdighetssone: H2

Post by Rdyhre »

Høns er svært takknemlige, alle med en liten hageflekk og litt inneplass kan ha noen. Bor du landlig anbefales også å ha en hane eller to. I tillegg til fantastiske egg, får du av og til kjøtt, god gjødsling, rydding i snegler og insekter. Og ikke minst masse ro i sjelen og glede. Har hatt høns i snart 3 år, har også haner, det har bare vært glede. Rug ut egne egg og la hønemor ta seg av kyllingene, det er virkelig en opplevelse. Høns anbefales.
fiolina

Post by fiolina »

Jeg fikk høns i sommer, og det har vært veldig artig. En hane kom inn i høst, og den har allerede blitt pappa. Disse to nøstene har jeg på varmtvannstanken, de har blitt både kunstig og naturlig ruget fram. Jeg måtte ta dem fra hønen da den ene var klekket, hun sto på den og hakket den i hodet stakkars. Den minste måtte jeg hjelpe ut av egget, den hadde navlestrengen fast i egghinnen og magen var ikke grodd. Jeg var veldig forberedt på det verste, men etter noen dråper sukkervann en gang i timen kviknet den til - og neste dag var magen grodd. Fantastisk! :) De heter henholdsvis Lillen og Pjusken, og om det blir haner av dem - så er jeg ikke helt sikker på at jeg klarer å spise dem.
kyllinger.jpg
fiolina

Post by fiolina »

Jaja, jeg ser jeg sporet litt av her. Dere får tilgi en førstgangsklekker. :)
salvia

Post by salvia »

Gratulerer!
Kirsten

Post by Kirsten »

Byttet ikke folk gris med naboen under krigen slik at de skulle slippe å spise sin egen? I hvert fall husker jeg en historie der barna ble fortalt så. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å spise kyllinger man har vært fostermor for!
Kirsten

fiolina

Post by fiolina »

Det er egentlig en god ide, jeg har fått det rådet før, men har ikke fått det ut i praksis enda. Det skal legges på minnet. Det blir vel nok av haner etterhvert, om ikke det rådet jeg leste på nett har noe for seg da. Sitter luftboblen i egget midt i den butte enden er det en høne, sitter det litt til siden er det en hane. Den som ruger nå har alle luftboblene i midten, så jeg får vel svaret om halvannen måned eller noe sånt. Det var altså en sin bestemor som hadde lyst eggene og funnet ut av dette, og hun bommet aldri. Der avsporet jeg igjen. :)
KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Vi døper bare om tråden til "Ustekte haner" istedet :lol: Det ble ikke spist hane her heller for Spragle flyttet til en bondegård i Verdal. Jeg har såvidt kommet meg etter høstens prøvelser og gleder meg over tilværelsen i nyhuset og pynter til jul.
Kirsten

Post by Kirsten »

Har du fått nytt hus, Kirsten? Gratulerer!
Kirsten

Post Reply