Eplekake

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
matti
Herdighetssone: H3

Eplekake

Post by matti »

Jeg fryser ned eplebåter på høsten. Har god erfaring med Fillippa. Jeg legger båtene frossne ned i kakerøren. Da blir kakene som om jeg bruker friske epler. Løsfrossne eplebåter tar mye mindre plass i frysen enn ferdige kaker. Dessuten slipper jeg å bake kakene i den mest hektiske sesongen.
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Eplekake

Post by aberf »

Jeg har skrelt og skåret eplene i biter og frosset dem i bokser, for å bruke dem i eplekaker og paier utover vinteren. De blir selvsagt litt brune, men ikke verre enn at det ferdige resultatet blir bra.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Aasta

Post by Aasta »

God idé! Skal jamen prøvast også på epler. Eg har elles god erfaring med å lausfryse andre bær og rabarbra i bitar, dette gjer det veldig lett å bruke dei i alle slags rettar. Strør litt sukker i posen, det gjer at bitane ikkje så lett vil fryse fast.
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Inger E

Post by Inger E »

Og litt sitronsyre over, gjer at dei ikkje vert brune.
Bjørg

Post by Bjørg »

Og jeg baker kaken med en gang . Tar litt om gangen og har bakt 40 stk til nå. 20 stk i det ene huset og 20 stk i det andre. Deler de i fire og fryser hver fjerde part ned for seg. Stabler og det går veldig bra med plassen. Har også et par kasser epler på kjøla og har frosset ned noen i båter med sitronsyre over bare sånn i tilfelle.

Jeg har hatt sånn overflod i år som jeg aldri kan huske å hatt. Og da må det tas vare på. Og eplekake med is,kremfløte eller om så vanniljesaus eller alle deler på ei gang. :shock: Kan vi få no bedre??

Bjørg
matti

Post by matti »

Ovnsstekte epler med kanel, sukker og rosiner er også en nydelig dessert, servert med pisket krem eller vanlijeis. Nam, nam. Frossne eplar ka og brukes til eplegrøt. :)
Bjørg

Post by Bjørg »

Og ikke glem Eplemost og tilslørte bondepiker . Det er desert det. Og lett med litt frosne epler å ta av.

Bjørg
matti

Post by matti »

Enig. :D Tøreker en del epleskiver også. Det er god lørdagssnaks sammen med rosiner og nøtter. De kan det også kokes grøt på :D
Bjørg

Post by Bjørg »

Ser ikke denne her god ut da.
DSC_0396.jpg

Whoopss!! Hva var det da. Der forsvant et stykke. Namm!!
DSC_0397.jpg
Ikke noe å gjøre med det da. Plenty igjen. :)

Bjørg
Inger E

Post by Inger E »

Eg dobler oppskrifta og brukar liten langpanne, slik med lok til. Lett å skjære opp i bitar og fryse.
Prøvde meg på ein ny vri på eplemos her om dagen. Eg kokte med nokre få blad av meplemynte, og tok dei opp før eg brukte stavmiksaren. Det var nok litt lite mynte, for vart berre ei lita aning av smaken. Burde vel prøve ein gong til, og ikkje vere fullt så redd mynten. Det vart godt, men kan tenkje meg meir myntesmak. Kanskje det er godt i kake og?
matti

Post by matti »

Eplemynte er godt, så det er verdt å prøve. dessverre døde min ut u vinter og æ har ikke fått tak i noen ny..... Kanel eller ingefær e og godt i eplemos. :D
Inger E

Post by Inger E »

Sei frå til våren, så vert det vel ei råd for det. Eplemynte har vore som ugras her, men sist vinter var det nesten så den var vekke. Det kom eit lar greiner, men så dukka det opp frøplanter, og no ser det fint ut i bingen. Kanskje eg skulle hente inn ein del før frosten kjem. Dei set rot i vase og. Skal hakke opp litt blad og ha i kakedeiga, tenkjer eg. Eg brukar alltid kanel saman med eple.
Post Reply