Eddik

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
island monkey

Re: Eddik

Post by island monkey »

Ja og ja og La douce France.. Nydelig og ikke minst veldig handig innser jeg nå.
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Hm, jeg kom plutselig til å tenke på disse øl-tønnene, for de som lagde øl selv. Det var opprinnelig med en sak for å sette på en patron med kullsyre tror jeg, men disse små tønnene hadde tappekran og var mørke sånn at lys ikke skinte igjennom. Jeg aner ikke om de fins enda, men mener jeg så en på bruktbutikk for en stund siden. De måtte vel egne seg til eddik.
island monkey

Post by island monkey »

Ja, de egner seg vel om det bores noen hull noe sted. Øl må jo ikke ha luft, mens eddik krever det.
Aasta

Post by Aasta »

Dette er virkelig nyttige opplysninger! Så eddik kan lages av epleskrell om eg forstår det rett? Og Bjørg, eg skal direkte på helsekostbutikken og kjøpe den eplesidereddiken! Så er det der humøret og energien kjem frå? :D
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Det er vel å banne i kjerka, men går det an å bruke denne epleeddiken til å sylte? Altså for eksempel sylte sopp og annet?
H3/H4 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Nå gjør jeg et forsøk, i utgangspunktet med en porsjon skepsis, siden jeg tenker at det er like mye muggsopp som eddikbakterier rundt omkring. Men så sannelig: det bobler i norgesglasset, så en eller annen gjæringsprosess er i gang. :)

Glasset står i et skap ved siden av en varmtvannsbereder.
H3/H4 i hyttehagen
Lydphil

Post by Lydphil »

Jeg er så heldig at jeg får leie en eplehage. Store deler av eplene blir kvernet og presset til most. Avfallet har hønene fått, så det har blitt omgjort til egg og gjødsel. Er det noe som tilsier at jeg ikke kan bruke dette "avfallet" til å lage eddik i stedet for å gi alt til hønene? Har det noe å si med hvilken type eple man bruker? Årets epler er for lengst oppbrukt, og avfallet er konsumert/kompostert. Men jeg fikk så lyst til å teste at jeg vil kjøpe litt epler på butikken for å teste:)
Siri K

Post by Siri K »

IM har vel skrevet at resulatet står i forhold til kvaliteten på eplene. Så epler med smak må det være, og kanskje også helst litt sukker (ville vel ikke forsøkt med Granny Smith).

Har ikke smakt på min eddik ennå (ett av to glass ble vellykket, det andre mugnet - tror det å dytte ned epleskallene i væsken med en sildeglassplastduppeditt gjorde susen i det første). Men fordi årets epler (løepler) ble litt smakløse, siden det var så enorm avling, regner jeg ikke med at det blir noen stor kulinarisk suksess.

Men altså: hold eplegørra nede i væsken på ett eller annet vis. Tror jeg. En annen forskjell på de to glassene var filteret på toppen: det første fikk et tilskåret flerlagsfilter, mens det andre glasset dobbelt lag med Torky husholdningspapir (som har ganske store "huller" i papiret - sikkert ikke ideelt).
H3/H4 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Kanskje på tide å minne om denne tråden.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Utrolig spennende tema :D Jeg fikk veldig lyst til å lage eddik til både sylting av sopp og grønnsaker. Og til alt annet som eddik er godt til.

Går det an å lage eddik av restene fra pressing av druejuice? Har en sånn juicer eller saftsentrifuge. Men synes det er litt synd å kaste skallet. Epleavlingen ble ikke så stor i år. Så jeg håper at drueskall og kjerner kan duge :)
Post Reply