Eddik

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
island monkey

Eddik

Post by island monkey »

kvedeeplecidereddik1.jpeg
Det ble så mange kvede og epleskall i høsten at jeg ikke visste hva gjøre med de, så ble det litt eksperimentering. Som ble 100% kjempevellykket og veldig nydelig. Alt som skal gjøres er å fylle rene glass med skrell, vann, evt eplecider eller eplesaft. Et duk over mot fluer og slikt, og så skal glassene settes i mørket, ved en temperatur fra 20 -30 C omkring. Over og under stopper bakteriene helt opp.
På mange sted sies det at en trenger en såkallt "eddik mother", men det stemmer ikke, den former seg selv, det vrimler av Acetobacter overallt, jeg tilsatt ingenting som helst. Enda det går vel litt fortere når en har litt 'mother' til å begynne med.
kvedeeplecidereddik2.jpeg
Det hele tar litt tid, men etter noen uker ser en slike saker på toppen av glasset - enda først mye tynnere. Meget ufyselig, men veldig bra, dessuten sier mange at denne 'mother' er veldig sunt.. Når en lukter på glasset blir det helt tydelig stadig surere.
kvedeeddikmother.jpg
Det dannet seg flere 'mother' i hvert glass, så da jeg silte noen eddik av nylig, kjørte jeg en hel mother inn i eddiken; ellers hadde det vært helt klart og gjennomsiktig..
kvedeeplecidereddik3.jpeg
Det er så uhorvelig enkelt og så innimari godt at jeg skal sette i gang med noen vineddik i tillegg. Og så skal det være ganske enkelt også til å lage malteddik. Kanskje noe for de som liker ekte fish 'n chips, eller ønsker å bruke det til noen former av sylting. Kirsten?
fiolina
Herdighetssone: H5

Re: Eddik

Post by fiolina »

Fantastisk! Jeg har faktisk stående en bøtte med epleeddik på varmehyllen i gangen, ikke så tydelig mother som hos deg IM, men den er på vei. Det lukter nydelig epleeddik av den og jeg har fått dilla. Nå vil jeg forsøke rødvinseddik (skal være nydelig å runde av saus med) samt appelsineddik til asiatiske retter. Malteddik ja nam nam, det er jo nydelig! Og så morsomt å følge prosessen i tillegg til at det er sunt. Godt jobbet IM. :)
Aasta

Post by Aasta »

Mmmm… (trur eg)!

Dette virker for meg som matlaging for viderekomne, men det ser absolutt gøy ut! Må prøves, men våger ikkje heilt enno. Ver snill og fortell korleis det går videre! .-)
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
island monkey

Post by island monkey »

Neppe, jeg skulle ønske at det var så enkelt å koke potet. Fiolina er nok en ivrig person, men jeg er jo selve latskapen personifisert. Det er heller matlaging mens en sover, ganske perfekt! ;)
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Stilig å kunne lage eddik selv! Smaker den virkelig bedre enn det man får kjøpt?
island monkey

Post by island monkey »

Jeg pleier kjøpe denne, som er veldig god. Men min smaker absolut enda bedre. Det er mulig at det skyldes alle kvedeskrellene, men jeg vil tro at det blir kjempefint med bare eple også. Bare prøv et lite glass, for å se. Det er jo ikke mye å tåpe, hverken tid eller penger. Det var i alle fall min teori, og så langt så bra.
salvia

Post by salvia »

Hmm, ukjent eddiksort for meg, den du pleier å kjøpe. Har ikke tenkt over hvordan eddik lages, så denne mother-faktoren har jeg aldri visst om før nå. Har hittil bare brukt de vanlige hvitvin/rødvin/epleeddikene, og de er jo klare alle sammen. Har googlet litt nå, men ikke blitt så mye klokere på hvilken helse/ernæringseffekt det har å ha denne motheren intakt. Bruker du denne mother-iblandede eddiken i dressinger og generell matlagning, eller bare til sylting av div.?
island monkey

Post by island monkey »

Den er veldig fin til all slags dressing ja. Men jeg har flere her som drikker det, tynnet ut med vann. Og det er faktisk ganske nydelig da, enda jeg foretrekker å helle litt eplesaft inni i tillegg.
For å bruke det til sylting skal eddik være bomsikker sur, så nå måtte jeg måle litt. Metoden er vel ikke særlig nøyaktig:
eddik pH.jpeg
men det ser ut som pH er under 4, så det ville gå fint.
Jeg synes at det er bra med helsebonus til mat, men det å ta noe bare for helsen som ikke smaker godt det har jeg ikke tid til. Eddiken er bare kjempegod, ikke en smule av den bitende, krasse smaken til vanlig butikkeddik. Den er 'myk', egentlig, hvor rart det nå høres ut når en snakker om eddik. Myk, rund, full, dyp? Men enda det høres rart og innviklet ut, så er det altså enormt enkelt å lage. Ta et glass, sett det på et varmt sted og glem det. Om det slår feil og spoleres kan det jo kastes, men hvem vet får en et glass utmerket eddik..
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja ikke skal jeg gå god for å sverge på at der er Eplecidereddiken som holder plagene borte fra kroppen min. Men jeg har nå drukket daglig Eddiken har gjor det i sikkert 30 år ,nå de siste årene kjøpt på helsekost,en liten slurk,et lite eggeglass,fyll på med litt vann. Noen bruker litt honning i. Det gjør ikke jeg.
Egentlig et godt gammelt kjerringråd. Verre er det ikke. Noen sier litt surt fra begynnelsen Det husker ikke jeg. Jeg synes det er godt. Lettere vanndrivende er det også bare så det er sagt.

Les her men det finnes mye mere på Google.

http://livsgleder.com/bloggen/eplecider ... sykdommer/

Bjørg

]
island monkey

Post by island monkey »

Det er vel ikke nødvendig for de fleste, men det er kanskje likegodt å minne de som leser dette om at en bør bare bruke gode, friske epler til ting som cider, saft og så også eddik. Kronikken til Nils Vagstad og denne tråden kommer i minne. Matportalen har mer, eller søk på "patulin".
Bjørg

Post by Bjørg »

Dette må vel være en kjempegod oppskrift. Til og med på engelsk så IM kan forstå alt. Mere vanskelig en dette her er det vel ikke. Ja og en haug med tolemot da.

http://thehealthyeatingsite.com/apple-c ... ar-recipe/

Bjørg
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Så stilig, island monkey :D :D :D

Julas store diskusjonstema var fremstilling av eddik. Vi klarte aldri å finne ut hva vanlig kjøpeeddik egentlig er laget av, ei heller kom noen av oss på ideen med å lage eddik fra bunnen av. Vi har tidligere laget kryddereddik og bæreddik, men da alltid med en kjøpeeddik (vanlig eller vineddik) i bunnen.
Gjett hva jeg skal eksperimentere med i høst! Og hva som befinner seg i neste års julepapir!

Men, er moren nødvendig å bruke for å få god smak, eller kan en bruke den rene væsken? (ser jo litt finere ut med klar eddik...)
Hvordan tenker du å gå fram for å lage vineddik?

Nei, dette var virkelig artig :D
Jette
island monkey

Post by island monkey »

Om du ikke vil ha eddikmoren og andre uhumskutseende ting er det bare å filtre det gjennom en kaffefilter, så blir det klart som vanlig kjøpeeddik.
Til vineddiken planlager jeg å gjøre akkurat som franskmennene: de heller vin som er til overs (akkurat det er nok et lite problem) i beholderen, litt duk over, og setter det i mørket om beholderen er glass, eller dekker det med aluminiumsfoli. Og så er det bare å vente.. Kanskje legger jeg en (halv) mor inni for å få fart i det, men den former seg uansett etterhvert. De sier i Frankrike forøvrig at en får eddik som vinen var, altså dårlig vin blir ikke til meget god eddik. Vi skal få se, jeg skal satse på 'rimelig' vin..;)
Om du ønsker det som julegaver, så sett i gang i tide, for det kàn ta mange måneder til å begynne med. Moren er flyttbar forøvrig, så om du har dyrket opp en nydelig vineddikmor, så kan den legges på eplecider og vice versa.

Nå ønsker jeg meg en sånn selvsagt:
vinaigrier.png
vinaigrier.png (134.93 KiB) Viewed 2162 times
men det må vente til jeg reiser over havet neste gang.
Artig nok kaller franskmennene hjortesumakk for 'eddiktre'.. Noen annen kan finne ut hvorfor. Den er vel syrlig, antar jeg?
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Hjortesumak inneholder eddiksyre, så eddiktre er egentlig en fint navn :wink:

Får begynne eddikproduksjonen i god tid før jul, da. Men ikke for det - eddik har vel god holdbarhet, og nye juler kommer. Kanskje gavene blir årgangseddik...
Jette
salvia

Post by salvia »

Nydelig krukke! Er den spesielt for å lage og tappe eddik?
I hvilke(t) land er disse i vanlig bruk?
Post Reply