Mina Thiis gresskaroppskrifter

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Mina Thiis gresskaroppskrifter

Post by Siri K »

På oppfordring kommer her gresskaroppskriftene fra "Saft og Sylt!" (Mina Thiis, 2. opplag 1936). Jeg har ikke prøvd dem.

Gresskar, lyst

1 kg gresskar, uten skall og kjerner
1 kg sukker
25 g hel skylt ingefær
4 dl vann
3 dl eddik

Del gresskaret, ta ut innmaten, skrell det, skjær det op i små stykker eller stikk det ut med et litt stort potetjern, så de ser ut som plommer. Restene gjemmes til marmelade, suppe etc. Vei det. Kok vann og ingefær under lokk 1/4 time. Tilsett eddik og 3/4 kg sukker til hver kg gresskar, kok det godt op uten lokk og skum det. Tilsett gresskaret, la det komme langsomt til kokepunktet, idet det stadig øses saft over. Får tre små opkok i løpet av 5 min., løftes av varmen mellom opkokene. Ta gresskaret op i tørre krukker eller glass, la saften småkoke 15-20 min., hell den over gresskaret. Står tildekket 6-8 dager. Sett så det hele over varme igjen. La det komme langsomt til kokepunktet. Får så vidt et opkok. Ta gresskaret op med hullslev, tilsett resten av sukkeret, 1/4 kg pr. kg gresskar, i saften. Koker 20-30 min., eller til den er litt jevn. Skum godt. Hell den varm over gresskaret. Overbindes koldt. Vokspapir overflødig.

Gresskarmarmelade

1 kg gresskar, uten skall og kjerner
3/4 kg farin
saft av 2 citroner
1/2 ts støtt citronsyre

Bruk helst gult gresskar og helt modent. Skrell det, ta innmaten ut, vei det. Skjær det smått op, mal det på kvern. Ha det i kasserolle sammen med sukker og citron, la det komme langsomt til kokepunktet og småkoke til det faller i tykke klatter fra skjeen, 3/4-1 time. Rør hele tiden. Liker man litt ingefærsmak, kan ca. 1/2 ts røres i til slutt. Hell den varm på varme glass eller krukker, bind over med en gang.

Bruk gjerne levninger efter utstukne gresskar.

Gresskar og agurker som sukat

Ikke helt modne, grønne gresskar eller store agurker børstes og skylles godt og tørres. Del dem over, fjern kjerner og saft og skjær dem op i store stykker. Gi dem et opkok i vann og la dem dryppe godt av på rent klæde. Skallet bør helst sitte på hvis det ikke er altfor hårdt og tykt.
Kok en sukkerlake av 1 kg sukker og 2-3 dl eddik og gjerne litt orangevann og citronskall, hvorfra det hvite er tatt vekk. Legg stykkene i når laken er skummet og klar, og gi den et godt opkok ved ikke for sterk varme. Ta stykkene op, legg dem i krukke og hell sausen over. Denne må endelig stå godt over. Legg en asjett med press oppå, så all frukt dekkes av sausen. Efter 3-4 døgn helles sausen fra, kokes tykk og helles over stykkene. Tilsett litt mere sukker hvis sausen er blitt for tynn. La det stå 5-6 dager. Vend stykkene så de øverste kommer nederst og kok sausen ennu en gang og hell den over. La det så stå noen dager til. Smak på det. Er stykkene gjennemtrukket av sukkerlaken, dryppes de av i en sikt. De kan tørres i ovn ved 60-70 C, eller trekkes på en snor og henges på et luftig sted, ikke i sol, til tørring. Ferdige legges de ned i krukker, lagvis med farin. Bør stå på et tørt sted, gjerne koldt. Bør eftersees av og til.
H3/H4 i hyttehagen
island monkey

Re: Mina Thiis gresskaroppskrifter

Post by island monkey »

Slett ikke så verst, sukaten!
Bør stå på et tørt sted, gjerne koldt. Bør eftersees av og til.
Det glemmes jo av de fleste - kast hele greia i fryseren når det er tørket, og ta ut det som trengs, i deler, så går det ikke noe til spille. Jeg har gresskar nok til å bortkaste, men sukaten er en del arbeid, og det er jeg nødt til å være sparsommelig med.
Post Reply