Ramsløk - tips til bruk

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Rosa Leander

Ramsløk - tips til bruk

Post by Rosa Leander »

Eg er så heldig å ha ramslok i hagen. Den veks i skuggen mellom lave rododendron, tett ved inngangsdøra. Kjapt å stikke ut og plukke nokre blad når det trengs. Eg har ikkje vore så flink å bruke av den, men for eit par dagar sidan laga eg ramsløksmør etter oppskrifta i "Hagetidend". Ramsløksmøret "forsvant" då eg sette det på bordet til mine venninner. Kjem til å lage meir ramsløksmør, legge det i små boksar og fryse ned. I dag skal eg lage ramsløksalt.

Eg legg ved ein link med 9 tips til bruk av ramsløk, greie oppskrifter utan hokus-pokus for meg/oss som ikkje er superkokkar.

Velbekomme

https://matosofi.com/2015/05/31/9-tips- ... matlaging/
Rosa Leander
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Ramsløk - tips til bruk

Post by aberf »

Takk for tips :)
I fjor var første gang jeg kunne høste ramsløk i egen hage. Det har blitt stadig mer av den gjennom en del år. I dag høstet jeg av årets avling, litt mer enn i fjor :) , men ikke mer enn at jeg begge årene har valgt å tørke bladene for å bruke dem i krydderblandinger og smakstilsetting ellers.
Men etter hvert skal det bli pesto, ramsløksmør m.m. - og skulle jeg være så heldig å få tak i ramsløk ett eller annet sted, kan det bli allerede i år.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Post Reply