Fermentert rabarbra. Er det godt?

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Fermentert rabarbra. Er det godt?

Post by Siri K »

Jeg spiser nesten aldri sukker, og da er det litt vanskelig å få brukt rabarbra. Men fermentering er veldig i vinden om dagen (om ikke trenden allerede er over), og jeg lurer på om fermentert rabarbra faktisk har noe for seg. Altså, er det godt?
H3/H4 i hyttehagen
brynhildur

Re: Fermentert rabarbra. Er det godt?

Post by brynhildur »

Vet ikke om fermentert rabarbra er godt, det må prøves tror jeg ... smaken er som baken - to delt.
Men det jeg vet er at ved å bruke kvann eller spansk kjørvel med rabarbra gjør at du trenger mye mindre sukker i suppen og/eller saften :wink:
Hilsen
Brynhildur
Siri K

Post by Siri K »

Spansk kjørvel - er det da frø som brukes, eller bladene? Spansk kjørvel vil vel gi en viss lakrissmak?
H3/H4 i hyttehagen
brynhildur

Post by brynhildur »

Siri K wrote:Spansk kjørvel - er det da frø som brukes, eller bladene? Spansk kjørvel vil vel gi en viss lakrissmak?
Jeg bruker blader, det smaker anis/lakris når man spiser blader men gir ikke anissmak på rabarbraen :wink:
Hilsen
Brynhildur
Siri K

Post by Siri K »

Takk for tips! :)

Spansk kjørvel er svartelistet, så jeg er litt skeptisk til å ha den andre steder enn på balkongen. Men jeg har funnet forvillete eksemplarer tidligere, og kan se om jeg har "hellet" med meg i år også.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg kjørte rabarbra i saftsentrifugen og fikk nydelig råsaft, trolig med tilnærmet uendelig holdbarhet. Bruker saften i stedet for sitron til det meste. Drypper litt på makrellfilet før jeg steker den. Jeg synes fettsmaken er litt emmen. Den forsvinner med rabarbrasaft. Men eddik og sitronsaft gjør selvsagt samme nytten :)
aberf

Post by aberf »

Interessant bruk av rabarbra! Er saftsentrifuge det samme som såkalt "juicer"?

Jeg har forresten laget vanlig saft med plommer og rabarbra - en vellykket kombinasjon :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

aberf wrote:Interessant bruk av rabarbra! Er saftsentrifuge det samme som såkalt "juicer"?

Jeg har forresten laget vanlig saft med plommer og rabarbra - en vellykket kombinasjon :)
Ja, det er en slik juicer. Og råsaften kan jo fint blandes opp med vann og sukker etter behov. Oppkuttede rabarbrastilker kan også oppbevares i vann på glass. Veldig praktisk for sånne som meg som får en temmelig full fryseboks utover høsten :)

Plommer og rabarbra hørtes ut som en veldig god kombinasjon. Skal prøves når plommetrærne mine tar seg sammen og produserer mer enn noen få plommer.
Post Reply