nypesuppe, noen?

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Post Reply
island monkey

nypesuppe, noen?

Post by island monkey »

Jeg har en stor mengde av helt ferdig "nypemos" i fryseren; det var et kjempeår, og det begynte med virkelig usedvanlig nypeblomsterjubel i de mange hekker her. Helt vanvittig, og det ble heldigvis veldig mange store nyper av det. Litt mindre heldig var at mange bønder klippet hekkene ganske tidlig. Litt synd for meg, mye mer synd for all slags andre vesener..

Jeg elsker nype, men det jeg ikke kjenner er "nypesuppe", og order virker kulturell forvirrende. Er det noen som lager det fremdeles? Ikea selger pakker med nypepulver, så det har nok ikke helt gått ut av moten? Jeg ville vært veldig takknemlig for undervisning i fabrikasjon og bruk av den så langt for en utlending mystiske 'nypesuppe' - innen jeg er tvunget til skandaløs eksperimentering og 'cultural appropriation'..;)
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: nypesuppe, noen?

Post by Siri K »

Veldig sent svar; har ikke sett spørsmålet før nå.

Vi pleide iblant å spise nypesuppe til dessert da jeg var barn. Denne ble laget av Toro nypesuppeposer, så jeg kan dessverre ikke komme med noen oppskrift basert på ekte råvarer. Vi kunne eventuelt få en kremdott i suppa (sukret vispet krem).

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at nypepulver/nypemos blandes med sukker, vann og en form for jevning (potetmel eller agar-agar, for eksempel). Det kan muligens ha vært noe forsiktig krydring involvert, jeg er usikker der.

Fant en svensk oppskrift, hvor kanel er oppgitt som mulig kryddertilsetning:

https://receptfavoriter.se/recept/hemgj ... soppa.html

Som en kommentar til den svenske oppskriften, kan jeg nevne at Annemarta Borgen i Urtehagen på Knatten anbefaler å dele nyper i to før tørking på brett. Da skal visstnok frøene falle ut mer eller mindre av seg selv. Jeg har aldri prøvd det.

Enda enklere er det å legge vin på nypene, da trenger man ikke å fjerne frøene. Dette har jeg prøvd, i forrige årtusen, og resultatet ble bra.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Mulig Anne Marta Borgen hadde et hemmelig knep. Men jeg har tørket halve nyper med frø inni, og de falt ikke ut av seg selv. Det tok like lang tid som å pirke ut frø av ferske nyper. Men med den fordelen at jeg unngikk klissete fingre.

Jeg har landet på å koke mos av nypene. Massen siler jeg gjennom en sikt. Det er også litt arbeid siden mosen må gnis, og trykkes gjennom sikten. Den ferdige mosen fryser jeg uten sukker i passende porsjoner. Bruker den til topping på havregrøt sammen med andre bær, oftest bare med litt sukker. Eller jeg bruker mos til te, og til vann med smak av bær og urter fra hagen. Det blir jo te som kan drikkes både varm og kald.

Supper er veldig enkelt. Spe ut mos med vann og sukker etter smak. Kok opp, ta bort kjelen fra varmen, og rør ut en eller to spiseskjeer potetmel i litt vann. Ca 2 dl. Hell blandingen i suppen og kok opp, men ta gryten bort fra varmen straks den første boblen viser seg. Hvis ikke blir suppen seig. Smaker godt både varm og kald. Jeg synes den smaker best kald med litt rømme eller krem. Krydder etter smak. Jeg foretrekker litt vanilje.

Samme fremgangsmåte til alle supper av frukt og bær.
Siri K

Post by Siri K »

Jeg har forsøkt å finne igjen noe om nypetørking i Urtehagen på Knatten, uten hell. Det er mulig at jeg har lest det et annet sted, og det er også mulig at metoden er bedre egnet for noen typer nyper enn andre. Nyper fra Rosa rugosa oppfører seg antakelig annerledes enn de fra Rosa canina, for eksempel.

Toro nypesuppeposer er ikke lenger i handelen, men det er Toro fruktsuppe, en annen hverdagsdessert fra min barndom. Prisen, på 35 kroner for en pose, er temmelig uhyrlig, med tanke på at innholdet er sukker, potetmel, noen rosiner og eplebiter.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg ante ikke at Toro fortsatt selger fruktsuppe :shock: Og til den prisen! Jeg ser ingen grunn til å kjøpe den heller. Det tar ikke lengre tid å lage fruktsuppe eller grøt av diverse frukt og bær fra frysen/hagen. Det er bare fantasien som setter grenser for hvor mange gode dessertsupper man kan lage fort og enkelt uten Toro :)

Når det gjelder å rense nyper for frø, synes jeg nypene fra Rosa canina er like gjenstridige som dem fra Rosa rugosa. Men den siste synes jeg er den beste siden nypene er store og gir mest igjen for arbeidet.
Siri K

Post by Siri K »

Problemet er vel at når du er sulten og sliten, er ikke fantasien på topp. Da skal det helst gå på autopilot. Og halvfabrikata blir lett å ty til, om du ikke har rutinen allerede.
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply