Saft av Svartsurbær.

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Bellamor

Post by Bellamor »

Har tidligere svart på spørsmål hvordan min venninne lagde Svartsurbærsaft. Dette står på et annet fora. Legger det inn her hvor det hører hjemme. Retter litt på hvordan en lager det etter foredrag/kurs jeg var på på onsdag. En ernæringskonsulent snakket i to timer om ernæring.
Antioksidantene i Svartsurbær (i andre ting og) reduseres jo lengre en koker de. Ergo koker en de ikke er det det beste. Som jeg skrev vil jeg til høsten lage saft slik en lager råsaft av andre bærtyper. Ha i Vinsyre og vann. Lar det stå kjølig 2-3 dager. Omrører noen ganger for dag.

"Livet er nå"
Berit,Bergen.
"Livet er nå"
Berit,Bergen.
Kirsten

Post by Kirsten »

Hei!

Hvor finner jeg oppskriften? Vinsyre høres smart ut, for uten tilsatt syre blir saften litt emmen.

Kirsten
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Bellamor

Post by Bellamor »

Under "prydplanter av alle slag" "stiklinger av svartsurbær"

"Livet er nå"
Berit,Bergen.
"Livet er nå"
Berit,Bergen.
Kirsten

Post by Kirsten »

Så du fikk ikke noen forholdstall mellom bær og vinsyre? Da får jeg bare prøve meg frem!

Kirsten
Kirsten

Bellamor

Post by Bellamor »

Jeg kan fortelle deg at når jeg lager rå blåbærsaft har jeg i ei 10 liters bøtte 6 liter bær,4 1/2 liter vann 75g vinsyre/sitronsyre. Koker opp vann og har dette over de grovrensa bærene. Har på syren og rører rundt. Lar dette stå kjølig 2 døgn. Rører av og til. Siler dette så i ei anna bøtte gjennom et klede. Må ikke knipe. Står lenge og renner gjennom. Så tilsetter jeg sukker. 1 kg. sukker pr liter saft.
Nå når jeg skal lage svartsurbærsaft tror jeg at jeg vil la det stå en dag lenger før jeg siler det. Skal ikke tilsette sukker i denne. Skal bruke den for å få antioksidanter til meg og min fam. Vil ta et lite ublandet beger dgl.

"Livet er nå"
Berit,Bergen.
"Livet er nå"
Berit,Bergen.
Kirsten

Post by Kirsten »

Takk! Da prøver jeg samme oppskrift for svartsurbær til høsten.

Kirsten
Kirsten

MariS

Post by MariS »

Dette var interessant lesing:)
Høres jo fornuftig ut at antioksidantene bør ha minst mulig koking...egentlig:|
Blåbær har jo masse antioksidanter også....denne metoden å safte på må prøves ut til høsten, her og!!
siva

Post by siva »

Jeg var ute og plukket noe jeg tror er svartsurbær, men jeg ble litt usikker. Er det noe hagebær som kan forveksles med disse bærene?
Aasta

Post by Aasta »

Hei! Eg har diverre ikkje eigne svartsurbær, men har seinast i dag beundra ein hekk full av dei, og tenkt på at det skulle ha vore fint å ha nokre slike til å safte. Trur neppe det finst noko du kan forveksle dei med. Dei einaste eg kan kome på av svart bær som heng i store klasar, må vel vere svarthyll, men den har store flikete blad, svartsurbær har ganske små blad. Sjekk floraen/anna oppslagsverk eller google om du er usikker!

Aasta, Oslo
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Aasta

Post by Aasta »

PS: Svartsurbærne ser flotte ut akkurat no på denne tida! Aronia melanocarpa er det latinske namnet, om du har behov for å slå opp!

Aasta, Oslo
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Bellamor

Post by Bellamor »

Har lest litt mer om Svartsurbær i løpet av sommeren. Det står at bærene bør høstes så sent som mulig og at de helst bør ha ei frostnatt på seg. Jeg måtte plukke i forgårs fordi bærene var så modne at jeg var redd de skulle falle av. Har de nå i fryseren og skal safte over helga.
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... on_mel.htm
Les mer om bærene her!

"Livet er nå"
Berit,Bergen.
"Livet er nå"
Berit,Bergen.
BR fra Jessheim

Post by BR fra Jessheim »

Bellamor, hvorfor skulle svartsurbæra ha ei frostnatt? Berit
Faggis

Post by Faggis »

Jeg har en del svartsurbær + mange andre typer bær. For ikke å miste næringsstoffer, koker jeg ikke bærene. Jeg bruker en juspresse og presser råsaft, gjerne etter at de har hatt en tur på frysen først.
Råsaften søter jeg med stevia og fyller på halvlitersflasker ( rene brusflasker), så legger jeg dem på frysen igjen, og tar opp etter behov. Da kan saften/jusen stå noen få dager i kjøleskapet. Rent og veldig sunt! Jeg gjør det samme med nesten alle bærene, noen blandet jeg. F.eks. Solbær og rips - deilig!
Tindved er vel de sunneste bærene vi kjenner. Dem tar jeg et lite glass ren jus av hver morgen før jeg spiser, som et kosttilskudd.

AMH
AMH
Lene i Fredrikstad

Post by Lene i Fredrikstad »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av BR fra Jessheim
<br />Bellamor, hvorfor skulle svartsurbæra ha ei frostnatt? Berit
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
De blir søtere etter å ha vært frosset.

Hilsen Lene. H2-3
--------------------------
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Mitt album
Hilsen Lene
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
Leena

Post by Leena »

Hei allesammen!

Jeg har nettopp registrert meg i forumet for å spørre om svartsurbærsaft: Jeg kokte i dag saft av to liter svartsurbær i en dampsafter. Jeg vil ha den uten sukker - tenkte å ha den som en "helsedrikk" framover.

Vil den holde seg i kjøleskapet et par ukers tid uten sukker og tilsatt syre? Hvordan kan den gjøres holdbar over lengre tid - hvis jeg neste år lager mer saft? Jeg må oppbevare den i en nokså varm kjeller (15 grader om høsten) - eller fryse ned og safte etterhvert.

Jeg tørket 3 liter svartsurbær i stekeovnen - de er allerede spist opp i frokostblandingen/yogurten!
Post Reply