Saft av Svartsurbær.

Syltetøy, pai, saft, supper og annet spiselig laget av hagens frukt og grønt.
Gunda
Herdighetssone: H3

Post by Gunda »

Tilsett syre justerer berre smaken, og gjer ikkje safta haldbar. To veker er vel heilt på grensa når safta ikkje er tilsett konserveringsmiddel. Storleiken på kaupane ein frys ned i er tydelegvis avgjerande her. Kanskje isterningposar er tingen? To isbitar per dag? :D

Alt godt, Gunda
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Leena

Post by Leena »

Benzoesyre/natriumbenzoat tenkte jeg på, ikke sitronsyre. Nå kjøpte jeg pulveret på apoteket og laget en oppløsning etter oppskriften på boksen. Vi får se! ISbiter er god ide, takk Gunda!

Faggis - du er den første i Norge jeg hører fra som vet noe om tindvedbærene - ja det er sunt, det. Jeg har ikke smakt saften selv, dessverre. Den bruke som middel mot forkjølelse hele vinteren i Finland der den vokser, hørte jeg i høst.

Tenkte eksperimentere med å blande surbærsaften med eplemost eller appelsinjuice - andre gode forslag? Vodka? Men i utgangspunktet er jeg forberedt på å drikke den bar - som medisin.
Leena

Post by Leena »

Et glass av svartsurbærsaft (1 del saft, 3 - 4 deler vann sånn omtrent) uten sukker om morgenen går glatt ned med frokosten, og da skulle vel kroppen min strutte av antioksidanter! Mannen min blander saften sin med appelsinjuice, greitt det også. Jeg har plukket ytterligere 5 liter som ga ca. 2 l saft i dampsafteren.
themenace

Re: Saft av Svartsurbær.

Post by themenace »

En skikkelig gammel tråd, men jeg lurer på hvor lenge råsaft lagd på denne måten holder seg? Er det kun plastflasker i frysern som gjelder? Hvor lenge holder saften i kjøleskapet etter det?
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Råsaft holder seg ikke så lenge uten å legges i fryseren - max 2 uker blir det sagt over her. Når bærene blir kokt taper den seg vel med hensyn til de helsefremmende stoffene, men hvor mye tro? Ser at 10 - 70 % av vitamin C forsvinner, spesielt ved koking (helseetaten Oslo kommune). Tallene er jo ganske villedende egentlig. Det kommer vel an på hvor mye bearbeidet/kokt frukt el. grønnsaker er. Noe C-vitamin forsvinner også ved oppkutting.

Jeg har ganske mye aronia. Kan selvsagt fryse noe, men selv med ganske stor fryseplass er jeg lite villig til å bruke noe særlig av den til saft. Lurer jo på hvor mye av de gode stoffene som forsvinner ved å koke aronia til saft.
island monkey

Post by island monkey »

Det å oppbevare mat er jo alltid en kompromis, og ting går til spille. De fleste bær og frukt blir 'dårligere' så snart en kutter, safter eller varmer. Næringsmessig er det vel best å fryse aronia og mange andre bær hel, og presse saften ut av bærne uten å varme dem og drikke det øyeblikkelig. Veldig praktisk er det likevel ikke. Å blande saften med tyttebær hjelper til kjøleskapoppbevaring, og særlig det å bli kvitt ALL luft fra kontaineren hver eneste gang en har tatt noe ut.
orm

Post by orm »

Vi har jo ikke behov for så mye saft, men denne er ekstra sunn da og vi har jo familie som kan få. Ser ikke for meg at jeg rekker å plukke alt om den ikke henger på til uti november, men litt av bæra er allerede inntørket. Noe kan jo henge igjen til svarttrosten om den tar til takke når den samtidig blir matet med rosiner.
Får vel fryse ned noen småposer, og kanskje blir det kokt saft. Den skulle vel vært blandet med noe annet, men har bare rips så da blir det nok ekstra surt. Solbæra var elendig i år. Tørket liksom bare inn. Eplene har vi gitt bort det meste av. Har noen flasker med druesaft i kjelleren. Kanskje blande inn den for smakens skyld.
Det henger liksom i at man bør utnytte det som er i hagen.
aberf

Post by aberf »

Jeg har kokt saft av svartsurbær på samme måte som saft av rips, solbær og bringebær. Fikk tips om å putte vaniljestang eller vaniljesukker oppi bærmassen. Jeg hadde bare vaniljesukker i huset og tilsatte det like før fylling på flasker. Syns vaniljesmaken ble litt for framtredende, så den vil bli droppet neste år. Safta forøvrig var god på smak.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
orm

Post by orm »

Hvor mye vaniljesukker brukte du pr. liter aberf? Det ble kanskje OK med litt mindre enn du tok da. Tenker vel at hos meg blir det meste gitt bort, og om safta fremdeles har den litt beske smaken (som jeg liker), er det ikke sikkert barnebarna synes om den.
island monkey

Post by island monkey »

Tørk de Orm, da er de også veldig gode.
aberf

Post by aberf »

Brukte to toppede isskjeer på ca 7 l saft. Syns som sagt, det ble litt for mye vaniljesmak. Men det er jo også en smakssak. ... :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
themenace

Post by themenace »

Det ble 2l svartsurbær, 1l kokende vann og 11g vinsyre. Dette hadde jeg i en stor bolle kjølig i et døgn, før jeg moste med potetmoser og lot stå to døgn til. Silte av og tilsatte 430g sukker og 5-10g vinsyre til. Ble litt på slump mot slutten. Ente opp med ca 1,5 liter råsaft. Fryst ned i to halvlitere, og en halvliter i kjøleskapet - så får vi se om holdbarhet blir et issue. Smaken er bra, men trenger syre.
Post Reply