Dette lurer vi på.....
Re: Dette lurer vi på.....
Jeg tror det må være svart nyserot, Veratrum nigrum. Denne har jeg ikke erfaring med selv, men har sett den på bilder.
Last edited by Siri K on 22 Aug 2022, 14:45, edited 1 time in total.
H3/H4 i hyttehagen
Siri, du er en knupp.
Mange takk.
Nå blir damen glad (og det ble jeg også).
Jeg har googlet den, og det stemmer perfekt med bildene.

Mange takk.
Nå blir damen glad (og det ble jeg også).
Jeg har googlet den, og det stemmer perfekt med bildene.
-
En familiegjeng speidet disse da vi gikk en liten tur på Haw Hill/Ha' Hill og fant disse:
Er det noen som vet hva de er? Jeg håper selvsagt at meldingen når Salvia, for jeg har forsøkt å sende henne epost, men jeg får dem tilbake. Helt bortsett fra at hun "vet om sopp"..
Ellers ble det en annen, helt uventet bonus:
Ikke minst fordi jeg har bare høstet tre fra mine nye trær så lenge. Ikke de peneste jeg har sett, men de dufter helt riktig, og noen skal tilbake med noe utstyr; de fleste henger veldig høy. Det er kaldere hos oss, men det lår seg kanskje gjøre - i en varm sommer..
Er det noen som vet hva de er? Jeg håper selvsagt at meldingen når Salvia, for jeg har forsøkt å sende henne epost, men jeg får dem tilbake. Helt bortsett fra at hun "vet om sopp"..
Ellers ble det en annen, helt uventet bonus:
Ikke minst fordi jeg har bare høstet tre fra mine nye trær så lenge. Ikke de peneste jeg har sett, men de dufter helt riktig, og noen skal tilbake med noe utstyr; de fleste henger veldig høy. Det er kaldere hos oss, men det lår seg kanskje gjøre - i en varm sommer..
Det er en Macrolepiota, muligens Macrolepiota procera (stor parasollsopp).
Edit: Jeg tror det er stor parasollsopp. Men siden denne er en god matsopp, og det er giftige sopper i Macrolepiota, vil jeg ikke si: det er den. Jeg ser dessuten bare bilder. Som kan være misvisende.
Edit: Jeg tror det er stor parasollsopp. Men siden denne er en god matsopp, og det er giftige sopper i Macrolepiota, vil jeg ikke si: det er den. Jeg ser dessuten bare bilder. Som kan være misvisende.
H3/H4 i hyttehagen
-
Takker og bukker! Den ligner enormt, men det sagt, så er jeg så uvitende og usikker på sopp at det ikke betyr så mye, dessverre. Men jeg kan lage en sporetest (heter det sånn?), og jeg har mikroskop om det trengs. De var nydelige sopp i hvert fall.
De store parasollsoppene er virkelig staselige, ja!
Jeg har aldri funnet M. procera selv, og det er litt av grunnen til at jeg er forsiktig med å nettbestemme denne. Men habitatet er helt riktig; den vokser gjerne i gressmark. Det ser også ut til at soppen ikke rødner i snitt - det er gnagemerker fra snegler på stilken (tror jeg), som ikke har blitt brune (etter først å ha blitt røde). Men. Det hender at rødning i snitt eller ved skader kan forsvinne, etter først å ha blitt rødt. Men om soppen ikke blir rød når man skraper med neglen på stilken, eller brekker av en bit av hatten, så stemmer det med M. procera.
På den norske nettsiden artsobservasjoner, kan vanlige folk legge inn funn av sopp, blomster etc. Selv om ikke alt blir evaluert av eksperter, går det an å se på bildene som er lagt inn, for å danne seg et inntrykk. Brukergrensesnittet er klønete, men jeg er sikker på at du finner ut av det.
https://www.artsobservasjoner.no/ViewSi ... chSighting
Skriv inn Macrolepiota i "Species"-feltet, så ser du hvilke arter som er registrert funnet i Norge.
Dette gjelder altså sopper i Norge. Det kan finnes arter i andre land som eventuelt kan være skumle forvekslingsarter. Det er en annen grunn til at jeg er forsiktig med å prøve meg på en bestemmelse.

Jeg har aldri funnet M. procera selv, og det er litt av grunnen til at jeg er forsiktig med å nettbestemme denne. Men habitatet er helt riktig; den vokser gjerne i gressmark. Det ser også ut til at soppen ikke rødner i snitt - det er gnagemerker fra snegler på stilken (tror jeg), som ikke har blitt brune (etter først å ha blitt røde). Men. Det hender at rødning i snitt eller ved skader kan forsvinne, etter først å ha blitt rødt. Men om soppen ikke blir rød når man skraper med neglen på stilken, eller brekker av en bit av hatten, så stemmer det med M. procera.
På den norske nettsiden artsobservasjoner, kan vanlige folk legge inn funn av sopp, blomster etc. Selv om ikke alt blir evaluert av eksperter, går det an å se på bildene som er lagt inn, for å danne seg et inntrykk. Brukergrensesnittet er klønete, men jeg er sikker på at du finner ut av det.
https://www.artsobservasjoner.no/ViewSi ... chSighting
Skriv inn Macrolepiota i "Species"-feltet, så ser du hvilke arter som er registrert funnet i Norge.
Dette gjelder altså sopper i Norge. Det kan finnes arter i andre land som eventuelt kan være skumle forvekslingsarter. Det er en annen grunn til at jeg er forsiktig med å prøve meg på en bestemmelse.
H3/H4 i hyttehagen
Så en i fjor og har siden lest og sett bilder på nettet. Da jeg gikk på samme sted i år, sto det en som jeg tok med for besiktigelse. Det var en stakkar m. forkrøblet fot og jeg klarte ikke å finne ringen, men skivene var hvite, frittstilte og tette. Basis svulmet opp. Visste ikke at man kunne teste ved å skrape på foten. Hvilken sopp er det som ligner og blir rød om du skraper, Siri K.? Turte ikke å spise den. Den sto dessuten på siden av trafikkert gate. Har bilder, men har gitt opp å legge inn bilder her.
I boka Norske Sopper (min utgave er 20 år gammel) er tre parasollsopper beskrevet: stor parasollsopp (Macrolepiota procera), rødnende parasollsopp (Macrolepiota rhacodes) og lumsk rødnende parasollsopp (Macrolepiota rhacodes var. bohemica). Det er altså en av disse tre jeg har antatt at IM har avbildet, dvs en Macrolepiota (etter gammel inndeling).
Etter senere års DNA-analyser har de to siste blitt flyttet over i en egen slekt, Chlorophyllum, og rødnende parasollsopp har blitt splittet (tror jeg) i to arter: rødnende parasollsopp (Chlorophyllum rhacodes) og maurtueparasollsopp (Chlorophyllum olivieri). Lumsk rødnende parasollsopp har blitt til lumsk parasollsopp (Chlorophyllum brunneum). Det er den siste man skal unngå, ettersom den er svakt giftig. Navnet kan indikere at den snarere blir brun i brudd enn klarrød, men dette er en ullen karakter å bestemme etter, siden det kan være variabelt. Lumsk parasollsopp skal vokse i ekstra næringsrik jord, for eksempel på komposthauger.
Etter senere års DNA-analyser har de to siste blitt flyttet over i en egen slekt, Chlorophyllum, og rødnende parasollsopp har blitt splittet (tror jeg) i to arter: rødnende parasollsopp (Chlorophyllum rhacodes) og maurtueparasollsopp (Chlorophyllum olivieri). Lumsk rødnende parasollsopp har blitt til lumsk parasollsopp (Chlorophyllum brunneum). Det er den siste man skal unngå, ettersom den er svakt giftig. Navnet kan indikere at den snarere blir brun i brudd enn klarrød, men dette er en ullen karakter å bestemme etter, siden det kan være variabelt. Lumsk parasollsopp skal vokse i ekstra næringsrik jord, for eksempel på komposthauger.
H3/H4 i hyttehagen
-
Det oser av sopp her, ser det ut som, mange flere enn jeg har sett her så langt. Det er nydelig, men litt blandet for en som elsker sopp men er ufattelig uvitende. Begge disse dukket opp i hagen:
Disse vokser i et sted med flere trær, i tilfelle det er nyttig informasjon. Det er helt sikkert mye mer skyggete enn der de hvite holder til: Ditto, ingen forskjell i farge da den ble kuttet:
De fleste av disse var bare lite for noen dager siden, og er fremdeles lite. Men én var stor (og så tragisk mål til hunden)
Fargen forandret seg ikke:
.Disse vokser i et sted med flere trær, i tilfelle det er nyttig informasjon. Det er helt sikkert mye mer skyggete enn der de hvite holder til: Ditto, ingen forskjell i farge da den ble kuttet:
Vil tro det er åkersjampinjong (Agaricus arvensis) og blå ridderhatt (Lepista nuda) - med forbehold om bildebestemmelse, samt at jeg ikke vet om det kan være forvekslingsarter i utlandet, som vi ikke har i Norge.
H3/H4 i hyttehagen
-
Det kom mange flere åkersjampinjonger og de fleste er spist. Nydelig. Jeg viste dem først til noen i bygda, og de ble da identifisert som 'mushroom'. De fleste spiser disse her, men nesten ingen vet hvordan de heter, og de spiser ikke noen andre heller. Så 'mushroom' rekker, hehe. Normalt finnes de hovedsakelig i slutten August og September, men de er sen i år. Pga tørken kanske?
Vi skålet Siri mens vi spiste, selvsagt!
Vi skålet Siri mens vi spiste, selvsagt!
Det er fornuftig å holde seg til å spise de (eventuelt få) soppartene man kjenner og er trygg på. De aller fleste alvorlige soppforgiftninger skjer når folk tror de spiser matsopp de har plukket, og det viser seg at de tok feil angående spiseligheten.
(Det er, heldigvis, ekstremt sjelden at småbarn blir alvorlig soppforgiftet ved å krabbe rundt på en plen, og putte sopp i munnen.)
(Det er, heldigvis, ekstremt sjelden at småbarn blir alvorlig soppforgiftet ved å krabbe rundt på en plen, og putte sopp i munnen.)
H3/H4 i hyttehagen
-
Jeg har lurt på nytt, i flere uker, og spurt noen som bor i huset til blomstene, men han er klart ikke særlig ansvarlig for hagen siden han har ikke en anelse hva disse er. De har stått og blomstret i mange uker nå. Det har vært usedvanlig mildt, og vi har hatt usedvanlig få frostnetter. Disse står like ved kysten, så de har nok hatt ikke noen i det hele tatt. Enda det er jo østkysten, som er mye kaldere enn vestkysten.
I alle fall, det har vært, og er fremdeles, litt av et syn.
. .
Spørmålet mitt er: hva er de? Jeg tror jeg har sett dem i en katalog en gang, men jeg husker ingenting om dem. Finnes de i andre farger enn rosa?
. .
Beklager at bildene er ikke skarpe, men jeg måtte nytte maksimal zoom..
I alle fall, det har vært, og er fremdeles, litt av et syn.
. .
Spørmålet mitt er: hva er de? Jeg tror jeg har sett dem i en katalog en gang, men jeg husker ingenting om dem. Finnes de i andre farger enn rosa?
. .
Beklager at bildene er ikke skarpe, men jeg måtte nytte maksimal zoom..
Vakkert !
Det er nok en Nerine bowdenii, tror ikke den har noe norsk navn. Bowden lily på engelsk.
Det er nok en Nerine bowdenii, tror ikke den har noe norsk navn. Bowden lily på engelsk.
-
Takk skal du ha Aimar! Wikipedia melder at vanlige engelske navn er Cornish lily, Cape flower, Guernsey lily, Bowden lily, som alle virker mer eller mindre logisk. Og det finnes en hvit variant..hmm. Verdt å ta et lite forsøk for å se om de er helt herdige her også, flott!