Dette lurer vi på.....
-
Re: Dette lurer vi på.....
Salvia: Nei, vassjuk jord er ikkje ubrukeleg, men det er mange kulturplanter som ikkje trivst i den våte jorda. Dei greier ikkje å nyttiggjere seg næringa og lid pga mangel på luft. Når vatnet står over grunnvatnet, er jorda vassjuk (litt forenkla forklaring funne på nettet). Hvis du tørkar, bearbeider og gjødslar jorda, skulle den bli fullt brukbar igjen.
Nienna: så det er engelsk bluebell, denne løkplanta heiter. Eg fann ei rot/lita klynge med løk i utkanten av hagen då eg flytta hit for vel ein mannsalder sidan. No veks den overalt i hagen og lyser opp med sine tindrande blå klokker . Klokkeblåstjerne er visst det norske namnet.
Nienna: så det er engelsk bluebell, denne løkplanta heiter. Eg fann ei rot/lita klynge med løk i utkanten av hagen då eg flytta hit for vel ein mannsalder sidan. No veks den overalt i hagen og lyser opp med sine tindrande blå klokker . Klokkeblåstjerne er visst det norske namnet.
Rosa Leander
Ja, det stemmer. Klokkeblåstjerne. Den forveksles ofte med scilla hyacinthoides hispanica.
Takk for svaret, fint å ikke måtte spa ut all jorden fra tønna. Hakker og rører inn hønsemøkk og kompostjord.
-
Kameraet mitt er gått i stykker og alt håp har gått for bedring. Heldigvis mumler prinsen om et nytt..
Imidlertid fortsetter jeg å lure, så her er noen ukjente til de kloke florahodene deres fra en med telefon: ukjent 1
Kan dette være toppklokke, Campanula glomerata? Beklager mangel av bladverket, se første setning..;(
Imidlertid fortsetter jeg å lure, så her er noen ukjente til de kloke florahodene deres fra en med telefon: ukjent 1
Kan dette være toppklokke, Campanula glomerata? Beklager mangel av bladverket, se første setning..;(
Nr. 1 ser ut som en fagerfredløs. Nr. 2, kan ikke de klokkene. Nr. 3 lintorskemunn.
Enig med salvia, med unntak av at jeg lurer på om det kan være (vanlig) fredløs, altså Lysimachia vulgaris.
Det finnes forøvrig andre Linaria'er som ligner lintorskemunn, men disse er ikke viltvoksende i Norge, så har ikke oversikt over dem.
Det finnes forøvrig andre Linaria'er som ligner lintorskemunn, men disse er ikke viltvoksende i Norge, så har ikke oversikt over dem.
H3/H4 i hyttehagen
Ah, det har jeg ikke visst før nå - at det er to slags fredløs. Min kusine fra Hadeland kalte den forøvrig for alterlys.
-
Takker så mye, ladies, det virker helt korrekt! Og klokkene stemmer nok også. Topp, det er ikke hver dag jeg samler tre stykker (i hodet bare, vel å merke). Jeg har litt fagerfredløs i hagen, og plantene ligner, men når en ser de i levende liv, ligner de ikke så nøye, egentlig. Kanskje blomstene på vulgaris er nydeligere, men de sitter bare på toppen..
Jeg ser i farten at Lysimachia er mulig medisinsk (jeg trenger bare dysenteri) og mulig fargeplante. Vel, vel..
Jeg ser i farten at Lysimachia er mulig medisinsk (jeg trenger bare dysenteri) og mulig fargeplante. Vel, vel..
-
Jeg har en til, men ikke selv: noen sendte meg følgende:

Dukket opp i hagen som 'ugress'. Jeg vet ikke helt hvor stor den er, men de som tok det opp er ikke kjent for å ha noe ugress, så det var nok ikke særlig stort...
-
Ingen? Hvordan skal jeg nå fortsette imponere vennene mine med plantkunnskap...? 
Det sagt, jeg har lett en god del selv, men også uten suksès.

Det sagt, jeg har lett en god del selv, men også uten suksès.
Ligner veldig på bacopa.
..og den regnes ikke som ugress her, men selges som "sommerblomst".
-
Jada Salvia, det ser veldig likt ut da!
Jeg har sendt forslaget til dem som så den levende planten. Nå skal vi vel snart se...
Takk skal du ha!
Jeg har sendt forslaget til dem som så den levende planten. Nå skal vi vel snart se...
Takk skal du ha!
-
Eyup..i epostrekkefølge:
Dear Sue,
Aha, excellent, but I can not take any credit: it was a lady in Norway who thought it looked very similar. I had never even heard of bacopa..!
Dear Island monkey,
When I look at pictures of them, I am pretty sure you are right that it is a bacopa . How it got into that part of the garden I don't know and although I have had white bacopa in baskets, I have never had mauve. Amazing how nature gets around. Thank you for taking an interest.
Dear Sue,
Aha, excellent, but I can not take any credit: it was a lady in Norway who thought it looked very similar. I had never even heard of bacopa..!
Dear Island monkey,
When I look at pictures of them, I am pretty sure you are right that it is a bacopa . How it got into that part of the garden I don't know and although I have had white bacopa in baskets, I have never had mauve. Amazing how nature gets around. Thank you for taking an interest.
Er det fordi jeg ikke skjærer ned klematisen Jackmanii at den bare blomstrer helt øverst, i 3-4 meters høyde?