Hva blomstrer nå?
-
Re: Hva blomstrer nå?
Plutseleg var det opplett og lyst. Eg gikk ei runde rundt huset då eg kom frå jobb, og eit stykke frå inngangsdøra står denne julerosa og lyser i alt det gråbrune. Velkomen skal du vere. Lenger ute i hagen står marskrossveden, keisarbusken, og blomstrar på bar kvist. Den er full av roser. Herleg!
Rosa Leander
-
Den milde vinteren gjer at marskrossveden står i full blomst i januar.
Rosa Leander
Flotte juleroser!
Og bildet med den blomstrende busken ser ut som et maleri. I Oslo har ikke våren startet ennå, selv om dette er den første januaren jeg har opplevd her hvor temperaturen knapt har gått under null (littegrann frost har det vært, da).

Og bildet med den blomstrende busken ser ut som et maleri. I Oslo har ikke våren startet ennå, selv om dette er den første januaren jeg har opplevd her hvor temperaturen knapt har gått under null (littegrann frost har det vært, da).
H3/H4 i hyttehagen
Alltid stas å se bilder av de første blomstene som dukker opp rundt om i landet og hvor de er kommet i blomst. Dårlig med blomster hos meg i Oslo, men tipper det har sprunget ut noen næmere fjorden. MEN i går fikk jeg se tre utsprugne bladskudd på en clematisgren. Det er litt nifst.
Nå har jeg for første gang fått blomstring på den forvokste Zamioculcas'en min. Ikke akkurat noen voldsom pryd, men artig likevel.

Zamioculcas
Zamioculcas
H3/H4 i hyttehagen
Jøss, den har jeg ikke sett med blomst før.
For en oppmuntring.
For en oppmuntring.

Jeg ble i alle fall temmelig forbauset da jeg så disse rare "bladanleggene" (det er to blomster).
Forøvrig fant jeg ut at det er lett å formere Zamioculcas. Eller det ser lett ut - jeg har ikke prøvd.
Forøvrig fant jeg ut at det er lett å formere Zamioculcas. Eller det ser lett ut - jeg har ikke prøvd.
H3/H4 i hyttehagen
Den høyeste engletrompeten har funnet det for godt å blomstre, og fyller roterommet med godlukt. Blomsten er hvit til å begynne med.

H3/H4 i hyttehagen
Nydelig engletrompet i blomst. Veggfargen kledde den virkelig. Flott bilde 

Flott Siri.
Hos meg blomstrer orkidé Bee Sting igjen.
Det påskegule bakenfor er mine to blomstervillige gresskarplanter.
Faktisk har ei humle forvillet seg inn i drivhuset også, men ingen fruktsetting er på gang.
Hos meg blomstrer orkidé Bee Sting igjen.
Det påskegule bakenfor er mine to blomstervillige gresskarplanter.
Faktisk har ei humle forvillet seg inn i drivhuset også, men ingen fruktsetting er på gang.
Hva kunne vel passet bedre enn Bee sting nå til påske? Fargene minner meg om marmorerte påskeegg
Veldig fin.

Clerodendrum schmidtii er vakker synes jeg,
og etter blomstringen blir det mørkerøde dekkblad på sorte frø.
Dekkbladene er nesten som en blomst de også.
og etter blomstringen blir det mørkerøde dekkblad på sorte frø.
Dekkbladene er nesten som en blomst de også.
Lette, fine blomster som etter hvert brer seg nedover stengelen, Martin. Du er vel en av de få som kan vise blomstring utover nå. Her ser jeg 'New Dawn' prøver seg utenfor kjøkkenvinduet. Er både utsprungne blomster og knopper, men det er så skrekkelig vått ute. Julekaktusen kommer alt for tidlig, ser jeg Den har stått ute og fått en kjølig periode. Masse knopper. Også knopper på novemberkaktusen som bare har vært inne, men det er nok stort sett det som vil blomstre her på denne tida.
-
Hos meg blomstrar Oktoberbergknapp og Duehode overdådig, begge med mørkrosa blomster. Buskrosa "Romanze" har og vakre roser, i ein litt lysare nyanse enn dei to første. Elles har vi mykje lauv på buskar og tre enno og fargespekteret er rikt, spesielt når sola kjem fram innimellom og legg på ein ekstra glans.
Rosa Leander
Jøsses, tenk at duehodene fortsatt blomster, og det overdådig. Her falt det aller siste, enslige mørkrosa duehodet som klamret seg fast i toppen av en plante av for noen dager siden. Aldeles slutt. Men en del fint løvverk og noen få gule roser fortsatt her i Asker også.