Hva blomstrer nå?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Kirsten

Hva blomstrer nå?

Post by Kirsten »

Etter en lang, kald vinter gir det gledesgrøss innerst i sjelen når jeg oppdager de første blomstene om våren. Alt er usedvanlig sent ute her, men de aller første blomstene og knoppene er observert:

Vårskrinneblomst: Den står med en blomst og noen får knopper rett opp av en sneskavl. Det er ingen tvil om at knoppene har overvintret under sneen. Det blomstret til sneen dekket til i høst.

Våriris: De har stått med skudd siden desember. Lenge så det svært lovende ut, så begynte jeg å tvile for et par uker siden. Til tross for masse sol og varmegrader på dagtid, skjedde det ikke noe mer. Men nå venter den første knoppen bare på litt sol for å springe helt ut. Og flere er på gang. Snakker om tøffinger! De har stått helt utildekket med mellom 10 og 20 kuldegrader i ukesvis.

Sneklokker: De har ikke begynt å nikke ennå, men knoppene er der helt umiskjennelig. Noen dager til, så står de i full blomst.

Seljene mine står fulle av gåsunger. Det er en stund til de springer ut med fjærkoster, men inntil videre nyter jeg de silkemyke knoppene.

Krokus: De er ikke observert ennå, men sneen i skråningen er i ferd med å forsvinne, og da vet jeg at så snart solen dukker frem, står krokusene der og lyser.

Å, du velsignede vår :mrgreen:
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Sissel
Herdighetssone: H1

Re: Hva blomstrer nå?

Post by Sissel »

Hos meg blomstrer snøklokkene veldig fint nå!

Vårlyngen har noen få rosa blomster, krokusene står med store knopper. Og julerosene har rosa knopper, det så jeg da jeg klippet bort de gamle bladene i går :)

Og regnet øser ned, men det gjør ingen ting. Nå er det endelig vår!
Inger E

Post by Inger E »

Her blømer snøen :lol: (kunne ikkje dy meg).
Budeia
Herdighetssone: H4

Post by Budeia »

Her koser snøklokkene seg under 70 cm snø 8)

Men krokusene burde snart vise seg, det begynner å bli bart på deler av der de står :D Det har blåst veldig her vi bor i vinter, slik at noen steder er det bart nå, mens andre steder ligger rundt 70 cm.
Bjørg

Post by Bjørg »

Og hagen var blitt helt forandret på ei uke, Der ligger enda sne og den er klissvåt og gjør deg våt på beina og langt oppover leggen Men flere av bedda er blitt bare. Og der gror og blomstrer det Denne her foreksempel

http://www.promessedefleurs.com/iris-re ... p-475.html

En nydelig våriris sto og viste seg frem Må ha kommet blomstrende ut av sneen vil jeg tippe. Sneklokker an mass sto og blomstret Men jeg så ingen Crocuser Og det skuffet meg litt.
Helleborus niger som hadde stått og blomstret hele høsten kom blomstrende ut av snøhaugen De største blada var brune og stygge men ellers like frisk så det ut som Helleborus foetidus hadde to digre blomsterannsamlinger og slår nok ut i full blomst om ikke lenge.
Blåveisen blomstra ikke Litt skuffa over det men det kommer nok. Ser ut på det som jeg kunne se at det var bare bra alt sammen.

Bjørg
zach
Herdighetssone: H8

Post by zach »

Skjønner jo at jeg som elsker blomster, bor på feil ende av landet. Her laver snøen ned, og det er leeenge til jeg kan begynne å se etter blomster. Forutenom isroser, da... :)
Mathea

Post by Mathea »

Har hvite bed her også..
Kirsten

Post by Kirsten »

Den irisen din er nydelig, Bjørg! Min mørkeblå variant hadde faktisk sprunget helt ut i løpet av natten - slik at den sto og lyste inntil veggen, mens nysneen lyste på plenen utenfor. Det hjalp godt med en nyutsprunget iris etter skuffelsen med snefall i natt :D Men slike tilbakeslag må vi regne med minst en måned til. Uansett er det ingen tvil om at det går mot vår - selv i Rypefjord :wink:
Kirsten

Kirsten

Post by Kirsten »

Det ser ut til at de blå irisene overhodet ikke har tatt skade av vinteren, mens de gule - som jeg trodde sto litt mer beskyttet til - ennå ikke har vist seg.

Eranthis har begynt å blomstre, og de første sneklokkene har omsider begynt å nikke. Og nå dukker det sneklokker opp av fonnene både her og der :D
Kirsten

Hanegal

Post by Hanegal »

Igår kunne jeg endelig karre meg ut en tur etter den ufrivillige innesittingen - og jeg fant både primula og en masse duftfioler på nedsiden av gangveien. Sistnevnte var usedvanlig digre - enda de ble hentet fra skogen, ikke noe "joks". En av anemonene har slått ut en blomst - flere har knopper. Vanlige små tusenfryd blomstrer også. Alt unntatt anemonene havner i vårsalaten sammen med løvetann og litt annet smått og godt. Nam! :D
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Post by Mona H4-3 »

Jeg så snøklokker på Majorstua i går :D
Erik N

Post by Erik N »

Siden de to bliomstrende irisene mine råtna har det bare vært snøklokker. I rikt monn riktig nok, men i dag kom heldigvis de første krokusene fram med gule og blå blomster. Etter drukning av et hundretalls krokusløker en særdeles blaut høst og vinter kjøpte jeg krokusen "King of the striped" som er en litt puslete type og ikke så framfus, tross det prangende navnet. På grunn av alle snøklokkene langs veggene, står de litt fritt og i et opphøyd bed, så da tar det litt lengre tid før de kommer. Hasselkjerret står med digre dekorative gule rakler og er ganske lekre. De har også fått bittesmå røde propelldusker der bladene skal komme (synd jeg ikke har makromulighetene til Martin). Nå er øyet så vart i forhold til alt som "blomstrer" at selv denne detaljen framstår som en gedigen blomstring!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Inger E

Post by Inger E »

Hoblomstene til hassel gjorde meg imponert då eg var liten. Læraren tok oss med ut og vi fekk sjå den gjennom lupe. Det er meir enn 60 år sidan, men sit spikra i minnet framleis.
Erik N

Post by Erik N »

Aha! Eureka! Det er altså det det er. Nydelig små kunstverk, synd med bildekvaliteten. Sender oppfordringa videre. Blomstene sitter på en busk jeg har prøvd å drepe mange ganger og kanskje derfor har blitt så glad i. Lekker om vinteren som den eneste tilsynelatende fungerende plante og vakker om våren med de lange gule raklene. Og altså nå, med de små delikate hunnblomstene i skarpt rødt. Seinere danner bladene horisontale plan i lufta. Hadde hasselbusken vært fra Himalaya eller Andesfjella hadde vi betalt eksotiske og mystiske priser for den!
Hasselen blomstrer 26.mars 10.jpg
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Post by Mona H4-3 »

Her blomstrer ungarsk blåveis - og enkelte krokus har kvittet seg med snøen. 8)
Post Reply