Plantevalg

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Brassica
Herdighetssone: H4

Plantevalg

Post by Brassica »

Her sitter jeg med vårkatalogen 2013 fra BOTANISK VERDEN og lar meg friste over evne. Før jeg bestiller noe, hadde det vært fint å få tips, og å få høre om andres erfaringer. Jeg er ute etter planter som rådyrene ikke betrakter som delikatesser. Vurderer å skaffe meg noen georgine- og begoniaknoller. Er det andre hageglade som vet hvordan rådyrene forholder seg til disse? Forøvrig tar jeg gjerne imot forslag om dekorative planter som har muligheter til å få stå i fred. Hilsen Brassica
KirstenHansen

Re: Plantevalg

Post by KirstenHansen »

Jeg tror plantespisere spiser planter, noen mer ukritisk enn andre sikkert, men det vet jeg egentlig ikke så mye om. Det jeg vet med sikkerhet, er at blodmel liker de ikke. I en hage sørpå, der jeg leide hus noen år, var det mange rådyr og harer, de gnog på barken på frukttrærne og gnafset i seg alle tulipanene mine. En nabo viste meg at jeg kunne drysse blodmel i bedene som avskrekkingsmiddel. Jeg lot den nederste delen av hagen være blodmelfri, og da kunne dyrene passere- de er jo fine å se på. Blodmel finnes på hagebutikker i samme hylle som gjødsel.
MonaHN
Herdighetssone: H1

Post by MonaHN »

Ifølge boka jeg setter min lit til (garden plants for Scotland) er følgende planter rådyrsikre:
Aquilegia
Delphinium
Digitalis
Bregner
Prydgress
Helleborus
Kniphofia
Lupinus
Monarda didyma
Narcisser
Nepeta
Romneya

Busker og trær:
Bambus
Buddleja davidii
Clematis
Cornus alba og Cornus Sanguinea
Daphne
Forsythia
Hydrangea
Lonicera
Magnolia
Mahonia
Philadelphus
Potentilla
Rhododendron store hybrider
Ribes
Rosa Rugosa
Spirea japonica
Viburnum (deciduous types)
Vinca major og minor
Weigela
Da har du litt du kan prøve deg på :wink:
Brassica

Post by Brassica »

Tusen takk for svarene! Det var virkelig nyttig å få plantelisten din, MonaHN. Den skal jeg nok vite å benytte meg av. Blir inspirert av andres tisp, og gleder meg stort til å starte hagearbeidet. Jeg har en del av disse plantene, og når jeg tenker meg om, så har de fått stå i fred, bortsett fra Magnolia, den ble stygt kvestet en vinter med mye snø og tydeligvis lite mat å finne for rådyrene. Men lista di var lang, og den skal nok følge meg videre.
Fint med respons fra deg også, Kirsten Hansen, og interessant å se at vi gjør ulike erfaringer med bruk av blodmel. Siste høst hadde jeg en fin Geranium stående i potte i trappa. Jeg drysset blodmel på bladene, men unnlot å få det på de hvite blomsten som da ville ha mistet sin skjønnhet. Dermed ble blomstene rådyrmat. Jeg har prøvd med forskjellige duftstoffer, problemet er vel først og fremst at man ikke har anledning til å legge ut disse hele tiden. Kan nevne at jeg prøvde med hundehår. Dette fikk en utilsiktet og morsom effekt: Da våren kom, var flere småfuglarter der og hentet seg hundehår. Sikkert et mykt og godt materiale for små fugleunger...
Bille
Herdighetssone: H2

Post by Bille »

Hei!

Jeg har flere av de som står på listen, og det har fått stå i fred.

Men, jeg har også mange ulike Geraniumer, og har ikke sett rådyrgnafs på noen av dem.

Hadde også et frodig georginebed i fjor, det var det ingen som rødrte - verken rådyr eller iberia. Det var plen på alle kanter av bedet og det skulle dermed være greit tilgjengelig.

I fjor fant jeg ut at de elsket mine nye dagliljer (kultivarer), mens de alltid har latt de gamle gule stå i fred. Ikke lett å forstå seg på... tror hver av oss må prøve og feile litt. Tror også at plassering i hagen (nær et tråkk, eller litt skjult) kan ha betydning.
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Brassica

Post by Brassica »

Takk Bille, for at du deler erfaringer. Jeg kommer nok til å prøve med georginer i år, og håper det vil gå bra. Det skal også bli spennende å se om begoniaene får stå i fred. Dessuten er det jo bare å kaste seg over plantelisten som MonaHN har presentert. Måtte våren komme snart!
KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Så leit med den vakre geraniumen, det er nesten sånn at man må sitte med den i fanget altså. Jeg brukte blodmelet rett på jorden i bedene og på plenen og under busker, det trakk jo ned i jorden etter hvert, og senere på våren gjorde jeg det igjen. Bare langs hekken, lot jeg det være slik at de kunne gå gjennom hagen. Det var helt tydelig at de skydde middelet. Naboen som tipset meg om dette var en skøyer- en gang foreslo han at vi skull legge en rekke med tulipaner inn til garagen og dermed sikre noen søndagsmiddager. Uhu, eller nam, jeg liker rådyr - men når de spiser blomstene mine havner de fort på talerkenen, i tankene iallefall.
Martin

Post by Martin »

Rådyra hos meg prøvespiser på abolutt alt, og da er jo skaden gjort.
Fordi jeg har så dårlig erfaring, har jeg kun plantet påskeliljer utenfor inngjerdingen.
Men på vårparten i fjor ble også noen av dem ødelagt.

Jeg vil ikke ta motet fra deg Brassica, og kansje går det bedre hos deg. Håper det.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Mathea

Post by Mathea »

Ja,disse rådyra ødelegger mye i hagen .. har ikke sjekket enda i år, er såpass med snø enda på plen og i hagen.
Brassica

Post by Brassica »

Tusen takk for "praten" alle sammen! Det er noe med dette å føle at man er "i samme båt", og at man støtter hverandre på beste måte. Heldigvis har rådyra holdt seg unna påskeliljene her. Derimot forsvant alle blomstene etter hvert som de sprang ut en vår for noen år tilbake. Det viste seg å være små, planteglade tobente som hadde latt seg friste. Takket være godt samarbeid med foreldrene fikk vi stoppet det. Så enkelt er det nok ikke når det gjelder våre firbente venner...
Gentiana nivalis

Post by Gentiana nivalis »

Her og spiser rådyra alt på våren. Om sommeren beiter de hos bøndene her, i grønnsak-, jordbær- og solbæråkrene deres. Om vinteren "beskjærer" de frukttrærne, bærbuskene og rosene mine...
Jeg var sikker på narcissene - det skulle gå bra. Men nei da, de spiser også narcisser, spesielt blomstene. De er tamme, beiter rett ved huset og lunter sakte vekk når en kommer mot dem.
Jeg syns det er så fint med blomsterløk som brer seg i penen, så derfor planta jeg narcisser i plenen en plass nære huset i fjor høst.
Det eneste som hjelper er vel å gjerde inn. Det måtte vel blitt et høyt gjerde og det får en vel ikke nødvendigvis lov til heller. Blir kanskje litt militærleir-utseende også?
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg ville nok satset på inngjerding. Det trenger ikke bli seende ut som et militært område hvis man klarer å myke opp gjerdet med beplantning innenfor eller utenfor. Men hvor høyt et gjerde måtte være, vet jeg ikke.

Jeg har massevis av vårblomstrende løker i gresset under store trær, og vet at jeg kunne ikke ha unnvært gleden ved å se blomstertepper om våren.
Post Reply