Fylte hvitveis , og andre hage-anemoner

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Fylte hvitveis , og andre hage-anemoner

Post by Lille_blomst »

*
Mine fylte hvitveis kom til hagen i en liten potte som gevinst fra et hagemøte for mange år siden.

Tua har vokst seg stor, og er virkelig blitt en våryndling. Blomstene er kritthvite og større enn på de ville hvitveisene. Solbrillen la jeg ned som målestokk. Jeg har gitt bort av den et par ganger, men vil nok ikke gjøre det noe mer. Det viste seg at røttene var noen lange "taumer" som jeg tenker bare noen ganske få spesielt flinke og utholdende plantefolk vil klare å berge. Men denne er det verd å se etter i spesialiserte staudeutsalg. :)

Tua mi ble plantet etter det mye brukte prinsippet, vi graver et hull der det er plass til å få ned planteskeia... :wink:
Men plassen på nordvestsiden av ei buske viste seg å være et lykketreff. Masse lys om våren og skygge om sommeren. Den har vokst seg litt større for hvert år.
20180516_145738-1305x734.jpg
20180516_145724-1305x734.jpg
20180516_145821-1305x734.jpg

Edit: Jeg endret tittelen på tråden. :)

*
Last edited by Lille_blomst on 18 May 2018, 11:39, edited 1 time in total.
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Fylte hvitveis , en yndling

Post by aberf »

Ja, de er vakre :)
Jeg fikk for en del år siden, noen rotbiter av ei her på praten. De har etablert seg fint, noen rotbiter har senere flyttet over til et annet bed også.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Solveig

Post by Solveig »

Søt den der. Det er mange flotte utgaver av disse!

Jeg har en fylt anemone som heter A. sylvestris 'Elise Fellman'. Den er veldig søt, men jeg ble litt bekymret når jeg så hvor fort den spredde seg. Den lager utløpere som er syltynne og mørke og ikke like lett å se. Jeg prøvde å få den vekk, men det var ikke så lett å oppdage alle utløperne, så den har nå inntatt en stor del av et bed.

Her er et par bilder av "rakker'n.
I en tidlig fase:
Bilder 2009 113.jpg
Fullt utspunget:
DSC09214.JPG
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*

Hvitveis heter Anemone nemorosa på latinsk. Hva navnesorten min heter vet jeg ikke. Høyden er som på vanlig vill hvitveis. Jeg synes bladverket er tettere enn på vill hvitveis, og blomstene er litt større. Min plante ble satt ned på 90-tallet og tua er vel nå en knapp meter i lengden og vel halvmeteren bredden. Jeg synes den oppfører seg fint, den går sakte utover og setter ikke lange utløpere.

Anemone sylvestris ser jeg kalles skogsymre, og beskrives til å være 30-40 cm.
Er det høyden også på 'Elise Fellman'?
Det med skogsymrer var interessant, for jeg har absolutt sansen for de herdige som brer seg.... :mrgreen:
Det er "bare" om å gjøre å bruke dem der disse egenskapene kommer til sin rett.

Jeg har forresten en rosa høy høstanemone som er ganske aggressiv. Den har spredd seg mye og setter lange utløpere. I praksis kommer der skudd som går en halv meter fra den tette kolonien, skuddet starter en ny plante... Denne anemonen har overtatt et ganske stort område, men tilgis for den er så fin og "selvhjulpen". - Slipper å luke ugress der, ja... Den er nok best der den kan stå for seg selv med fysisk avgrensing, som stein, berg eller mur.

Høstanemonen stiller i en helt annen klasse enn hvitveisen når det gjelder spredning. :wink:

*
Solveig

Post by Solveig »

Elise Fellman er bare rundt 25-30 cm her, men det kan ha med plasseringen å gjøre. Den står litt tørt.

Min høstanemone har ikke vært plagsom, men det kan også ha med plasseringen å gjøre (står også litt tørt). Den har faktisk aldri blomstret,så hvorfor jeg i det hele tatt har den, det kan en spørre seg... :mrgreen: .

Jeg hadde en kjøpt som Anemone parviflora og den likte jeg godt - helt til jeg oppdaget at den også satte plenty med utløpere. Da var det frem med spaden og fjerne den. Jeg har hatt nok av plagsomme "ugressaktige" planter i min tid, så her er det kort prosess med slike :lol:
Her er et bilde av den
DSC07323.JPG
aberf

Post by aberf »

Men veldig fin :)
Aud Berit

- ukjent -
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Solveig wrote:Min høstanemone har ikke vært plagsom, men det kan også ha med plasseringen å gjøre (står også litt tørt). Den har faktisk aldri blomstret,så hvorfor jeg i det hele tatt har den, det kan en spørre seg... :mrgreen:
Høstanemonen min er ca 1,5m høy. Den startet som et skudd jeg fikk på en hagevandring.
Her er litt av den fra et tidligere år:
Studio_20180517_113446-687x730.jpg
Da har jeg vist bilder av ALLE MINE TO anemoner. :mrgreen:

*
Martin

Post by Martin »

Mine fylte hvitveis står i hver sin potte, og er avblomstret nå.
Jeg har ikke plantet dem ut fordi jeg er redd det skal gå likedan som med min høstanemone.

Høstanemonen kom ikke opp igjen året etter utplantingen.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
aberf

Post by aberf »

Noen av oss blir nesten misunnelige på høstanemoner som sprer seg.......
Her i innlandet hører vi at det er lurt å plante høstanemone kun om våren, slik at den får etablert seg godt før vinteren.
Den jeg har nå, ble plantet i fjor vår og hadde 2-3 blomster på høsten. Den er kommet opp igjen nå og jeg er veldig spent på om den vil blomstre på ettersommeren, og om det evt blir flere blomster.

Jeg hadde en for noen år siden, men må ha luket den vekk i vanvare påfølgende vår. Jeg trodde det var rips som kom opp........ Så dum kan man bli :roll:

Martin, du kan jo prøve å plante den ene hvitveisen i bakken. Tror det vil gå fint!
Aud Berit

- ukjent -
Solveig

Post by Solveig »

Lille_blomst: Det er jo flott med litt store partier av høstanemone da :-) . Det er kanskje et alternativ å plante høstanemone i en stor bøtte uten bunn, for å holde den i sjakk og hindre at den sprer seg for mye. (evt. stor sementring). Men da er det nok best å gjøre det ved nyplanting.

Martin: Jeg har også 3 forskjellige anemoner stående i potter. Har også en variegert liljekonvall som står i en krukke, for jeg vet at den vil spre seg om jeg "slipper den løs" i hagen.

aberf: Vi har vel alle luket vekk (eller vært på nippet til å luke vekk) planter :lol: . Jeg skvetter hver gang det skjer. "Å, skitt, det var jo den ...." :shock: . Det er forresten mange planter det er lurt å plante om våren. Jeg har slitt med å få Echinea (solhatt) til å overleve, men nå ser det ut til at det har gått bra. Jeg gjorde som i et råd en dame kom med: Plant den om våren og klipp vekk blomsterstilkene som kommer opp. Da bruker den energien til å etablere seg, i steden for å blomstre. Det er i hvertall første gang den noengang har overlevd hos meg, og jeg har prøvd mange ganger. Med langvarig barfrost og lite snø, regnet ikke med at den ville dukke opp igjen, men det gjorde den, gitt :) .
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Martin wrote:Mine fylte hvitveis står i hver sin potte, og er avblomstret nå.
Jeg har ikke plantet dem ut fordi jeg er redd det skal gå likedan som med min høstanemone.
De er herdige stauder, så de tåler å plantes ut. Og når de har stått i potte en stund har de sikkert såpass mye røtter i potten at det burde gå bra. Du var en av de som fikk "lange taumer" av meg det året jeg grov opp for å dele fra. Det var godt gjort at du klarte å holde liv i dem, sånn som det så ut det du fikk! :wink: Nå har de sikkert stått lenger i potte enn den som jeg i sin tid fikk på plantemøte. :)

I første melding i tråden fortalte jeg hvordan min fylte hvitveis er plassert. Magefølelsen sier meg at dette ikke er en plante for bedet ved sørveggen. Og heller ikke for der en graver og "styrer mye".

*
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Lille_blomst wrote:
Solveig wrote:Min høstanemone har ikke vært plagsom, men det kan også ha med plasseringen å gjøre (står også litt tørt). Den har faktisk aldri blomstret,så hvorfor jeg i det hele tatt har den, det kan en spørre seg... :mrgreen:
Høstanemonen min er ca 1,5m høy. Den startet som et skudd jeg fikk på en hagevandring.
Jeg siterte her fordi jeg hadde tenkt å kommentere det med fuktighet, men det ser jeg ble glemt. 8)

Men altså:
#1 Jeg bor på kyst-vestlandet, så i utgangspunktet i ganske fuktig klima.
#2 Denne planten står faktisk på et sted der det kommer et sig av væte ned fra naboen.

Det siste har ført til at andre planter som trives andre steder i hagen har forsvunnet, men høstanemonen ser ut til å ikke bare tåle, men faktisk kjempetrives med det.

Hva med å flytte din høstanemone, Solveig? Hvis du har et fuktigere sted i hagen. Kanskje hadde du da fått mer glede av den. :wink:

*
Martin

Re: Fylte hvitveis , og andre hage-anemoner

Post by Martin »

Jeg tror jeg skal omplante min ene fylte hvitveis til større potte.
Så blir det vel utplanting av den andre potta.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Det høres ut som en bra plan, Martin. :)
Utplanting nå (eller snart) er lurt så den får god tid til å utvide røttene på plantestedet.
Så er den akklimatisert og klar til høsten og vinteren.

*
Martin

Post by Martin »

Min fylte hvitveis har begyndt å blomstre (i lysthuset) da jeg ikke har somlet meg til å plante den ut.
Lurer på om den kan plantes i grusen ved garasjemuren. Eller blir det for tørt ?
Tørre somrer er svært sjeldent her. :)
Cypripedium og monadelphum.jpeg
Post Reply