Utplanting sommerblomster nå?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Viola

Utplanting sommerblomster nå?

Post by Viola »

Drivhuset mitt er helt stappfullt av sommerblomster og georginer, og vaskerommet fullt av tomat- og agurkplanter . Begynner å bli litt håpløst...ville gjerne satt tomatene i drivhuset m ovn... er jo i kaldeste laget enda, nede i 5-6 gr om natta. Men er jo ikke plass! Er engstelig for at det er for tidlig å plante ut blomstene... tagetes, sommerrudbeckia, blomkarse, stokkroser, meksikansk solhatt, tagetes, dahlia, solsikker,, kosmos, erteblomster... Hvor kalde netter tåler de?
Hilsen Viola
Inger E

Re: Utplanting sommerblomster nå?

Post by Inger E »

Slik det ser ut på Yr, er det lurt å vente nokre dagar til. I slutten av veka ser det litt betre ut. Men dei bør venjast til utelivet, og det kan du nok gjere på dagtid no.
Viola

Post by Viola »

Takk, Inger! Da holder jeg meg i skinnet en stund til! Idag da jeg så på termometeret i drivhuset viste det en minimumstemperatur på +1,8 C...sommerblomstene tåler det tydeligvis, men godt jeg ikke hadde drasset ut lle tomatene. Utendørs viste minus1,2 C, det synes jeg var rart...kanskje det viser litt for lite.... Men ihvertfall bra jeg ikke har plantet ut de små sommerblomstene mine enda, de skal også få vente!
Hilsen Viola
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Har holdt på å herde og noen har stått ute noen netter også, men så kom kulda igjen. Da turte jeg ikke annet enn å ta dem inn. Dette er voksne planter - sitron o.lign. En potte m. blodbeger har hengt ute et par uker - dag og natt. Egentlig hadde den sikkert klart seg, men det var vel en 2-3 kalde her i natt. En muskatpelargonia lot jeg henge. Ser jo ikke så mye på den på en natt, så tiden vil vise. Har noen små forsøk av og til. Satte ut en bitte liten tomatplante som har stått ute vel en uke. Har et plastglass hvelvet over den. Foreløpig liv.
Har vært snøkorn i lufta her i dag også, men sol og skyer.
Martin

Post by Martin »

Jeg stakk kameralinsa ut gjennom altandøra.
Dette er altså helt ute ved kysten på Møre. :?

Det forsvinner jo i løpet av kort tid, men ikke tid for sommerblomster heromkring.
milde mai.jpeg
12.mai 2020
12.mai 2020
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Det eneste stedet jeg liker snø er på bilder. Og dette var et vakkert bilde av en hage hvor gartneren måtte løpe fra trillebåren fordi snøen kom brått og uventet :)
Post Reply