Trepeon, beskjære ved omplanting?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Viola

Trepeon, beskjære ved omplanting?

Post by Viola »

Har fått en trepeon-avlegger, den hang sammen med morplanten med en lang rot som brakk. Men det er en god del rot igjen. Det er en stamme på ca 70 60-70 cm med plader og blomster i toppen, de henger nå etter to dager i bøtte med jord. Tenkte plante den idag, men bør jeg kutte ned stammen? Har den større sjanse for å overleve da? Hilsen Viola
Hilsen Viola
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Trepeon, beskjære ved omplanting?

Post by Siri K »

Det er klart at det hjelper å redusere bladoverflaten, og derigjennom fordampningen. Men jeg ville nok først forsøkt å dusje/spraye planten flere ganger daglig, samt å dekke den med en transparent plastsekk (med luftehull). Og så må den naturligvis stå i skyggen. Om den ikke kommer seg i løpet av et par dager, kan du gå mer drastisk til verks.
H3/H4 i hyttehagen
Viola

Post by Viola »

Hm... den er allerede plantet, i solen... Hvis jeg skal beskjære den blir det nede på stammen, alle blader sitter i toppen. Men den kan vel muligens skyte nye skudd fra stammen? Det er en delavayi trepeon.
Hilsen Viola
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Da foreslår jeg at du dekker busken med hvit fiberduk, både for å skjerme mot sola og for å skape litt drivhusklima med høy luftfuktighet. Hvis ikke det funker, kan du beskjære.

Om dette er det lureste du kan gjøre, vet jeg ikke, men det er hva jeg ville forsøkt i din situasjon.
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply