Syrin Hortensia og overvintring i krukke

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
kikkin

Syrin Hortensia og overvintring i krukke

Post by kikkin »

Hei dere,
Jeg kjøpte nylig en nydelig syrinhortenia som jeg ønsker å ha i flere år. Foreløpig er den i krukke. Er det noen mulighet for at den vil klare vinteren i denne krukka eller bør jeg absolutt snarest få den i ordentlig jord?
Det kan bli -20 grader her om vinteren.

vh Kikkin
Syrinhortensia
Syrinhortensia
syrinhortensia liten.jpg (25.84 KiB) Viewed 133 times
Martin

Re: Syrin Hortensia og overvintring i krukke

Post by Martin »

Jeg har best erfaring med å overvintre høstkjøpte busker kjørlig og lyst (i et egnet rom).
Så planter jeg dem ut neste vår. Det pleier å lykkes hver gang.
Eventuelle skadedyr i potta kryper ut i løpet av vinteren, og jeg slipper å få dævelskapen i hagen.

(Men jeg vet det er forskjellige meninger om dette.)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Syrin Hortensia og overvintring i krukke

Post by Siri K »

Det er bortimot 100% sikkert at planten stryker med om potta ikke isoleres på noe vis, i alle fall. Det er en viss aktivitet av mikroorganismer i jorda som skaper varme, så det kan være mulig at planten overlever ved isolering av potta.

Det er en fordel at jorda ikke er søkkvåt når det blir kaldt. Vannet fryser til is og sprenger røttene. Pakker du inn plantepotta, bør det ikke bli helt lufttett, så det er litt vrient det hele. Å isolere en pappkasse med glava (evt pappkasse i pappkasse, med glava mellom) bør fungere. Pappkassen(e) skal helst stå beskyttet mot nedbør.
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply