Frøkapsel som ikke vil slippe
Frøkapsel som ikke vil slippe
Jeg har sådd glaucidium palmatum. En del av frøene spirte ganske raskt. Problemet nå er at frøkapselen ikke vil slippe på ganske mange. Trodde at de etter hvert ville slippe, men nå har det gått flere uker uten at noe skjer. Er et noe man kan gjøre uten å "drepe" spiren? Gode råd mottas med takk!
Re: Frøkapsel som ikke vil slippe
Jeg har opplevd dette på frø med veldig harde skall.
Selv om frøa ble filt så hadde rota eller bladet problemer med å trenge gjennom.
Der måtte jeg faktisk skjære opp frøskallet med tapetkniv, og det ble plante av frøet.
Jeg fant noen gamle bilder av Flammetre der jeg var jord(far).
Men jeg har ingen erfaring med planta di.
Selv om frøa ble filt så hadde rota eller bladet problemer med å trenge gjennom.
Der måtte jeg faktisk skjære opp frøskallet med tapetkniv, og det ble plante av frøet.
Jeg fant noen gamle bilder av Flammetre der jeg var jord(far).
Men jeg har ingen erfaring med planta di.
Jeg sådde Glaucidium palmatum for en god del år siden. De vokste seint, særlig det første året, men ble fine planter etter hvert. Kan ikke huske om jeg hadde problemer med harde frøkapsler på disse.
G.p. liker fuktighet og skygge, så det kan kanskje være lurt å sette dem i en sånn gjennomsiktig oppbevaringskasse med lokk, en filtduk eller sand i bunnen som fuktes godt, sånn at det blir skikkelig god luftfuktighet inni der. Gjerne dusje frøskallet ofte. Etter noen dager med vil nok skallet bli mykere, og du vil klare å pille det av.
Men om du dropper dette og bare venter og ser om det ordner seg selv, så vil det nok kanskje gjøre det. Planten vokser seint til å begynne med, så det er kanskje bare derfor at det ennå ikke er nok sprengkraft i spiren ennå til å kvitte seg med skallet.
Plantene jeg har har selvsådd seg og fått flere "barn", og de har spirt fint uten hjelp. Men det er skygge og god fuktighet der de står, så det virker kanskje positivt inn.
G.p. liker fuktighet og skygge, så det kan kanskje være lurt å sette dem i en sånn gjennomsiktig oppbevaringskasse med lokk, en filtduk eller sand i bunnen som fuktes godt, sånn at det blir skikkelig god luftfuktighet inni der. Gjerne dusje frøskallet ofte. Etter noen dager med vil nok skallet bli mykere, og du vil klare å pille det av.
Men om du dropper dette og bare venter og ser om det ordner seg selv, så vil det nok kanskje gjøre det. Planten vokser seint til å begynne med, så det er kanskje bare derfor at det ennå ikke er nok sprengkraft i spiren ennå til å kvitte seg med skallet.
Plantene jeg har har selvsådd seg og fått flere "barn", og de har spirt fint uten hjelp. Men det er skygge og god fuktighet der de står, så det virker kanskje positivt inn.
Jeg har sådd glaucidium palmatum tidligere også. Kan ikke huske jeg hadde problem med frøkapselen da, men da ble de sådd på høsten og sto ute over vinteren. I år spiret frøene før jeg fikk satt de ut.
Martin, frøskallet er ikke hardt, men problemet er kanskje at de kan bli litt seige.
Aimar, nå skal jeg forsøke å gjøre slik du beskriver og gi dem god luftfuktighet i en kasse med lokk.
Martin, frøskallet er ikke hardt, men problemet er kanskje at de kan bli litt seige.
Aimar, nå skal jeg forsøke å gjøre slik du beskriver og gi dem god luftfuktighet i en kasse med lokk.
Jeg har opplevd dette med flere sorter frø. Som regel sprenger jo bladene dem bort når de vokser og utvider seg, men noen ganger blir de sittende og hemmer bladutviklingen. Jeg har pleid å dusje veldig forsiktig, eller jeg har fuktet med en liten pensel, og etter en stund pirket skallet bort med en nål. Men uten å presse eller rive. Det har gått fint