Gammelt glass og porselen

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
Martin

Gammelt glass og porselen

Post by Martin »

Dette har jeg lite greie på.
Jeg prøver å finne frem til nettsider med bilder/beskrivelser av gammmelt glass/porselen.
Dette er såvisst ikke hagerelatert, men jeg har fått god hjelp på forumet tidligere også. :D
Det er mest norske ting tror jeg, men også litt utenlandsk. Et par eks. under her.
Norsk glass antagelig
Norsk glass antagelig
Helt klart utenlandsk
Helt klart utenlandsk
Jeg har tittet i dette digitale museet, men fant ikke de tinga jeg søker.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Martin

Re: Gammelt glass og porselen

Post by Martin »

Jeg vet jeg kan ta med ting og tang til en antikk-butikk for å stadfeste alder etc.
Men da vil det aldri bli gjort.
På nettet derimot, kan jeg finne på å leke meg med denslags i en tidlig morgenstund.
Den tiden på døgnet da jeg er mest opplagt. :D
tove

Post by tove »

Du finner porselensmerket her:
http://www.porzellan-indischblau.de/mar ... aller1.htm

Martin, det var morro og spennende gjenstander du viste. Her hos oss er vi interessert i både glass og porselen. Min mann vet mest mann og det er han som har funnet frem til ovennevnte.

Senest i dag har jeg vært i bruktbutikken "min" og sett etter glass. Vårt beste kupp (for 2 år siden)er en liten rød glassvase. Kr. 5,-, som min mann sier er fra ca 1850.

Hilsen Tove
Martin

Post by Martin »

Da fant jeg den med en gang. Så morro. Enkelt som bare det.
Fabrikken heter Oscar Schaller og de brukte akkurat dette merket i årene 1909 til 1918.
Masse takk til deg Tove. :D
Nå må jeg visst sette denne lille osteklokka, eller hva det nå er, fram på stasplass.

http://www.porcelainmarksandmore.com/ba ... h_1/00.php
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Morsomt med gammelt glass og porselen. Her i huset har vi nesten for mye av det. Jeg har faktisk sett meg nødt til å sette noe på loftet :oops: Har jo ikke hjerte til å kvitte meg med arvegodset, men samtidig kan det bli for mye av det gode. Har et hjørneskap som er fullt av Porsgrunn porselen, et glassskap på kjøkkenet hvor hovedinnholdet er gamle glass og mugger + litt her og der i småhyller på kjøkkenet og i veggseksjonen. Det meste stammer fra farssiden i familien. Hadde et par gamle grandtanter der som tok godt vare på tingene sine og det meste derfra ble fordelt mellom meg og min søster.
Martin

Post by Martin »

Ta det helt med ro.......jeg har ikke tenkt å legge ut mere av skapfyllet mitt på hagepraten. :lol:

Selv om jeg vet navnet på fabrikken, er det ikke lett å finne nøyaktig likt mønster eller lignende fat.
Det er enormt mye koppestell på nettet er jeg nå blitt klar over.
Men siden Tove klarte å finne fram til fabrikken, kan jeg vise frem akkurat denne.
Jeg kan ikke huske at den ble brukt noengang, og den ser ut som den kommer rett fra fabrikken.
Oscar Schaller. Muligens et påleggsfat ?
Oscar Schaller. Muligens et påleggsfat ?
Oscar Schaller. Lite fat med lokk
Oscar Schaller. Lite fat med lokk
Inger E

Post by Inger E »

Osteklokke, eller er det mindre?
Eigenleg minner det meg om slike som du ser på enkelte restaurantar når dei serverar rykande varm mat. Men kan hende at mine auge tolkar det større enn det er?
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Jeg tenkte også på osteklokke , men er fatet/ underdelen dyp ?
Mulig det kan være osteklokke for det . Passer fint til Edamerost . :wink: :D
Det kommer litt an på størrelsen.

Jeg er litt nysgjerrig på det som du har på det første bildet. Kan du legge ut bilde av hele skålen eller hva det er ?
Er det opalinglass , pressglass eller noe annet ? Ser det litt dårlig til å si hva det er.
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Mona H4-3
Herdighetssone: H3

Post by Mona H4-3 »

Det er da en ypperlig tråd - spesielt hvis det er hagerelatert gammelt glass og porselen :!:

Jeg samler på glassvaser og glaserte leirpotter med dreneringshull fra skandinaviske produsenter fra forrige århundre. (Og steingods med florale motiver, m.m., mugger og boller til å fylle med produkter fra hagen og grønne glassfisker til å ha i vinduskarmen :roll: )
Sobær.jpg
Jeg husker ikke i farten hva denne pressglass-serien fra Hadeland heter, men de har den også på Kunstindustrimuseet.
tove

Post by tove »

Martin, jo, legg ut skapfyll. Nå har vi ikke så mye hagearbeid. Gammelt glass og porselen kan gjerne vekke diveres interesser. Kan vi ikke her på alt annet, snakke om alt annet? Martin, du som har seglbåt som merke, jeg har skipskarafler av diverse farger - i glass. Har dufs?

Har dere f.eks noen terracotta rabarbraurner? De ser ut som en blomsterpotte og har hull oventil. Stilkene voksekr ut hullet og blir lengre.

Tove
Martin

Post by Martin »

Mona H4-3 wrote:Det er da en ypperlig tråd - spesielt hvis det er hagerelatert gammelt glass og porselen :!:
tove wrote:Martin, jo, legg ut skapfyll.
:D Ok.
Mona. Solbær i bolle er herlig sommer.

Nei skipskarafler har jeg ikke Tove. Men jeg har ei gedigen skipsklokke i messing.
Den var tenkt som ei litt original dørklokke. Men den bjeller så voldsomt at den høres over hele nabolaget.
Så nå henger den bare inne, og jeg kan mimre over gamle dager når jeg ser bort på den.

Da tok jeg et nytt bilde av underskåla for å vise hvor liten den egentlig er.
Diameter ytterst er 18 cm. Diameter inni skåla er 11 cm og dybden er knapt 3 cm.
Det er kansje derfor den er som ny. Det er rett og slett vanskelig å finne en god anvendelse for den.
Den tihører vel et sett, men det har aldri vært flere deler.
En 100 år gammel variant av stråmønsteret
En 100 år gammel variant av stråmønsteret
kaaust wrote:Jeg er litt nysgjerrig på det som du har på det første bildet. Kan du legge ut bilde av hele skålen eller hva det er ?
Er det opalinglass , pressglass eller noe annet ?
Jeg vet ikke hva slags glass dette er, men denne teskjeholderen ble brukt en sjelden gang til finbruk.
Det er totalt 4 deler, og alle er hele. Kakefat på stett, pluss sukkerskål og fløtemugge.
Teskjeholder
Teskjeholder
tove

Post by tove »

Martin, jeg har en teskjeskål i klart glass etter min farmor, antagelig før 1900. Men jeg vet ikke hvor den er laget.

Din osteklokke var attraktiv, skulle ønske den var min.

Monas skål likeså. og den stråmønstrede tallerkenen super.

Hilsener fra Tove
aiaus
Herdighetssone: H1

Post by aiaus »

enig med tove , kjekkt å lese om dette. Og så kan me kanskje finne ut kva me har i skuffer og skap fra gamal tid?
B. R.

Post by B. R. »

Teskjeholderen er direkte vakker :)
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Ja teskjeskålen din var virkelig fin Martin . Sikkert et fint sett tilsammen. Jeg har alltid syntes at det oser litt klasse over disse teskjeskålene. Vi vanlige la jo bare skjeene på fatet ved koppen. :wink: :lol:

Håper du finner nettsider om sakene dine. Du får bare prøve å søke på noen sider.
Her er en side fra Høvik glass.
Det kan være blogger eller sider for auksjoner.
E-bay side for små glassskåler med hank og HER noen lignende skåler ,men jeg ser ikke din.

Jeg leita etter opplysninger om noe gammelt porselen en gang. Jeg søkte på navnet som sto under og fant en del om det jeg søkte.
Fant også deler tilsalgs på E-bay , derfor fikk jeg et helt sett.
Det er så spennende når du finner ting du leiter etter. 8)

Det er en glede å se alle som tar vare på gamle ting , også glass og porselen.
Fint at flere legger inn sine bilder og skriver om det.
Jeg likte denne tråden i en ellers stille hagetid.
Frosten har ikke kommet ennå , men det er vel like før. :D
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Post Reply