Ny design på hp, pluss masse engelsk og minus aktive emner?

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
salvia
Herdighetssone: H4

Ny design på hp, pluss masse engelsk og minus aktive emner?

Post by salvia »

Ja, hva har plutselig skjedd her?
Martin

Re: Ny design på hp, pluss masse engelsk og minus aktive emner?

Post by Martin »

Salvia.
Gå til "Quick links" øverst til venstre, og deretter til "Active topics" så er du på aktive emner.

Dette ser ut som en billigvariant av gamle Hagepraten,
og gjør ikke Hagepraten spesielt attraktiv.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
salvia

Post by salvia »

Takk, Martin. Da fant jeg i hvert fall det. Nei, dette var ingen forbedring, hverken språklig eller designmessig. Hvem i all verden har sørget for dette skiftet - og hvorfor?
Martin

Post by Martin »

Det lurer jeg også på Salvia.
Eneste måten å (kanskje) få svar hos dem er vel på facebook, så jeg prøvde der (messenger).
salvia

Post by salvia »

Det er også synd at den som har gjort det ikke forteller om det her. Litt kommunikasjon hadde vært fint.
Martin

Post by Martin »

Jeg fikk ihvertfall et svar på facebook, og sånn er kommunikasjonen så langt.

Meg:
Hei. Jeg er fast bruker av Hagepraten, og lurer på hvorfor hageselskapet har endret utseendet på "Praten". Det er nå blitt mye engelsk, og fargen er blitt (lite kledelig) blått. Det er selvfølgelig mere praktisk med norsk, og selve utseendet på nettsiden var penere før endringen. Mvh Martin.

Svar på fb:
Hei Martin. Hagepraten ligger på en forum-kanal som heter phpBB. Vi styrer dessverre ikke oppsettet eller designet på denne siden. Mvh Jens
Martin

Post by Martin »

Jeg har googlet litt, og gjengir fra Wikipedia.
Må nok ha litt peiling for å kunne ta inn alt dette. :wink:
(Hvis noen lurer, så er ikke jeg rette person til å forklare).

"phpBB er et diskusjonsforumprogram. Det er gratis, og er basert på "åpen kildekode-prinsippet", så alle og enhver kan forandre på det, redistribuere det, og tilpasse det akkurat slik de selv ønsker. Fordi all kildekode ligger åpen og klar for forandring, har det dukket opp en rekke modifikasjoner og design som gjør at phpBB kan utvikles til omtrent hva man vil. Ikke to phpBB-forum behøver å være like, siden hver enkelt administrator selv kan bestemme hva de trenger og legge dette inn selv.
phpBB er programmert med PHP og baserer seg på at innholdet legges i en database. Derfor er dette kravene for å kunne installere phpBB: En tjener som støtter PHP, og som i tillegg har støtte for en database.

Ved siden av de mange støttede databasene, kan phpBBs beste sider oppsummeres slik:
PHP-koden er separert fra utseendet gjennom et malsystem. Dette gjør det lett for selv ferske brukere med kun minimal HTML-kunnskap å endre designet, samtidig som flere design kan brukes om hverandre.
Et av de gratisskriptene på markedet som er oversatt til flest språk. Versjon 2 er oversatt til 54 språk, og versjon 3 er hittil tilgjengelig på 35.
Mange brukere som tilbyr gratis hjelp, både på den offisielle engelske siden og på den norske brukerstøttesiden.
En stor mengde modifikasjoner tilgjengelige for gratis nedlasting, som gjør det mulig å forandre forumet akkurat som man selv ønsker, uten PHP-kunnskaper."
orm

Post by orm »

Hei Jens! (hvem du nå er)

Det flere av oss 'ikke datakyndige' gjennom år har etterspurt, er en enklere måte å legge inn bilder på. Det kan se ut som Hagepraten er som et forsømt stebarn, men mange av oss her inne er medlemmer av Det norske hageselskap. Slik jeg forstår det, har endringen her skjedd uten Det norske hageselskaps medvirkning selv om selskapets logo finnes øverst på på disse sidene.
Jeg forventer dessverre ikke noe svar fra dere her inne, da flere i de årene jeg har brukt Hagepraten har forsøkt å få kontakt her uten hell. Det er ikke alle som er på facebook, et sted der det svares i hytt og pine uten kunnskap. Lurer på om dere har noen svar om jeg en dag dukker opp på kontorene deres?
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Støtter deg Orm. Finner ikke noe sted for å legge inn bilde, og heller ingen emojier. Det skyldes nok manglende kunnskap fra min side. Er egentlig litt fristet til å melde meg ut av hageselskapet.
salvia

Post by salvia »

Ja Martin, det har du helt rett i - at man må ha litt peiling (og ikke minst litt interesse) for å ta inn det der. Jeg har ingen av delene.

Jeg har for lengst glemt hvordan den knurvlete måte å legge inn bilder på var før, den har jo alltid vært komplisert. Og om den er enda vanskeligere nå, så er jeg i hvert fall sjanseløs på å få lagt ut bilder her igjen.

Får bare konstatere at Hagepraten er noe Hageselskapet gir blaffen i, slik det virker som også dere - orm og Nienna ser ut til å mene. Men nedlagt er den heldigvis ikke.
Martin

Post by Martin »

Orm, Nienna og Salvia.
Jeg synes også at våre to gjenlevende hageforum er mye bedre enn fb, Instagram, etc
Jeg blir litt provosert av at folk ikke gidder å lese svar de får på fb, og bare kjører på med samme spørsmål.
Det er kun hva som skjer i øyeblikket som gjelder, og det passer ikke for meg.

Det virker krøkkete å gå gjennom instruksjon på engelsk for å legge inn bilder på Praten nå,
og jeg har prøvd å vise at det fungerer i tråden "Legge inn bilder etter forumets forandring".
Det er egentlig bare noen få steg, og virker vanskeligere enn det er.

Jeg har i årenes løp lagt inn mange bilder her, og for meg blir det nærmest som å "åpne døra".
Jeg tenker ikke over det, og gjør det helt automatisk. Men nå måtte jeg prøve meg frem igjen.
Siri K

Post by Siri K »

Det virker unektelig som om Praten er hacket (den norske tilpasningen av rammeverket for forumet later til å ha forsvunnet), og det er trist om man i Hageselskapet ikke ønsker å gjøre noe med det. Facebook er ikke for alle, og det er vel heller ikke særlig funksjonelt som kunnskapsdatabase - noe Hagepraten faktisk er.

Forresten interessant at Hagepraten foreslo "Siri K" da jeg skulle logge meg inn for første gang i den "nye" versjonen. Den kjenner meg altså igjen på IP-adresse. Hm...
H3/H4 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

YIKES!! HP ser helt forskrekkelig ut nå, og selv om jeg liker blått, det kler ikke HP.
"Yesterday", "Post Reply", "Board Index".... ufyselig!
(jeg er faktisk ikke sarkastisk i det hele tatt. HP virker litt 'kastrert').
Nest skal jeg forsøke å legge i bildet..
Litt sjokkert IM
island monkey

Post by island monkey »

Jeg ønsker at bildet skal bli mellom det:
P1000196.JPG
og det.
island monkey

Post by island monkey »

Javel...
Det ble det altså, bortsett fra at bildet ikke var en lilla firkant.
Det er ikke lilla i bildet, faktisk..
Post Reply