Ompotting av chili

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Simira
Herdighetssone: H3

Ompotting av chili

Post by Simira »

Denne gjengen begynner å bli store, sådd i oktober-november. Nå skal jeg reise bort noen uker, de står fint i fire uker til med undervanning i de pottene der? De har plantelys på dagtid, og det er mye lysere enn mobilen min har greid å illustrere.

Image
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Ompotting av chili

Post by Siri K »

Det er veldig mange variabler her. Hvor store er pottene? Hvordan er vanntilgangen i forhold til fordampning?
H3/H4 i hyttehagen
Simira

Post by Simira »

Det er 5cm såpotter, det er rundt 20 grader på stua.

Å, de står ikke uten tilsyn. Gubben får bli hjemme og passe hus og bikkjer, så vanntilgangen er fin. Spørsmålet mitt er om de absolutt burde vært pottet om NÅ, eller om en måned.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg tror de tåler en måned uten ompotting. Selv med plantelys er veksten på chiliplanter ganske langsom, særlig i starten. Jeg sådde også chili i oktober. De står i kjøkkenvindu bare med vanlig ledlys over, og de er like store som dine. Og de står samlet i samme beholder, en tom plastboks av typen til smågodt fra butikk. Fire planter i hver boks. Det ser ikke ut som de har det for trangt. Men hvis du ser røtter i hullene under potten bør du potte om.
Simira

Post by Simira »

Nienna wrote: 06 Jan 2023, 16:39 Men hvis du ser røtter i hullene under potten bør du potte om.
Jeg skulle pakke ned to som en dame skulle hente i dag, og der var det en del røtter. Så nå er de pottet om. :) Fire chilier igjen, så det blir vel et par som får en gave i løpet av våren. :D
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Kjekt at du får solgt chiliplantene. Og kjekt for dem som får fine planter i god vekst :)
Simira

Post by Simira »

Det ble bytte i tomatplanter til april. Jeg skal flytte i starten av mars, så usikker på om jeg skal så noe tidlig i det hele tatt. Hvis jeg greier å la være da. :P Hadde tenkt å dyrre noen busktomatfrø i retning lillesøster.

Men om noen vet om noen i Oslo som er interessert i chilier så har jeg altså to kayenner til overs.
Post Reply