Urter fra Rema 1000

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
lavendel29
Herdighetssone: H2

Re: Urter fra Rema 1000

Post by lavendel29 »

Jeg har delt basilikumpotte fra Meny flere ganger, og de har gått fint. Jeg leste om Camilla Plum en gang at vi kunne få sikkert 200 planter basilikum fra en slik potte. Her i sone 2, tror jeg, står de ute om sommeren, bare de er herdet litt først. lavendel29
Kari B
Herdighetssone: H4

Post by Kari B »

Jeg prøvde meg på å dele en basilikumpotte inspirert av dere. Det ser ikke så lovende ut... Delte den i 6 biter og ga de blomsterjord. De er utrolig forvokste, lange og skjøre stilker, og jeg ser liksom ikke helt for meg at de er lovende spirer for fremtiden... Jeg fant et tips her om å ta stiklinger å sette i vann. Så da prøver jeg det som et parallellt prosjekt og ser om det kan være en backup mulighet. Ellers blir jeg kanskje nødt til å finne noen frø. Har egentlig frø-kjøpe-stopp til samlingen kommer ned på et edruelig nivå...
Inger E

Post by Inger E »

Har dei nok lys? Om du klipper basilikum så det står att eit blad eller to når du brukar av det. Så har eg opplevd at dei vert tette og fine att, om ikkje heilt som nye.
Kari B
Herdighetssone: H4

Post by Kari B »

Ja, de står under plantelys 2 lysrør på vaskerommet, og alt annet der vokser bra. Men problemet er at det er 15 cm stilk før det kommer en liten bladklynge øverst, så ikke så lett å trimme den pent til. Mulig jeg har fått et spesielt forvokst eksemplar... Jeg får legge min lit til avleggerne i vann :-)
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

For å klare å berge urteplanter kjøpt i butikk, må man velge ut noen som ikke har stått for lenge og som ikke er forvokst.

De som har stått for lenge har ofte røttene og stilkene begynt å råtne på. De har hatt det for tett i plastposen, og for mange planter i potta.

Jeg berger ikke alltid alt, deler jeg f.eks. i 6 potter, så kan i verste fall det overleve bare 2-3 potter, avhengig av hvordan de har hatt det i butikken.
Men det er ofte nok, de blir fine og kraftige når de har fått tid til å danne nye, friske røtter.

Dill har jeg som sagt opplevd som vanskelig å berge, mest fordi den er nokså forvokst når den kommer i butikken.
Post Reply