Hvordan blir bærhøsten?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
orm
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan blir bærhøsten?

Post by orm »

Har ikke sett noe særlig etter villbær. Har nok, men plukket rips og solbær hjemme. Eple- og plommetrærne vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med. Har gul monilia og andre sommeren på rad er skuddspisser spist, enten av svart lus el. sopp. Har sett den svarte lusa og spylt m. vannslangen, men kanskje for sent. Svært lite frukt i år. Var ikke mye kirsebær heller, men det kan jo skyldes vårkulde. Blir jo nok frukt til meg likevel, men det ser ikke pent ut. Trærne har jo aldri vært giftsprøyta, men spørs om jeg må. Trærne er så store at jeg får nok ikke fjerna alt som er angrepet for hånd. Pæretreet gir en del i år, ser jeg. Har heldigvis ikke soppangrep her. Er på fjellet og i går var jeg nede i barndomshjemmet og plukket nesten en vaskebøtte m. solbær før ryggen sa stopp. Disse buskene lever sitt eget liv uten stell og gjødsling og har større bær enn de hjemme. Måtte bort i furumoen etterpå og se etter sopp. Der var det mye, men litt i seneste laget. Fikk med meg litt steinsopp, smørsopp og noen få kremler. Her på fjellet er ikke solbæra helt moden ennå. Pleier å finne en del sopp her, men nå vet jeg ikke om jeg tør gå på leting på egen eiendom en gang. Her rusler ammekyr m. kalver fritt. Er jo ikke redd for melkekyr (som ikke finnes her), men disse som går m. kalv skal man passe seg for. Noen har jo allerede vært ute for dem og det kan lett bli dødsfall Her er skog så ikke så lett å vite hvor de befinner seg. Har gjerde rundt hytta så bikkja holder seg på plass, men bør nok ikke begynne å gjerde inn hele eiendommen.
Martin

Post by Martin »

Nå bugner plommetrærne, og jeg har endelig bedre tid til å ta meg av dem.
Salg av kunst og planter er over for i år, og skogen med all sin grøde, får stå i fred for meg. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Foreløpig ingen bærhøst å skryte av på Østlandet, i alle fall ikke som jeg har merket. Men det blir bra med slåper og nyper i Østfold (ok, Viken avdeling øst).

Hereford-kyr tusler rundt like ved hytta, men beitemarka er heldigvis inngjerdet. Jeg går ikke inn der...

Håper det snart kommer regn, så kanskje traktkantarellen dukker opp.
H3/H4 i hyttehagen
Post Reply