Matplanter som er mye bedre enn butikkjøpt

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Rødstrupe

Matplanter som er mye bedre enn butikkjøpt

Post by Rødstrupe »

Hei!

Vi har kjøpt oss hus med relativt stor hage, og vurderer derfor å dyrke litt forskjellig. Vi er glad i å lage mat, så det er det vi har i bakhodet når vi skal vurdere hva vi skal dyrke. Jeg vet jo at utvalget av hva man kan plante er mye større enn det som fås i dagligvarebutikkene. Det å spise noe en har dyrket selv har jo en verdi i seg selv, og mange smaker sikkert bedre, men hva er det som virkelig får grønnsaken du kjøper på Rema til å bli en blek kopi?

Eller er det varianter der ute som virkelig fortjener å bli fremhevet?

Jeg dyrket gulrøtter i melkekartonger i fjor, og de ble veldig gode! Mye søtere, og med mye bedre smak enn butikken sine. Vi laget gulrotsuppe av dem, og det var godt det :D
I denne sammenheng må vel tomater også trekkes frem, har smakt tomater som parkerer "vanntomatene" en får kjøpt i butikk.

Moren min har et epletre, og noen epler fra det treet smakte fantastisk!

Så det må jo være mye spennende frukt og grønnsaker rundt omkring?
lavendel29
Herdighetssone: H2

Re: Matplanter som er mye bedre enn butikkjøpt

Post by lavendel29 »

Jeg vil anbefale Tomatplanten 'Gardener's Delight', det er ikke en F1 hybrid, så den kan du ta frø fra og få samme sort igjen. Den er kjent for å ha spesiell god smak. lavendel29
Rødstrupe

Post by Rødstrupe »

Takk for tips! :D
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

I følge min lille erfaring, så vil jeg fremheve asparges og nypoteter.
Så gode nypoteter får man bare ikke i butikk, om det så er til store summer kiloen på de posheste matmarkedene i Oslo. Aspargesene deres (til kr 90 per lille bunt, urgh!) slo heller ikke hjemmeavlede nykuttede.
Og ellers også enhver salatlignende grønnsak, på grunn av ferkheten.
Rødstrupe

Post by Rødstrupe »

Asparges kunne jeg tenke meg, men poteter ble jeg overrasket over. De skal jo være så enkle å få til også! Takk for tips.
Bondebønna

Post by Bondebønna »

Nå vet jeg ikke hvordan utvalget i butikkene er der du bor, men jeg bor in the middle of nowhere, og her er det dårlig utvalg i butikkene, og hvis de faktisk har noe utenom det vanlige så er det veldig dyrt!

Så jeg har prioritert å dyrke grønnsaker som jeg ellers ikke så lett får tak i, eller som jeg sparer mye penger på.
Sånt som bønner, bondebønner, bladbete/mangold og knutekål (den spiser jeg fersk, og syns den kun smaker godt når den har max halvparten av størrelsen på de jeg sporadisk finner i butikken.)

Og så dyrker jeg rødkål og rosenkål, som jeg opplever er svært sesongbundet i butikken.

Ferske margerter og sukkererter syns jeg også er stas. Har enda tilgode å finne ferske margerter eller norske sukkererter i butikken.

Når man kun snakker om bedre smak, så er jeg også enig i det med tomat. Ingenting slår selvdyrket tomat! :D
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Det er mange grønnsaker og urter som man kan dyrke i hagen, som kan plukkes av hele sommeren. Og da har man tilgang på helt ferske grønnsaker rett fra hagen og på middagsbordet. Mye bedre enn noe vassent som har ligget ei uke i en pakke av plast.
Det vanskelige er faktisk å klare å plukke nok til at planten holdes ved like og ikke går i stokk.

Plukksalat, reddik, ruccola, sukkererter, tidligpotet (Aksel), ringblomst, tomater, squash, gressløk, persille,
mange typer krydderurter som timian, oregano, estragon, rosmarin, basilikum osv.
Rødstrupe

Post by Rødstrupe »

Takker for innspill! Salater kan jeg tenke meg smaker mye bedre plukket fra hagen, helt fersk. Ulike typer erter høres ut som en god ide, det skal vel ikke være så vanskelig å få til heller. Urter skal også dyrkes, det er mange spennende varianter. Bladpersille ser jeg ikke så ofte i butikkene!
Bjørg

Post by Bjørg »

Og du må ha Løk. Masse Løk. Det er så godt og der finnes så mye. Her er litt av utvalget.

http://www.skogoglandskap.no/temaer/loek/subject_view

Bjørg
orm

Post by orm »

At det du dyrker selv smaker bedre enn butikkjøpt, er vi enige om. Her har vi ikke noe særlig med matplanter lenger. Er man bare to ved bordet så ...
Noe jeg har lagt merke til er, at matplanter som har en hard oppvekst, har mer smak enn de som vokser i bedre strøk.
På fjellet har vi jordbær - vel 800 m.o.h. Sjelden er sommeren så god at alt modner, men maken til jordbærsmak skal du lete lenge etter. Gulrot er også prøvd - dog sådd hjemme. Smått, men godt
Brassica

Post by Brassica »

Som det framgår av innleggene her, er det stor gevinst ved å dyrke spiselige vekster selv. Jeg husker hvor godt eplene som vi høstet i mitt barndomshjem smakte. Og jeg er sikker på at det var andre sorter enn de en nå får i butikken, hvor utvalget er heller sparsomt. Dessuten vil jeg slå et slag for kjøkkenhagen. Hvilken flott opplevelse det er å daglig kunne gå ut og hente frisk salat og krydderurter gjennom sommeren. For ikke å snakke om selvdyrkede tomater! Jeg bruker nå de siste av årets avling (grenene er tatt av og hengt opp til ettermodning). Jeg tror at i tillegg til å velge rette sorter, er forholdene de dyrkes under hos oss amatører mye bedre enn den komersielle dyrkningsmetoden hvor plantene overfores med næringsoppløsning og ellers lever i forhold hvor hurtig vekst prioriteres. Vi går mot en ny vekstsesong, vi har mye glede i vente!
the
Herdighetssone: H3

Post by the »

Issalat har ingen nevnt... Dyrk den selv og oppdag at issalat faktisk kan ha smak (i motsetning til den i butikken som bare har tekstur).
-Mette
A gardener's work is never at an end.
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Rosenkål ER nevnt, men jeg vil bare understreke hvor fantastisk det er å gå ut i kjøkkenhagen julaften morgen og plukke rosenkål til julemiddagen... (jeg bor i et mildt, snøfattig kystklima, så det er ikke sikkert det er like gøy når de er dekket av to meter snø...?) Og så stangselleri. Det er mine vinnere i kjøkkenhagen. Pluss salat - isberg og bladsalat blir mest brukt her. Og gulrøtter. Jeg storkoser meg med å hente gulrøtter til dagens middag, fra seinsommer og nesten til jul! Å - jeg gleder meg...!!
island monkey

Post by island monkey »

Mye av det stemmer, særlig det å dyrke andre saker eller andre sorter enn de som fins i butikkene. Men, det som kjøpes i butikkene er rent, av jevn størrelse, tilgjengelig året rundt og smaker helt greit. Det jeg høster er skittent, noengang full av snegl, lus og annet kryp som ikke lår seg fjerne, hullete og det varierer fra enorm til veldig uanseelig. Og så kommer det masse på samme gang. Det er til vanlig ikke jeg som bestemmer hva jeg spiser, men vekstene. Eller det er så mye at en blir nødt å stå i kjøkkenet halve natta for å redde innsatsen eller innrede halve garasjen eller kjelleren til oppbevaring, og sjekke hele greia hver uke. All ferie i vekstsesongen blir straffet beinhardt.
Jeg kan bare rote med denne hobbyen fordi det finnes butikker hvor det alltid ligger grønnsaker, som kan transporteres, holder seg bra og skal mate meg når jeg bommer totalt. Måtte jeg få betalt for dyrkingen, så ville mine være minst 20 ganger så dyrt enn de i butikken. Om jeg får det til i det hele tatt.
Jeg lever i veldig stor grad for å spise, men om det finnes en smakgevinst som kompenserer for alt dette tror ikke jeg på.
Det å dyrke grønnsaker er til vanlig en dyr hobby og en får veldig lite tilbake for veldig mye arbeid. En må være besatt av det å dyrke plantene, akkurat som de som dyrker blomster.
Aasta

Post by Aasta »

Så fint at du tar diskursen litt ned på jorda igjen! :D
Nå som det er nydelige bilder i allslags magasiner av lekre saker dandert i en smakfull kurv… dyrke selv (eller GYO, som det nå heter på Plantasjen!)
Så har eg fortsatt noen rødløk i boden som ligger og glinser i all sin prakt. Så no er tida komen for å posere!
I fjor, derimot, når eg tok dei opp var dei sleipe og ekle, det var dårleg tørkevær så halparten råtna, mesteparten av sesongen var det for mye ugras og eg syns IKKJE eg var heldig med løk i fjor. Men altså; likevel er det verdt det, dersom en er litegrann gal… :D
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Post Reply