tomat plante, busk variant fra butikk frø

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Frode Molland
Herdighetssone: H1

tomat plante, busk variant fra butikk frø

Post by Frode Molland »

Heisann

Når må jeg plante dem i større potter? Er ca 2 cm høye nå og begynner å få noen mindre blader i tillegg til de 2 første.
Er det noen størreslse det bør være på dem før jeg gjødsler, har hvit superba som de på det lokale plante sjappa anbefalte til tomater

Frode
Frode Molland

Re: tomat plante, busk variant fra butikk frø

Post by Frode Molland »

ingen som kan svare ein fersking på planter?

Frode
Inger E

Post by Inger E »

Det kjem an på kor trangt det er i potta der dei står. Eg har lite erfaring med tomatar, men plar nok vente til plantene har fått minst to par blad i tillegg til frøblada. Dei er litt meir robuste då, tykkjer eg. Men er det frykteleg trangt om plassen i såpotta, kan det vel tenkjast at eg prøvde forsiktig før.
Frode Molland

Post by Frode Molland »

Tusen takk for svar :)

Det har kommet noen små blader i tillegg til frø bladene. Det står 2 planter i hvert sitt hjørne av plastpotter på 8x8 cm

Frode
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Tomatplanter kan godt drives hardt, de danner røtter oppover langs stilken når de plantes dypere i ny jord.
Så nå kan du plante de i hver sin potte, så dypt at toppen er en cm over jorda. Gi de ei uke å rote seg på, så kan du blande gjødsel i vannet, ca en dl på ti liter vann.
Og de skal ha det varmt og lyst.
Frode Molland

Post by Frode Molland »

Tusen takk for gode svar.

Jeg har til nå hatt vann i den beholderen alle pottene står i, men er det best å bruke superba i spray flaske og spraye dem? 1dl pr 10 liter vann?

Etterfylle spray flaska fra den 10 literen med gjødsel? Hvor ofte trengs det?

De står i kjellerne med 12-13 timer lys, og er vel ca 24 grader i rommet. Lyset er 4 x 36 w lys

Frode
Morild

Post by Morild »

Vann jorda med gjødselvann og dusj plantene med rent vann. Ikke bra med gjødsel på bladene.
Temperaturen er fin, lyset kan bare stå på hele tiden, da kunstig lys gir mye mindre lys enn dagslys.
sveinv

Post by sveinv »

Det er ingen hast med å potte om. 2 stk 2 cm store planter i en 8 cm potte sier meg at kan vente en stund med ompottingen, de kan gjerne bli 10-15 cm høye før du gjør noe.
Hvor stor avstand er et fra plantene til lyset?
24º grader synes jeg høres mye ut, hvis det er mulig ville jeg senket den til 18-20º.
Morilds måte å potte plantene på er fin, men har ingen hensikt på så små planter.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Morild

Post by Morild »

Sveinv, er helt enig med deg, men så har man nå gjerne forskjellige måter å gjøre ting på.

Prikler tomatplantene som andre småplanter jeg :)
Og det gjør jeg når plantene har fått noen blader i tillegg til frøbladene.

Jeg liker å potte om tomatene i egne potter når de er små, for da kan jeg få med hele rotklumpen mest mulig uskadet både ved prikling og ved senere ompotting.
Står det to planter i potta og potta er full av røtter fra disse, så må man slite av en del av røttene når plantene skal tas ut av potta.
Men det er nå min måte å gjøre det på.

Trikset med tomater er å holde de i drift, at veksten ikke stopper opp pga mangel på vann og næring, eller fordi de står for kaldt. Og masse jord i store potter når plantene er blitt store.
Det kan fort ta flere uker ekstra å få modne tomater hvis tomatplantene ikke har gode nok forhold, f.eks. ved at man setter de i en kald vinduskarm.
lavendel29
Herdighetssone: H2

Post by lavendel29 »

Når det gjelder tomatplanter, har jeg lest at de skal ha mørke ca. 6-7 timer, ellers kan de få "lys-skade". Jeg har erfart det selv, 2 ganger, da jeg ikke fant den "dingsen" som skulle slå lyset av og på automatisk. Det ble visne partier på bladene. lavendel29
Frode Molland

Post by Frode Molland »

Lystid fri har de jo :)

Angående høyde fra armatur til planter er ca 40 cm nå, kom gjerne med innvendiger hvis det er for høyt/lavt

Frode
sveinv

Post by sveinv »

Jeg har god erfaring med en avstand på 10-20 cm fra toppen av plantene.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Frode Molland

Post by Frode Molland »

ok Sveinv, trodde i grunnen jeg var altfor nær nå allerede eg :)

Eg kan senke dem nærmere plantene, de henger i kjetting og wire, men kommer nok ikke så nære som 10-20 cm likevel.

Frode
Frode Molland

Post by Frode Molland »

Morild wrote:Vann jorda med gjødselvann og dusj plantene med rent vann. Ikke bra med gjødsel på bladene.
Temperaturen er fin, lyset kan bare stå på hele tiden, da kunstig lys gir mye mindre lys enn dagslys.
Kan lyset stå på hele døgnet altså? Trodde kanskje det ble litt vel mye, men hva vet jeg fersk som jeg er i dette :)

Frode
Morild

Post by Morild »

Det sies at tomatplantene kan få lysskader ved å stå under lys hele døgnet.
Og det stemmer nok.
Så bare fortsett å slå av lyset om natta, de tar ihvertfall ikke noe skade av det så lenge de får nok lys ellers.

Men jeg som er fra Nord-Norge og har tomatene i drivhus, utsetter de for dagslys tre måneder i strekk, hele døgnet. Og dagslys er mye sterkere enn kunstig lys.
Jeg kan ikke se noen større skader på plantene.
Så hva skal man tro?
Post Reply