Hage i hagen :-)

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
MereteWS

Hage i hagen :-)

Post by MereteWS »

Hei!
Vi har litt over 7 måls tomt der 5 av dem bare er en stor flat plen omringet av skog på 3 av 4 kanter. Drømmen min er å gjøre om en del av denne hagen til "min", der jeg kan dyrke alt jeg vil av grønnsaker og blomster. I den ene enden av hagen har vi begynt å plante frukttrær og bærhekker, så dette området vil bare være til mindre vekster. Siden vi ikke er helt fornøyd med plasseringen av drivhuset (10 kvm), vil vi flytte dette. Det vi har tenkt er å lage et område på 200-400 kvm der vi har drivhus, pallekarmer med grønnsaker,urter, stauder, en liten sittegruppe og kanskje noen poteter/mais. Vi er litt usikre på størrelsen på området, det vi vet er at vi vil ha god plass til utvidelse seinere og hagen er rimelig kjedelig som den er nå.
Rundt dette området vil det være tre små gutter som skal spille fotball i sikkert 10-12 år framover :lol:
I tillegg lettet drivhuset 2 ganger i høst, stengene bøyde seg og fundamentet løsnet... Derfor lurer vi på om vi skal lage en hekk rundt dette området for å beskytte det litt mot fotballer og vind. Så spm til dere er da om noen har et tips til oss hvor i området vi bør sette drivhuset og forslag til hekk/avgrensing til resten av hagen. Har jo tenkt på thuja da, men har egentlig lyst på noe annet. Har jo også lurt på om det i hele tatt går å sette en hekk rundt og om det vil ta næring fra grønnsakene. Også om det tar for mye lys. Blir veldig glad for alle slags tips her! Og også om noen har andre ting vi nybegynnere bør tenke på :-)
Setter stor pris på alle tips og innspill!

merete
island monkey

Re: Hage i hagen :-)

Post by island monkey »

Jeg har levd et liv med drivhus og fotballende folk. Det er et veldig hardt, frustrerende og dyrt liv full av dype skuffelser og sinne. Jeg ville rådt deg å skaffe deg en polytunnel snarest som mulig! Det finnes absolut intet tiltak godt nok for å sikre et drivhus mot de som driver med fotball..
;)
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Du kan bruke en åpen (luftig) levegg, som slipper gjennom mye lys.
Skal store åpninger til for å slippe gjennom en fotball.

Siden drivhuset tålte at stengene bøyde seg, er det med plater i polykarbonat?
Last edited by Morild on 31 Mar 2014, 14:52, edited 1 time in total.
MereteWS

Post by MereteWS »

Takk for tips!
Ja, drivhuset har plater i polykarbonat. Så vi har fått drivhuset opp å gå igjen ved å lage noen forsterkninger her og der og bore nye festehull :-) Jeg hadde noen ekstra plater også heldigvis!
Lurt med levegg også ja! Kanskje noe levegg og noen større busker som til sammen utgjør et fint skille?? Evt med klatreplanter?
I sommer bygde vi terrasse der vi lagde hele rekkverket som blomsterkasser. Det er vi veldig fornøyde med, så mulig det blir noe lignende i front på hver side av åpningen til hagen. Og da kan jo levegg passe inn :-)

Bør drivhuset stå midt i solsteika eller er det fordel med litt skygge?
lavendel29
Herdighetssone: H2

Post by lavendel29 »

Jeg synes det er bra med mye sol, men det må være minst to automatiske lufteluker i tillegg til døren. lavendel29
Post Reply