Jungelagurk - Melothria scabra

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Jungelagurk - Melothria scabra

Post by Nienna »

Betyr det at jungelagurk er flerårig? Jeg trodde den bare var ettårig, og at man derfor måtte så på nytt hvert år. Jeg har aldri dyrket jungelagurk før. Så jeg gleder meg til å smake noe nytt. Og gjøre en ny erfaring :)
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Jeg er egentlig usikker selv - jeg har googlet, men finner ingenting om at den er flerårig. Men det spirer frodig fra de knoll-lignende rotklumpene. Tidligere år har jeg bare kastet dem om høsten, i fjor ble de med inn sammen med ei bananplante som skulle overvintre frostfritt. De har ikke kommet så langt ennå, men jeg skal oppdatere hvis/når det blir agurker på plantene. :-)
Nienna

Post by Nienna »

Hvis det spirer fra knoller/rotklumper tyder det på at den er flerårig. Og det er jo fint, så slipper man å så på nytt :)
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Oppdatering: de overvintrede knollene fra jungelagurken som spirte så villig i vår er nå blitt ei svær plante, har passert 2,5 meter, og agurkene er på vei. Konklusjon: jungelagurk er minst toårig. (ny oppdatering neste år, når jeg vet om den er enda-fler-årig.) Men den må sannsynligvis overvintre frostfritt. :-)
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Må prøve denne jeg også! :)

En vakker dag.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Mine planter er ganske spinkle. Tror ikke det blir noe særlig avling på dem i år. De står nok også i for mye skygge. Så da tar jeg vare på knollene til neste år :)
Post Reply