Er bønner og grønnkål flerårige?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Simira
Herdighetssone: H3

Er bønner og grønnkål flerårige?

Post by Simira »

Jeg flytter om en måned, til et hus med bla. fire pallekarmer. Nå har jeg fått oversikt over hva som har vært i pallekarmene i fjor, og dette skal jo bli spennende...

To av dem har hatt et par chiliplanter. Jeg går ut fra at de ikke overlever en norsk utevinter og er tapt.
En av dem har hatt bønner. Er de flerårige?
Det samme med grønnkålen?

Oreganoen skal det vel noe til å ta knekken på, så den regner jeg med kommer igjen sammen med ruccolaen, hvitløken, og definitivt jordbærene. Jeg tror jeg må ha en ny karm til gulrøtter og pastinakk...
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Er bønner og grønnkål flerårige?

Post by Nienna »

Nei, bønner og grønnkål er ikke flerårige. Grønnkål er toårig. Hos meg overlever den vinteren, og jeg lar derfor noen planter få blomstre om våren. De får massevis av små gule og duftende blomster som gir et viktig tilskudd av nektar til insektene om våren. Pluss at blomsterskyene er dekorative :) Senere blir det jo frø. Og de kan bli nye planter, eller spires til salargrønt senere.
Simira

Post by Simira »

Takk. Jeg får se hva jeg gjør. Vet ikke når grønnkålen ble sådd, og bruker ikke mye av det selv, så tenker det blir noe salat.
Ingelse
Herdighetssone: H4

Post by Ingelse »

Hvis ruccola ikke er det som heter Diplotaxis tenuifolia (flerårlig ruccola) tror jeg ikke ruccola vil komme igjen.
Simira

Post by Simira »

Tidligere eier mente den ville komme igjen, så da er det kanskje det? Det vil vise seg. Første året i ny hage er uansett en spennende oppdagelse. :D
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Ingelse wrote: 30 Jan 2023, 13:14 Hvis ruccola ikke er det som heter Diplotaxis tenuifolia (flerårlig ruccola) tror jeg ikke ruccola vil komme igjen.
Det stemmer. Jeg har den også. Flerårig, men ikke veldig langlivet. Heldigvis sår den seg selv, så se etter småplanter. Etter min mening er det den beste ruccolaen :)
Post Reply