Beskjæring av bøk

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Trinek
Herdighetssone: H3

Re: Beskjæring av bøk

Post by Trinek »

gartner10 wrote:Bøk er IKKE bløder og kan beskjæres det meste av året.
Det var det jeg trodde :)
Ble litt forskrekket når jeg leste tidligere innlegg her. Vi klipper nemlig bøkehekken hver vår/forsommer og kanskje en liten stuss utpå sensommeren igjen hvis den blir rotete. Da fortsetter jeg som før.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Bøk (som eik, mon tro) er faktisk så lite 'bløder' at de fortoner seg som steindaue hele vinteren gjennom. Mine bøker gidder ikke en gang felle bladene. Vips! En gang utpå høsten trekker de tilbake alt de har av safter, lukker igjen ledninger og rør og kryper sammen nede i rota. Bladene henger tørre og avsjela igjen på greinene. Særlig de som er hekkklipte eller skamferte på annen måte. Omtrent som jeg ville gjort det om jeg var tre uti halvmørtnaen og kuldegufset her. Best å spare på den gilde røde eller grønne bladfargen til det er glade hagefolk og småkvitrende hagesangere til å sette pris på det!Dette med å beholde bladene, om enn tørre, gjør, sammen med den tette hekk-veksten, at de fungerer som isolasjonselement mot innsyn også vinterstid. Dette med at bøka må rekonstruere sitt indre gjør at den er i overkant sein om våren. Det er vel slik med eika også, trur jeg. Aska virker ikke så dau, men duverden så treig om våren. Tett ved hverandre har jeg alle tre. Ask først, så Eik, blir steik.Eik først, så Ask: Plask!" Hvordan det blir med bøken inni dette vites ikke. Hun er nok ikke så vanlig rundtomkring at det har blitt noe værtegn av det!
Last edited by Erik N on 13 Feb 2013, 07:03, edited 1 time in total.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Det værtegnet har jeg prøvd å følge med på noen år nå. Så langt, 7-8 år kanskje, er eika ute først. Hvert år. Men har det egentlig plasket ned hver eneste av disse somrene? Det hak'ke det, vel? Jeg klarer ikke huske sånt. Hukommelsen strekker seg til max i fjor. Men steik, det har det ida kke vært. Jeg håper stadig på at asken skal komme først, samtidig som jeg begynner å lurer på om dette værtegnet har noe for seg. Kanskje asken bare er sånn?
magnolia

Post by magnolia »

Det beste ved bøken er at bladene er stappfulle av nitrogen. Den trenger ikke spare på nitrogenet ved å trekke det tilbake fra bladene om høsten og lagre det i rota om vinteren, da den har evnen til å produsere nitrogen selv. Så ta godt vare på bøkebladene.
Hekkik
Herdighetssone: H5

Post by Hekkik »

Går litt i hytt og gevær nå, jeg skulle selvfølgelig skrevet at agnbøk, Carpinus B er bløder :oops: Bøk/agnbøk, fort gjort å blande navnene når de er så like. Og begge blir nevnt i denne tråden. Både jeg og en kollega som er arborist sitter igjen med samme erfaring. Du beskjærer ikke en carpinus når sevja stiger. . ..
Hedvig :D
Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle:)
gartner10
Herdighetssone: H3

Post by gartner10 »

Agnbøk ( Carpinus betulus) er heller ikke bløder og kan beskjæres det meste av året. At den blør litt ved beskjæring gjør den ikke til en bløder.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg kan bekrefte. Erik, at eik ikke er bløder. Men den bør likevel ikke beskjæres om våren/forsommeren, fordi den setter hemningsløst med villskudd da. Beskjæres den etter midtsommer, går deg bra.

Salvia: jeg har lært det samme som deg om eik og ask, men stemmer det? Tror ikke det.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Dette med bløder og ikke bløder er vel litt sånn gradsforskjell. Eik og ask bryter gradvis ned ('propper') mesteparten av røra fra frosten setter inn og utover vinteren og er vel de eneste som gjør det i så stor grad at de må bygge det helt opp igjen. Bøk gjør det på en anna måte, så vidt jeg forstår? (en finner mye om det på nettet f.eks. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11260821). De bryter også ned deler av ledningsnettet, men kanskje ikke så grundig. Men så er det et anna poeng, og det er vel at eik og ask forekommer naturlig over et mye større geografisk område enn bøk. Altså må en regne med at det finnes lokalt eller regionalt tilpassa populasjoner av dem. En kan altså uttale seg sikrere om eik og ask, ettersom de fleste tilhører eller er kryssa inn i den stedegne. Bøk finnes vel bare naturlig og i sammenhengende genetisk beslekta bestander i Vestfold og Lindås. De aller fleste bøker er planta som park- og hagetrær som enkeltindivider og stammer vel fra et stort og oppstykka utvalg fra andre steder i Europa. Når bøketrærne skal åpne opp igjen eller gjenoppbygge ledningsnettet trengs det et enormt safttrykk, så en må jo være ytterst forsiktig med å kveste/skjære/kutte i treet utpå vårparten. Problemet med de mange variantene av bøk er vel at en ikke helt veit hvordan det treet en har foran seg reagerer? Hvilket klima den er tilpassa å definere vinter i. De trærne jeg har i hagen er krysninger av de store parktrærne i nabolaget. Både grønne og røde. Disse igjen er planta rundt 1910-20. Kanskje har de hatt sitt opphav i Danmark? De siste tiåra har jo utvalget av hageplanter skutt i været, og opphavsland til alle disse nye plantene er det vel verre og verre å vite.

Når det gjelder værvarselet/rimet/leksa:
Eik før ask, plask,
Ask før eik, steik.
og andre varianter er dette kjent fra mange steder i kystfylkene fra Østfold til Sogn og Fjordane. (i følge Ove Arbo Høeg "Planter og tradisjon" 1976).
Det finnes flere varianter, særlig artig med barsk eller vask i stedet for plask. Steik (stek) kan og være erstatta med bleik (blek) OAH kan ikke si hvor gammalt det er, men at folk født omkring 1860 husker det fra sin ungdom, slik at det sannsynlig er veldig gammalt. Det er også kjent fra Danmark (fra 1880) og England (1883): "Oak, smoke; ash, squash" (alle oppl.fra Høeg).
Eika er i liten grad brukt som kalendermerke. Muligens fordi den har hatt så uendelig mye større verdi som trevirke, heller enn til lauving. Ask er mye brukt som kalendermerke. Ask er et av de mest mytiske trea i Norden, alt fra Yggdrasil og 'Ask og Embla' mens eik har alltid vært det mest verdifulle treet, virket. Kongens eiendom, alt slikt. Jeg kjenner djupt inne i den gamle og primitive panteistiske sjela mi en dragning mot Ask og Eik. Disse to, pluss bøk, alm, kastanje, lønn og andre digre edle lauvtrær kan være mastodontiske og gamle. Slik at de ofte er like mye deler av verden, merker i både by, landskap og samfunn, som bare 'planter'. Slik blir de vel tillagt en del andre egenskaper enn de strengt talt har.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Kirsten

Post by Kirsten »

Tror du er inne på noe der, Erik, med at mye bunner i det mytiske. I løodt av de drøyg 25 årene jeg har observert eik og ask, tror jeg ask har vært først ute en gang. Heldigvis har vi hatt flere fine sommere enn som så i løpet av den perioden :-)
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
island monkey

Post by island monkey »

Nyt synet. Det mytiske er jo truet av noe ganske umytisk med navnet Hymenoscyphus pseudoalbidus. Hos oss er de ganske bekymret..
piavarp

Post by piavarp »

Bøketrea ble klippa heilt inn til stammen i begynnelsen av mars, alle setter nå mange skudd fra stammen. :D Så gjenstår det å se hvordan den blir når den blir klippet til høsten. Tenker det går to tre år før den er fin og tett.
Martin

Post by Martin »

gartner10 wrote: 12 Feb 2013, 19:10 Bøk er IKKE bløder og kan beskjæres det meste av året.
Det er bra. Nå er den ene av mine blodbøker pånytt kraftig beskjært av vinden.

Blodbøk .jpeg
Blodbøk.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Da kan du kanskje prøve å formere den? Du har jo erfaring med sånt, men til glede for nye lesere:

http://garden-living.blogspot.com/2012/ ... g-trr.html
H3/H4 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Pokker. Det tenkte jeg ikke på.
Jeg var for opptatt med å rydde bort elendigheten.
Men det blir sikkert flere raseringer fra oven.

Akkurat nå er det stille og fredelig.
Akkurat nå er det stille og fredelig.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply